Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

از تارتان‌های مناطق مختلف کانادا بیشتر بدانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هر ساله در تاریخ ۶ آوریل، کانادایی‌های اسکاتلندی تبار، برای جشن میراث خانوادگی و منطقه‌ای خود، تارتان‌هایشان را به تن می‌کنند.

آغاز روز ملی تارتان که در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی تبدیل به یکی از مراسم‌های سرتاسری کانادا شد، به سال ۱۹۸۰ و نوا اسکوشیا برمی‌گردد. آن را در جوامع مختلف در سراسر کشور با نمایش و اجرای نمایش برجسته فرهنگ اسکاتلند جشن گرفته شده است.

حالا اهمیت ۶ آوریل در چیست؟ این تاریخ،سالگرد امضای اعلامیه Arbroath (اعلامیه استقلال اسکاتلند) در سال 1320 است.

در زیر می‌توانید تارتان‌های رسمی هر استان و منطقه را و داستان‌هایی پشت پرده‌ی هرکدام را کشف کنید.

میپل لیف (Maple Leaf): این تارتان، تارتان ملی کاناداست که در سال ۱۹۶۴ توسط David Weiser و پیش از مراسم سده‌ی کانادا در سال ۱۹۶۷ ایجاد شد، اما تا سال ۲۰۱۱ رسما به عنوان تارتان رسمی پذیرفته نشد. Weiser رنگهایی را انتخاب کرد که نشان‌دهنده‌ی تغییر رنگ برگها از سبز تابستان به رنگ قرمز، طلایی و قهوهای پاییز باشند.

آلبرتا: تارتان آلبرتا در سال ۱۹۶۱ به تصویب رسید و توسط Alison Lamb و Ellen Neilsen از انجمن توانبخشی ادمونتون (سازمانی برای آموزش مهارتهای مفید برای افراد معلول) طراحی شده بود. سبز نمانگر جنگل‌های استان و طلای نشان‌دهنده‌ی مزارع گندم آن است.

بریتیش کلمبیا: این تارتان توسط Eric Ward در سال ۱۹۶۶ و برای تجلیل از 100 سالگی اتحاد ونکوور آیلند و بریتیش کلمبیا طراحی شده است، تارتان B.C عمدتا آبی و قرمز و نمایانگر اقیانوس آرام و برگ‌های افراست؛ همچنین شامل سبز برای جنگل‌ها، سفید برای گل رسمی استان Pacific Dogwood و طلایی برای کت ارتشی استان است.

مانیتوبا: تارتان مانیتوبا در سال ۱۹۶۲ توسط Hugh Kirkwood Rankine طراحی شده و حاوی رنگ قرمز به افتخار کُلُنی Red River که در سال ۱۸۱۲ توسط Thomas Douglas (کنت Selkirk) بنیان نهاده شد، و آبی از طرح تارتان Clan Douglas است. سبز و طلایی در طراحی این تارتان نشان‌دهندهی میراث کشاورزی استان است.

نیوبرانزویک (New Brunswick): تارتان رسمی نیوبرانزویک به دستور William Aitken (لرد Beaverbrook) در سال ۱۹۵۹ و توسط Loomcrofters در Gagetown طراحی شده است. رنگ قهوهای‌ به رنگ پوست سگ آبی (Beaver Brown) آن به احترام Beaverbrook و رنگ قرمز به افتخار مهاجران سلطنتی استان است.

نیوفاندلند و لابرادور: تارتان رسمی نیوفاندلند و لابرادور در سال ۱۹۵۵ توسط Samuel B. Wilansky صاحب کسب و کار St. John طراحی شده است. رنگ‌های سبز، طلایی و سفید برجسته‌ی آن از شعر «غزل نیوفاندلند» الهام گرفته شده که اشاره به «تپه‌های کاج‌پوش» و «ردای سفید براق» در زمستان استان دارد.

