Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

SpaceX سومین راکت خود را به فضا پرتاب می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شرکت بین‌المللی پروازهای فضایی ایلان ماسک که SpaceX نام دارد، قصد دارد فردا عصر راکت Falcon 9 خود را به مدت ۱۰ روز به فضا بفرستد. در واقع این راکت، ماهواره ارتباطی Intelsat 35e را از مرکز آسمان Kennedy در فلوریدا به مدار ژئواستاتیک که در ۲۳ هزار مایلی زمین قرار دارد، ارسال خواهد کرد.

SpaceX طی اعلامیه ای بیان کرده است که پس از ارسال راکت Falcon 9 هیچ اقدامی برای فرود آمدن آن به زمین نخواهد کرد؛ احتمالا دلیل این عدم تلاش برای بازگرداندن راکت، حجم زیاد و مصرف بالای سوخت آن است.

SpaceX یکشنبه هفته گذشته در تاریخ ۲۳ June، یک راکت Falcon 9 جهت ارسال مجموعه‌ای از ماهواره‌های Iridium به فضا پرتاب کرد. این پرتاب تنها دو روز پس از ارسال راکتی که در همان جمعه پرتاب شده بود، به زمین نشست که این فرود دومین فرود موفقیت آمیز در تاریخچه این شرکت است. بوستر یا تقویت کننده راکت پس از ورود به زمین در کشتی بدون سر نشین SpaceX که «البته که من هنوز دوستت دارم» نام دارد، فرود آمد!

راکت‌هایی که دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند، هزینه‌های سفر به فضا را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند؛ ماسک با مطرح کردن این قضیه قصد راحت‌تر سفر کردن انسان‌ها به کره مریخ را دارد. اما راکت‌ها پس از هر بار فراز و فرود بسیار آسیب دیده و میلیون‌ها دلار برای تعمیر آن‌ها هزینه لازم است.

به منظور تجسم هزینه‌های یک سفر فضایی، راکت Falcon 9 در سال ۲۰۱۵ را به یاد آورید که پس از فرود متلاشی شد؛ طبق گزارش مجله Wall Street، شرکت برای آن ماموریت هزینه‌ای معادل ۲۶۰ میلیون دلار متحمل شد.

 

منبع: پانوشت