Thursday, April 18, 2024
1.2 C
Calgary

جذب بیشتر زنان به رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه واترلو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هنگامی که دکتر جوان آتلی در مقطع لیسانس علوم کامپیوتر در دانشگاه تحصیل می کرد، بیش از یک سوم همکلاسی هایش را زنان تشکیل می دادند. اما در مقطع فوق لیسانس تعداد دانشجویان زن کاهش یافت. او در دوران تحصیل و سپس به عنوان استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه واترلو – انتاریو، شاهد ادامه روند کاهش در مقاطع بالاتر بود. او می گوید: حال 10 درصد دانشجویان ام را زنان تشکیل می دهند. اما چرا؟

این کاهش تنها به انتاریو محدود نمی شود. بر اساس اداره آمار کانادا، در اوایل سال های 1990، زنان 30 درصد دانشجویان رشته علوم کامپیوتر و ریاضی را تشکیل می دادند. اما از آن سال به اینسو، تعداد دانشجویان به تدریج کاهش یافته و به 25 درصد رسیده است. در حالی که تعداد دانشجویان زن ورودی به رشته های STEM، از جمله مهندسی افزایش یافته است.

دانشگاه واترلو، برای تغییر این روند، تدابیری را اندیشیده است. از جمله اجباری کردن حضور در دوره علوم کامپیوتر برای کلیه دانشجویان رشته ریاضی و همچنین برگزاری کارگاه های یک روزه برای دانش آموزان دبیرستانی دختر. این دانشگاه هم اکنون شاهد افزایش نسبی تعداد دانشجویان زن و همچنین افزایش تعداد فارغ التحصیلان زن رشته کامپیوتر می باشد.

دکتر آتلی معتقد است که دانشگاه ها به تنهایی نمی توانند در جذب دانشجویان زن موفق باشند. او می گوید: اگر دختران دبیرستانی، علوم کامپیوتر را به عنوان حرفه آینده شان تلقی نکنند، علاقه ای به ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه نخواهند داشت. به همین دلیل است که ما دخالت مثبت را از مقطع قبل از دانشگاه آغاز کرده ایم.

به لطف کمک مالی 400 هزار دلاری، امکان برنامه ریزی و معرفی این رشته برای دختران 10 تا 18 ساله فراهم شده است. همچنین امکان رقابت آنها در چالش بین المللی Technovation فراهم شده است. دکتر آتلی می گوید: دانش آموزانی که کاملا با علوم کامپیوتر بیگانه بودند، در پایان می توانند اپلیکیشنی طراحی کنند که به درد جامعه می خورد.

این کمک مالی، بخشی از طرح ابتکاری 2.1 میلیون دلاری Google Canada می باشد.

منبع: uWaterloo