Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

حقایقی درباره تابلوی مونالیزا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مونالیزا یکی از معروف ترین نقاشی های دنیاست که توسط لئوناردو داوینچی در ۵۱ سالگی نقاشی شده است. قرن هاست که هر چیزی درباره این نقاشی منبع بحث هایی جنجالی شده است. حالات مرموز چهره این زن در نقاشی هنوز معمایی حل نشده باقی مانده است.

پس از این که کتاب راز داوینچی توسط دن براون نوشته شد مردم برای کشف رمز و رازهای این تابلوی نقاشی به موزه لوور پاریس هجوم می بردند. گذشته از این کتاب، تابلوی مونالیزا به دلایل مختلفی مشهور شده است. نخست به دلیل شهرت نقاش آن داوینچی و مهارتش در کشیدن اعضای بدن انسان ها. دوم به دلیل تکنیک هایی که داوینچی برای این نقاشی به کار برده است و مهم تر از همه به دلیل ربوده شدنش از موزه به شهرت بسیاربالایی رسیده است.

ممکن است حقایق زیادی درباره این تابلوی مرموز و زیبا شنیده باشید اما بدونیم می خواهد حقایقی که کمتر در مورد آن ها شنیده شده است بگوید.

اسم مونالیزا نتیجه یک اشتباه در املای آن است. نام اصلی این نقاشی Monna Lisa بوده است. Monna به زبان ایتالیایی ها یعنی همان madonna یعنی بانوی من.

ویژگی های زنی که در این نقاشی است هنوز هم معما باقی مانده است. بعضی ها معتقدند مونالیزا شکل مونث خود لئوناردو داوینچی است. بعضی دیگر هم معتقدند که لیزا زنی است به نام Lisa Gherardini 24 ساله و مادر دو فرزند پسر. خیلی ها هم معتقدند که مونالیزا ترکیبی از چهره زن و مرد است.

لئوناردو داوینچی در طول کشیدن این نقاشی چندین نوازنده به کار گرفته است تا باعث شود زن جوان لبخندی بزند.

این تابلو یک نقص دارد و آن هم زمانی ایجاد شد که مردی به نام Ugo Ungaza در سال ۱۹۵۶ سنگی به سوی تابلو پرتاب کرد و باعث شد کنار ابروی چپ مونالیزا خراش کوچکی ایجاد شود.

یکی دیگر از حقایق جالب تابلوی مونالیزا این است که هیچ ابرویی روی صورت ندارد. شایعه شده است زمانی که مسئولین سعی در بازگرداندن این اثر هنری داشتند ابروهای او پاک شده است. برخی هم معتقدند که داوینچی هرگز این نقاشی را کامل نکرده است زیرا هنرمندی کمال طلب است. برخی دیگر هم بر این باورند که این نقاشی در دوره ای کشیده شده که برداشتن ابروها و مژه ها مد بوده است.

این نقاشی در موزه لوور اتاق مخصوص دارد و هوای اتاق کاملا کنترل شده است و در شیشه های ضد گلوله محافظت می شود. این اتاق منحصرا برای این نقاشی ساخته شده و برای موزه لوور بیش از ۷ میلیون دلار می‌ارزد.

گفته شده است که از این نقاشی سه لایه وجود دارد که در آن ها مونالیزا به جای گرفتن دسته صندلی بازوهایش را گرفته است.

هیچ کس نمی داند داوینچی در چه سالی این نقاشی را به پایان رسانیده است. بعضی ها معتقدند آن را در سال ۱۵۰۳ یا ۱۵۰۴ شروع کرده و چندین سال روی آن کار کرده است و همه جا آن را همراه با خود می برد. بعضی ها هم معتقدند داوینچی قبل از به اتمام رساندن این نقاشی مرده است.

علیرغم نقص هایی که در نقاشی مونالیزا کشف شده است این اثر هنری عهد رنسانس یکی از بهترین شاهکارهای هنری دنیا شناخته شده است.