ممکن است تعجبی نداشته باشد که برای دومین سال پیاپی، کلگری یکی از شهرهای مناسب برای زندگی در جهان قرار میگیرد.

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست گزارش سالانه خود را از “قابل سکونت‌ترین” شهرهای جهان برای زندگی منتشر کرده که در آن ملبورن استرالیا و دمشق در سوریه به ترتیب به عنوان بهترین و بدترین شهرهای جهان نام گرفته‌اند.

در این گزارش ۱۴۰ شهر در کشورهای مختلف مورد تحقیق گرفته‌اند و شاخصهایی نظیر ثبات، بهداشت و درمان، فرهنگ و محیط، وضعیت آموزش و همچنین زیرساخت‌ها در رتبه‌بندی لحاظ شده‌اند.

از نظر اکونومیست تهران، پایتخت ایران که در میان ۱۴۰ شهر مورد بررسی رتبه ۱۲۷ را دارد در پنج سال اخیر بالاترین نرخ بهبود کیفیت زندگی را داشته است.

برای  انجام این ارزیابی اکونومیست از معیارهای مختلفی که همه چیز را از در بر میگرد استفاده استفاده کرده است. هر شهر با استفاده از بیش از 30 عامل کیفی و کمی در پنج طبقه رتبه بندی می شود: پایداری، بهداشت و درمان ، فرهنگ و محیط زیست، آموزش، و زیرساخت این دسته بندی ها و وزن آنها در رتبه بندی کلی بین ۱ تا ۱۰۰ به شرح زیر است.

پایداری (با وزن 25٪)

بهداشت و درمان (با وزن 20٪)

فرهنگ و محیط زیست (با وزن 25٪)

آموزش (با وزن 10٪)

زیرساخت (با 20٪)

در این گزارش ملبورن استرالیا، وین اتریش، ونکوور، تورنتو و کالگری کانادا بهترین شهرهای جهان نام گرفته‌اند. سه شهر از کانادا در این لیست، جزو ۵ شهر برتر دنیا لقب گرفته‌اند.

همانند گزارش سال قبل که ده شهر مناسب برای زندگی در جهان را معرفی کرد، 70 درصد از این شهرها در استرالیا و کانادا واقع شده اند؛ ونکوور یک بار با یک رتبه بالاتر از تورنتو در جایگاه سوم جهان و اولین شهر مناسب کانادایی قرار گرفته است .

و کلگری در جایگاه پنجم، پس از تورنتو و بالاتر از آدلاید و پرت در استرالیا، قرار گرفته است.

بنابراین، مهم نیست که در ونکوور، کلگری و یا تورنتو هستید، شما به راحتی می توانید بگویید که در یکی از بهترین شهرهای جهان زندگی می کنید.

10 most livable cities in the world

  1. Melbourne, Australia
  2. Vienna, Austria
  3. Vancouver
  4. Toronto
  5. Calgary
  6. Adelaide, Australia
  7. Perth, Australia
  8. Auckland, New Zealand
  9. Helsinki, Finland
  10. Hamburg, Germany

مقاله قبلیکجای کلگری برای تماشای خورشید گرفتگی ۲۱ اگوست مناسب است ؟
مقاله بعدیراهنمای سفر به مکزیک (دیدنی‌ها، غذاها) بخش دوم