Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

کتاب هایی که آینده را پیش بینی کرده اند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وقتی نویسنده ها درباره آینده می نویسند باید پیش بینی کنند که تکنولوژی چه چیزهایی را برای زندگی آینده ما در پیش رو دارد. درست است که این کتاب ها با کمی کنایه و ابهام نوشته شده اند اما بعضی از نویسنده ها به خوبی توانسته اند زندگی مدرن آینده را پیش بینی کنند. در این جا لیستی از کتاب های تخیلی که به خوبی توانسته اند آینده را پیش بینی کنند آورده ایم.

آن ها به اسب ها شلیک می کنند اثر هوراس مک کوی

 


این کتاب که در سال ۱۹۳۵ به انتشار رسیده است درباره مرد جوانی به نام روبرت است که به لوس آنجلس می رود تا وارد صنعت فیلم شود. روبرت زمانی که روی فیلمی کار می کند با گلوریا آشنا می شود که آرزوی هنرپیشه شدن را دارد. بعد از این که هر دو در کارشان موفق نمی شوند تصمیم می گیرند در یک مسابقه رقص شرکت کنند. مشکل مسابقه این است که بعد از ۵۰ دقیقه رقص فقط ۱۰ دقیقه زمان برای استراحت به شرکت کننده ها داده می شود و به طولانی ترین رقص ۱۰۰۰ دلار جایزه تعلق می گیرد.

این کتاب کنایه ای از گرفتاری های مردم در دوران افسردگی شدید است. این کتاب روایت زندگی مردم درمانده ای است که تسلیم حقایق اجتماعی جامعه اش می شود. راوی داستان درباره سقوط ارزش های بزرگ در نظام سرمایه داری آمریکا می گوید نظامی که به اسب های رام نیاز دارد و اسب های سرکش را خلاص می کند.

پیانوی خودنواز اثر کورت ونه گات

 

پیانوی خودنواز در سال ۱۹۵۲ منتشر شده است اما داستان آن ۱۰ سال بعد از جنگ جهانی سوم رخ داده است. زمانی که مردم نیاز داشتند در میدان های جنگ مبارزه کنند کارخانه ها به صورت خودگردان طراحی شده بودند. بورس سهام با کامپیوتر کنترل میشد و به کارخانه ها دستور میداد که دنیا تا چه اندازه به تولید نیاز دارد. این زندگی اتوماتیک وار منجر به بیکاری مردم شد و تنها مهندسین و مدیرانی که مدرک دکترا داشتند استخدام می شدند. بقیه مردم در گروه های آبادسازی و نوسازی مشغول میشدند که کارهای بی ارزشی مثل پر کردن چاه ها انجام می دادند یا وارد ارتش می شدند.

دست است که از دنیای این کتاب بسیار دور هستیم اما ونه گات به خوبی توانسته است مشکلات جامعه آینده را پیش بینی کند. مشکلات بیکاری مردم، کارهای سخت و طاقت فرسای مردم چین و مهاجران. در سال ۲۰۰۰ آمریکا بیش از ۲۰۰۰ شغل مربوط به کارخانه ها را از دست داد. کارهایی که به ربات ها و کامپیوترها سپرده شده اند. امروزه اتوماسیون شغل های زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است.

دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی

 

این کتاب در سال ۱۹۳۵ منتشر شده است و موضوع کتاب به این صورت است که در آینده کودکان در آزمایشگاه ها متولد می شوند بدون این که پدر یا مادری داشته باشند. یعنی فرایند تولد به شکل مصنوعی شکل می گیرد. افکار این کودکان کاملا از پیش تعیین شده است. زمانی که کودک هستند به آن ها گفته می شود محصولات مصرفی را دوست داشته باشند و هنگامی که بزرگ تر می شوند جامعه از آن ها می طلبد که در امور جنسی هیچ قید و بندی نداشته باشند. هیچ کس هیچ نگرانی درباره زندگی ندارد چون همه جا داروهایی هست که می توانند برای بالا بردن روحیه از آن ها استفاده کنند.

درست است که جامعه معاصر دقیقا همان چیزی نیست که هاکسلی در کتابش آورده اما توانسته چندین جنبه از زندگی امروزه را پیش بینی کند. به عنوان مثال جامعه مصرف کننده و داروهای ضد افسردگی یا نشاط آور و شیوع آن ها در جامعه امروزه.