نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری
  • Discipline
  • Diversification
  • Duration
  • (Dollar Cost Averaging (DCA

سرمایه گذاری ریسک مختص به خودش را داراست و خوشبختانه می‌توان آن را مدیریت کرد.

انضباط (Discipline):

داشتن انضباط در سرمایه گذاری، یکی از راهکارهای موثر میباشد. این روش باعث میشود که بدون درنظرگرفتن شرایط بازار، به پس اندازهای هفتگی، دوهفتگی، هفتگی و … ادامه داد.

بی نظمی و نداشتن انضباط در سرمایه گذاری، به ندرت در دراز مدت منجر به سود سرمایه گذار میشود. سرمایه گذاری منظم کار آسانی نمیباشد. بسیاری از سرمایه گذاران عملکردها را رصدکرده و نسبت به شرایط بازار واکنش احساسی نشان می‌دهند و بطور کلی، متحمل هزینه های بیش‌تری نسبت به سرمایه گذاری منظم می‌شوند.

پیگیری نمودن راهکار سرمایه گذاری منظم آسان به نظرمیرسد. همانند توصیه پزشک که به شما می‌گوید بصورت منظم فعالیت خاصی را دنبال کرده و رژیم غذایی از پیش تعیین شده ای را دنبال نمایید. بطور کلی صحبت کردن و نوشتن در مورد آن آسان است، اما انجام آن در زندگی واقعی به این آسانی نمیباشد.

گوناگونی (Diversification):

تنوع دادن به نوع سرمایه گذاری باعث میشود که در زمان شرایط متزلزل بازار، کل سرمایه دچار افت شدید نشود و بقولی نباید همه تخم مرغها را در یک سبدگذاشت. حتی سرمایه گذارانی که بعنوان مثال علاقمند به سرمایه گذاری در بخش املاک و مسکن هستند، در صورت خرید املاک در یک شهر، اقدام به خرید در محلات مختلف می‌کنند که احتمال ریسک و رشد سرمایه را متعادل کنند.
توازن مناسب در سرمایه گذاری، همیشه و در هر شرایطی نتایج قابل قبولی را بدنبال خواهدداشت.
تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری، ریسک حاصل از سرمایه گذاری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مدت زمان (Duration):

سرمایه گذاری برای دراز مدت باعث میشود که احتمال شکست خوردن در بازار سرمایه کاهش یابد. بالاخص برای عزیزانی که مهارت و دانش کافی در این زمینه ندارند تا بتوانند بصورت مداوم نوسانات بازار را دنبال کرده و از تغییرات آن سود احتمالی بدست آورند. به جای واکنش های شناور یا تاکتیکی که به افت و خیزهای بازار سرمایه وابسته است، باید درصد خاصی از دارایی بعنوان سرمایه گذاری درنظرگرفته شده و در طول زمان سرمایه گذاری، از برنامه خارج نشد.

مطالعات نشان داده است که سرمایه گذارانی که زمان بیش‌تری را برای سرمایه گذاری درنظرمیگیرند، به مرور زمان، با کسب آگاهی بیشتر، ریسک پذیری بالاتری نیز پیدامیکنند.

متوسط هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging):

همانطور که در مقاله پیشین شرح داده شد، متوسط هزینه دلاری” فرایندی است که سرمایه‌گذار بدون توجه به قیمت روز سهام، با یک زمان‌بندی مشخص و از پیش تعیین شده، اقدام به سرمایه گذاری می‌کند. بدین صورت با پایین آمدن قیمت سهام سرمایه‌گذار قادر به خرید تعداد بیشتری سهام خواهدبود. البته عکس این حالت نیز اتفاق میفتد و سرمایه گذار درحالتی که قیمت ها بالامیرود، توان خرید تعداد کمتری از سهام را خواهد داشت.

در نتیجه استفاده از این روش، قیمت تمام شده هر سهم، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها خواهدبود.

همیشه این نکته را بخاطر بسپارید که بزرگ‌ترین ریسک سرمایه گذاری، فقدان دانش مالی میباشد که سرمایه گذاران تازه کار را تهدید می‌کند. با مشاوره با فرد کارآزموده و مورد اعتماد خود، ضمن فراگیری استراتژی‌ها و شرایط بازار، می‌توان با بالابردن اعتماد به نفس خود در سرمایه گذاری و احتمال رشد سرمایه تان، از حاصل دسترنجتان در آینده دور یا نزدیک بهره مناسب برد.

مقاله قبلیقانون جدید فروش cannabis فروشندگان را به مهاجرت به ادمونتون ترغیب می کند
مقاله بعدیتصمیم بانک مرکزی کانادا برای جمع آوری اسکناس های قدیمی