مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و برنده «مدال فیلدز»، امروز، ۲۴ تیر۱۳۹۶ به دلیل بیماری سرطان در آمریکا چشم از جهان فروبست.

در اوایل ماه جاری خورشیدی اعلام شد این عضو آکادمی ملی علوم آمریکا و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری است. یکی از نزدیکان وی گفته بود که حال خانم میرزاخانی وخیم است. او از چهار سال پیش به سرطان سینه مبتلا بوده و این اواخر، سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرده بود.

مریم میرزاخانی نابغه‌ی ریاضی ایران و جهان، در روز سیزدهم اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. او در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد؛ یک جایزه بسیار معتبر در دنیای ریاضیات.

خانم میرزاخانی اولین زنی است که توانسته این جایزه را دریافت نماید. «مدال فیلدز» از سال ۱۹۳۶ هر چهار سال یکبار به دو تا چهار ریاضی دان زیر ۴۰ سال اهدا می شود.

همسر خانم میرزاخانی «یان وندراک»، نیز دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد و پژوهشگر سابق علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام و اهل جمهوری چک است. آن ها یک فرزند به نام آناهیتا دارند.

به دنبال انتشار اخبار مربوط به بیماری این نخبه ریاضی، محمد علی نجفی مشاور ریاست جمهوری حسن روحانی به این پیشامد واکنش نشان داده و با بیان اینکه او جواهری برای زنان ایران و تمام زنان جهان است، گفته بود: «او به عنوان الگوی فروتنی و انسان دوستی در کنار توانمندی علمی و ذهنی است».

گفتنی است، مریم میرزاخانی از دانش‌ آموختگان دبیرستان فرزانگان تهران بود که در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) برنده مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی شد. او پس از اخذ کارشناسی ارشد در رشته ریاضی از دانشگاه شریف برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت.

 

مقاله قبلیکوه نیمبوس ، کوهنوردی با امنیت در مکانی خاص
مقاله بعدیهفت استخر عمومی و روباز کلگری برای فرار از گرما (آدرس و هزینه)