دکتر فرخ فرهی – طب زیبایی ، کلگری

اگر شما پوست چرب دارید بهتر است که در مورد این نوع پوست اطلاعات کامل داشته باشید. غدد چربی موجود در پوست با ترشحات خود پوست را چرب نگه می‌دارند.  این چربی سلامت پوست را حفظ کرده و از آن در برابر عوامل محیطی بیرونی محافظت می‌کند اما مشکل زمانی پیش می‌آید که این ترشحات بیش از حدِ مورد نیاز باشد. یکی از دلایلی که آقایان و بانوان بر روی صورت خود شاهد حالت روغنی، جوش و آکنه می باشند و زیبایی صورتشان دست خوش تغییراتی کوچک می شود، وجود بیش از حد مقدار چربی در پوست است.

دلایل اصلی ایجاد پوست چرب:

  • وراثت
  • میزان هورمون های بدن
  • دوران و شرایطبارداری
  • داروها و قرص های ضدبارداری
  • برخی از مواد آرایشی صورت
  • آب و هوای گرم و مرطوب

افرادی که پوست چرب دارند معمولا این مشخصات را دارند :

  • منافذ باز قابل رویت
  • آکنه به صورت های مختلف مانند جوش های سر سیاه، سر سفید، جوش های چرکی و غیره
  • براقی قابل رویت بخصوص در اواسط روز
  • آکنه در نواحی دیگر مانند کمر و سینه

پوست چرب بطور معمول در نوجوانان و کسانی که در ابتدای دهه دوم زندگی هستند دیده می شود ولی برای بعضی از افراد در این سنین پایان نمی یابد. اگرچه پوست چرب در افراد بزرگسال به اندازه پوست معمولی و خشک شایع نیست، اما داشتن پوست چرب در دهه سوم و بعد از ان هم غیر معمول نیست.
افرادی که پوست چرب دارند به اندازه ای که باید به مراقبت های این نوع پوست اهمیت نمی دهند، زیرا از این موضوع اطلاع کافی ندارند. بیشترین علت دستکاری پوست چرب کندن جوشها می باشد که باعث پخش شدن بیشتر باکتریها روی صورت می شود. اگر مشکل آکنه وچود دارد نباید انها را دستکاری کرد و نیز نباید از محصولات غیر مناسب بر روی پوست استفاده کرد.

توصیه های مفید برای مراقبت از پوست چرب:

  1. باید همیشه از محلول های شستشوی صورت با پایه ژل استفاده نمایید. پاک کننده با پایه ژل کمک می کند که چربی پوست جذب شود و نمای صورت بهتر بنظر برسد. شستشوی صورت در افراد دارای پوست چرب بهتر است دو بار در روز با محلول های شستشوی صورت مخصوص پوست های چرب و آکنه ای انجام گیرد.
  2. بهتر است استفاده از تونر قابض (Astringent) نیز در برنامه مراقبت پوستی روزانه گنجانده شود.
  3. استفاده از از اسکراب برای پوست های چرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا باعث کنده شدن سلول های مرده لایه شاخی اپی درم می شود. امری که احتمال انسداد منافذ پوستی را کاهش می دهد.
  4. برای پوست های چرب نیز مرطوب کننده لازم است. بهتر است از یک مرطوب کننده سبک استفاده شود.
  5. استفاده از ضد آفتاب برای پوست های چرب نیز ضروری است زیرا اشعه آفتاب معمولا باعث تشدید آکنه می شود. ضد آفتابی که مخصوص پوست چرب می باشد را انتخاب کنید یعنی باید Oil-free و Non-comedogenic باشد.
  6. داشتن یک برنامه غذایی صحیح برای مراقبت از پوست های چرب بسیار مهم می باشد. مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و انواع شیرینی جات باعث تحریک غدد چربی می گردد.
مقاله قبلیاوبر برای برقراری ارتباط با رانندگان ناشنوا، به مسافرین خود زبان اشاره می آموزد
مقاله بعدیدر استوری های اینستاگرام نظرسنجی برگزار کنید