ساعت بخار در گستاون (Gastown)

کمی آنطرف تر از اسکله ونکوور، در محله تاریخی گستاون ساعت بخاری هست که یکی از مهمترین محل های تجمع مردم در شهر به حساب می آید. این ساعت ۴/۵ متری در چهار سمت ساعت را نشان می دهد و هر ۱۵ دقیقه یکبار صدای سوت مانندی از آن به گوش می رسد و مثل لوکوموتیو از بالایش دود در می آید. ساخت این ساعت بخار که از زیباترین جاذبه های ونکوور است داستان جالبی دارد.

با دیدن این ساعت آنتیک که ظاهری شبیه ساعت های قدیمی دارد و در روش کارش از تکنولوژی های قدیمی استفاه شده شاید باور نکنید که چندین دهه بیشتر از درست شدنش نمی گذرد. این ساعت در هنگام نوسازی محله گستاون توسط یک ساعت ساز معروف در سال ۱۹۷۷ ساخته  و داستان به وجود آمدنش از ساخت یک آزادراه شروع شده است!

در دهه ۱۹۶۰ بیشتر شهرهای آمریکای شمالی مثل نیویورک و تورنتو آزادراه هایی داشتند که دقیقا از وسط شهر و از کنار اسکله رد می شد اما در ونکوور خبری از این آزادراه ها نبود به همین دلیل شهرداری تصمیم می گیرد که آزادراه بزرگی را درست کند که دقیقا از وسط محله های تاریخی گاستاون و چایناتاون رد می شد. اعتراض کسانی که در مسیر ساخت این بزرگراه خانه داشتند باعث شد که برنامه ساختش به آینده موکول شود و به جای آن ساختمان های محله تاریخی که کم کم در حال خراب شدن بودند مرمت شوند.

نوسازی محله گستاون شروع شد و تا سال ۱۹۷۷ تقریبا به پایان رسیده بود اما همچنان جای یک نقطه مرکزی در شهر خالی بود، جایی که مردم در مناسبت های مختلف دورش جمع شوند و همدیگر را پیدا کنند به همین دلیل افراد ثروتمند شهر حدود ۵۸ هزار دلار پول جمع کردند تا ساعتی آنتیک را درست کنند. قرار بر این شد ساعتی بخار ساخته شود که نشانی از گذشته صنعتی این محله  را داشته باشد به همین دلیل ساعت را از نوع بخار ساختند، این ساعت بخار دومین ساعت بخاری بود که تا آن زمان ساخته شده بود.

اولین ساعت بخار دنیا توسط مردی انگلیسی به نام «جان اینشاو» در سال ۱۸۵۹ ساخته شد تا بتواند با کمک آن مشتری ها را جذب مغازه اش کند. «جان اینشاو» که قبلا ماشین آلات بخار برای راه آهن و کشتی ساخته بود ساعتی درست کرد که در آن بخارهای دیگ بخار به قطرات آب تصعید می شدند و در فواصل مشخص زمانی بر روی قاب ساعت می ریختند. ساخت این ساعت آنقدر بلندپروازانه بود که در نهایت مغازه او در اوایل دهه ۱۸۸۰ به تالار موسیقی تبدیل شد.

ساعت گستاون به روشی دیگر کار می کند و در واقع اصلا روش کارش با بخار نیست بلکه انرژی خودش را از جاذبه زمین می گیرد. این ساعت از چندین توپ تشکیل شده که می افتند و باعث حرکت عقربه های ساعت می شوند. موتور بخار کوچک دوباره توپ ها را به بالا هدایت می کند این موتور بخار فقط مسئول سوت زدن و بخار بیرون دادن است. سازنده این ساعت تا به حال ساعت های بخار زیادی را برای شهرهای مختلف ساخته است.

منبع: amusingplanet.com

مقاله قبلیحقایقی درباره تابلوی مونالیزا
مقاله بعدیبرترین جزایر کانادا کدامند؟