دکتر فرخ فرهی – طب زیبایی ، کلگری

میکرودرم ابریشن یا اصطلاحا میکرودرم یکی از آسان‌ترین و مؤثرترین درمان‌های ضد پیری پوست است که با توجه به نتایج چشمگیر و دوران بهبود بسیار سریع یکی از محبوب‌ترین درمان‌های غیرتهاجمی صورت محسوب می‌شود. میکرودرم ابریژن اولین بار در سال ۱۹۸۵ در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت.

سپس در اکثر کشورهای اروپایی به عنوان روش بدون عارضه جوان سازی استفاده شد. این روش سپس در کشورهای امریکایی نیز مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۹۸ موفق به دریافت تأئیدیه  FDA شد و به عنوان یک لایه بردار غیر تهاجمی معرفی گردید. میکرودرم ابریشن به راحتی تحمل می شود و به ‌هیچ ‌وجه دردناک نیست. البته از کرم بی حسی موضعی نبز قبل از انجام کار می توان استفاده کرد.

دو نوع دستگاه میکرودرم  وجود دارد یکی کریستالی که از کمپرسور یا متراکم کننده‌ای تشکیل می‌شود و هوا را از طریق یک سری دستی به داخل می‌کشد. با قرار گرفتن سر دستگاه روی پوست، حالت خلأ ایجاد می‌شود. کریستال‌های اکسید آلومینیوم، که با نام کرندوم (سخت‌ترین ماده معدنی پس از الماس) نیز شناخته می‌شود، روی سطح پوست پاشیده می‌شود تا سلول‌های مرده سطحی را از پوست جدا کند و منافذ باز پوست را بهبود بخشد.

سپس سلول‌های مرده و کریستال‌ها به‌سرعت به درون دیگر لوله تعبیه‌شده در سر دستگاه مکیده و وارد مخزن ضایعات می‌شود که بعد از امام کار دور ریخته می شود. با تعیین مقدار جریان کریستال و قدرت خلأ، عمق این جداسازی و پوسته‌پوسته شدن کنترل می‌شود.

نوع دیگر، میکرودرم ابریژن نوع دایاموند با نوک الماس از سری دستی و فن‌آوری خلأ یکسان بهره می‌گیرد، اما در این تکنیک هیچ کریستالی از نوک الماس دستگاه خارج نمی‌شود، بلکه نوک الماس خود، سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند و پوست مرده با به کارگیری خلأ پاک می‌شود. نوک‌های متفاوت متعددی با درجه‌ زبری گوناگون وجود دارد که با توجه به نوع پوست و هدف درمان انتخاب می شوند.

لایه برداری با استفاده از میکرودرم ابریژن باعث ساییده شدن سطح پوست می شود و بافت های مرده را از بین می برد و باعث تحریک کلاژن سازی، ترمیم پوست و بهبود قوام پوست صورت می شود. به طور کلی فواید میکرودرم ابریژن عبارتست از :

  • جای جوش : طی جلسات پی در پی با کمک دستگاه میکرودرم ابریژن می توان جای جوش ونیز لکه های ناشی از جای جوش را از بین برد .
  • جوانسازی پوست: میکرودرم ابریژن باعث می شود که چین و چروک های سطحی از بین برود و به پوست شادابی ببخشد.
  • لکه های پیری یا (Solar Lentigines): با افزایش سن پوست به دلیل قرار گرفتن در نور آفتاب به تدریج لک هایی در صورت و دست ها ایجاد می شود که با انجام چند جلسه میکرودرم می توان به بهبود آن کمک کرد .
  • لکه های حاملگی : میکرودرم  برای از بین بردن لک صورت کاربرد دارد و عمدتا باعث کمرنگ تر شدن یا محو کردن لک ها می گردد مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهای ضد لک استفاده شود.
  • آبله مرغان: همانند جای جوش می توان درمان کرد البته در صورتی که سطحی باشد در غیر این صورت از روش های دیگر  می توان استفاده کرد.
  • کوچک کردن منافذ پوستی: میکرودرم به کوچک کردن منافذ پوستی کمک بسیار می کند.
  • جوش های سر سیاه: از آنجایی که میکرودرم یک لایه بردار قوی برای پوست می باشد می تواند جوش های سر سیاه را از بین ببرد و باعث شادابی پوست شود.
  • چروک گردن: برای درمان چروک های ناحیه گردن نیز می توان از میکرودرم استفاده کرد.

میکرودرم ابریژن جزو کارهای بی عارضه یا کم عارضه محسوب می شود. ممکن است قرمزی صورت، سوزش گذرا ، پوسته پوسته شدن دیده شود که با استفاده بیشتر از مرطوب کننده خودبخود رفع می شوند.

مقاله قبلیاسپانسرشيپ پدر و مادر
مقاله بعدیآلبرتا جریان مهاجرت اکسپرس اینتری را راه‌اندازی خواهد کرد