نوا اسکوشیا (Nova Scotia): این تارتان توسط Bessie Murray رئیس انجمن Halifax Weavers’ Guild طراحی شده است و اولین بار در سال ۱۹۵۳به عنوان یک جامه‌ی چوپانی در گردهمایی دامداران نمایش داده شد و به شدت مورد تحسین قرار گرفت. این تارتان که به طور رسمی در سال ۱۹۶۳ توسط استان تصویب شد، شامل آبی برای دریا، سفید برای سنگ‌های گرانیت و امواج، طلایی برای منشور سلطنتی و قرمز برای نقش شیر روی پرچم استانی است.

Northwest Territories: ایده‌ی داشتن یک تارتان رسمی برای Northwest Territories توسط Janet Anderson-Thomsonپیشنهاد شد، پس از اینکه او در سال ۱۹۶۶ در مراسم RCMP شرکت کرد و متوجه شد که نوازنده، به قول خودش «افتضاح» می‌زند. او و شوهرش این ایده را با Stuart Hodgson و سپس عضو کمیسیون مناطق شمال‌غربی در میان گذاشت که مورد حمایت او قرار گرفت. تارتان توسط Hugh MacPherson طراحی و ساخته شد، و پیشنهادهای رنگی نیز از Anderson-Thomson بود: سبز برای جنگل‌ها، سفید برای اقیانوس قطبی، آبی برای گذرگاه شمال‌غربی، طلایی برای معادن منطقه، قرمز-نارنجی برای شاخ و برگ‌های پاییزی و یک خط سیاه نازک که نشان‌دهنده‌ی خطوط درختان است.

انتاریو: تارتان انتاریو در سال ۱۹۶۵ توسط Rotex Ltd طراحی شده اما تا سال ۲۰۰۰ رسما تصویب نشد، زمانی که Bill Murdoch عضو پارلمان استانی قانون تارتان را تصویب کرد. این تارتان حاوی سه سایه‌ی سبز نمایانگر جنگل‌ها و مزارع انتاریو، قرمز نمایانگر مردم First Nations، آبی برای آب و سفید برای آسمان است.

جزیره پرنس ادوارد: جزیره پرنس ادوارد، برای انتخاب تارتان رسمی خود یک مسابقه برگزار کرد. طراحی Jean Reed از Covehead برنده و در سال ۱۹۶۰ به تصویب رسید. قرمز-قهوه‌ای نشان‌دهنده خاک قرمز معروف استان، سبز برای چمن و درختان، سفید برای امواج و زرد برای خورشید است.

کبک: کبک تنها استانی است که تارتان آن به طور رسمی توسط قانون حکومتی تصویب نشده است. تارتان این استان که به نام Plaid of Quebec شناخته شده، در سال ۱۹۶۵ توسط Rotex Ltd طراحی شده است که در همان سال نیز تارتان انتاریو را طراحی کرده بود. رنگ‌های آن ترکیبی از لباس ارتشی استان است، آبی برای قسمت بالایی، سبز  برای سه برگ افرا، قرمز از بخش مرکزی، طلایی برای تاج و نقش شیر و سفید برای پیچکی که حاوی شعار استان (Je me souviens) است.

ساسکاچوان: تارتان ساسکاچوان در سال ۱۹۶۱ توسط Lillian Michaelis Bastedo، همسر Frank Lindsay Bastedo فرماندار ساسکاچوان ساخته شد. تارتان عمدتا زرد، نشان‌دهنده‌ی هویت ساسکاچوان به عنوان «نان‌آور» کاناداست: طلایی برای گندم و زرد برای دانه انگور و آفتابگردان. این تارتان همچنین شامل سبز برای جنگل‌ها، قرمز برای prairie lily، سفید برای برف، قهوه‌ای برای خشکی تابستان و سیاه برای نفت و زغال سنگ است.

یوکان تریتوری: تارتان رسمی یوکان در سال ۱۹۶۵ توسط Janet Couture طراحی شده است. پالت رنگی منحصر به فرد آن جنبه‌های مختلف تاریخ و جغرافیای این قلمرو را نشان می‌دهد: زرد برای Klondike Gold Rush و آفتاب نیمه‌شب، بنفش برای کوه‌های آن، سفید برای برف، آبی برای آب و سبز برای جنگل.