Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

تصویب لایحه‌ی «بستن شیر» توسط دولت آلبرتا بروی بریتیش کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ریچل ناتلی نخست وزیر آلبرتا گفته است که اگر دعوا بر سر خط لوله‌ی ترانس مانتِین و تاخیر پروژه حل نشود، او «آماده است تا شیر نفت را ببندد.»

آلبرتا قانونی تصویب کرده است که به وزیر انرژی استان امکان می‌دهد جلوی انتقال بنزین به بریتیش کلمبیا را، درصورتی که این استان همچنان برسر گسترش خط لوله مانع ایجاد کند، بگیرد.

لایحه‌ی ۱۲ام اواخر بعد از ظهر روز چهارشنبه در مجلس آلبرتا تصویب شد. David Swann، عضو لیبرال Calgary-Mountain View ، تنها عضوی بود که به این لایحه رای منفی داد.

صبح روز چهارشنبه Rachel Notley به تندی از قصد خود درباره‌ی این قانون گفت و اعلام کرد که در صورت لزوم بدون هشدار از آن استفاده می‌کند.

او گفت: «آلبرتایی‌ها، بریتیش کلمبیایی‌ها و همه کانادایی‌ها باید بدانند که اگر مسئله‌ی پیش‌وری خط لوله از بریتیش‌کلمبیا به زودی حل نشود شد، کاملا آماده خواهم بود شیرها را ببندم».

Notley در پاسخ به این سوال که چه زمانی قصد دارد تصمیم خود را عملی کند، به جزئیات زیادی اشاره نکرد. او گفت: «با کمال احترام، قصد ندارم برنامه و مراحل دقیق را شرح دهم».

قیمت هر لیتر بنزین در ونکوور در حال حاضر حدود ۱٫۵۷ دلار است و مسدود کردن انتقال بنزین می‌تواند قیمت‌ها را حتی بالاتر هم ببرد و فشار سیاسی زیادی بر John Horgan اعمال کند.

در پاسخ، دادستان کل بریتیش کلمبیا David Eby، روز چهارشنبه نامه‌ای به وزیر دادگستری آلبرتا Kathleen Ganley فرستاد و از دولت خواست لایحه‌ ۱۲ را تا زمانیکه یک قاضی بتواند مطابقت آن با قانون اساسی را مشخص کند، متوقف کند. وی درنامه نوشت: «در فقدان چنین تعهدی، از شورا خواهم خواست طرح دعوی کند تا اعتبار قانونی آن را در دادگاه‌های آلبرتا به چالش بکشد».

Notley گفت مطمئن است ساخت‌وسازها از تابستان امسال سر خواهد گرفت. وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت او هنوز هم مایل است این پروژه را خریداری کند گفت «هر کاری لازم است انجام خواهم داد تا پروژه، تابستان امسال از سر گرفته شود».

ماه گذشته، Kinder Morgan، پس از یک ماه اختلاف میان دولت‌های بریتیش‌کلمبیا و آلبرتا، تمام هزینه‌های غیر ضروری این پروژه‌ی ۷٫۴ میلیارد دلاری را متوقف کرد. Kinder Morgan همچنین تهدید کرده است که اگر تا ۳۱ می پروژه در مسیر صحیحی قرار نگیرد، این پروژه را ترک خواهد کرد.

بریتیش‌کلمبیا در حال تلاش برای متوقف کردن گسترش خط لوله به دلایل زیست محیطی در برابر مخالفت‌های آلبرتا بوده است.

طی این پرو‌‌ژه یک خط لوله دیگر در امتداد خط لوله فعلی Kinder Morgan اضافه خواهد شد تا قیر رقیق شده را برای صادرات توسط نفتکش‌ها از آلبرتا به سواحل بریتیش‌کلمبیا منتقل کند.

منبع: CBC