Saturday, April 20, 2024
-3.2 C
Calgary

اگر می‌خواهید وارد مشاغل تکنولوژی کانادایی شوید نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

می‌خواهید در حوزه تکنولوژی در کانادا مشغول به کار شوید؟ پس لازم نیست نگران مدرک دانشگاهی خود باشید. در شرکت‌هایی مانند Shopify و گوگل مدرک تحصیلی اهمیتی ندارد. گوگل، اپل (Apple) و آی بی ام (IBM) همگی قادر به استخدام داناترین و باهوش‌ترین افراد روی کره زمین هستند اما اخیرا غول‌های تکنولوژی به این نتیجه رسیده‌اند که مدرک ۴ ساله دانشگاه دیگر بهترین نشانگر استعداد یک متقاضی اشتغال نیست.

طبق تحقیقات انجام گرفته توسط وبسایت استخدامی Glassdoor در حقیقت ۱۵ شرکت برتر در زمینه تکنولوژی در آمریکای شمالی دیگر از متقاضیان اشتغال درخواست مدارک مربوط به تحصیلات تکمیلی را نمی‌کنند. این روند در کانادا هم مشهود است و کارفرماهای برتری مانند Shopify که یک سامانه فعال در تجارت الکترونیک است به روش‌های نوینی استعدادهای برتر را شناسایی می‌کنند.

شرکت‌ها اکنون می‌دانند که مدرک تحصیلی همیشه هم نشان‌دهنده استعداد اشخاص نیست. اغلب اوقات منحصربه فردترین، خلاق‌ترین و مفیدترین متفکرین هم مسیر رایج برای آموزش را طی نمی‌کنند و این بدان معنی است که الزامات آموزشی برخی از بهترین گزینه‌ها را از منبع استعدادها حذف می‌کند. جرمی شکی (Jeremy Shaki) مدیرعامل Lighthouse Labs که اجراکننده پروژه‌های توسعه نرم‌افزاری است در این مورد می‌گوید:

هنگامی که ما کارمان را شروع کردیم بسیاری از شرکت‌ها سرسختانه معتقد بودند افراد متقاضی استخدام در شرکت‌های آن‌ها نیاز به مدارج دانشگاهی دارند.

اما امروزه شرکت‌های حاضر در صنعتی با رشد فزاینده و سریع مایل هستند دانشجویانی با سوابق غیرمعمول را مدنظر بگیرند. شرکت آقای شکی بیشتر از ۱۰۰۰ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری را در ۵ سال گذشته تحویل جامعه داده است. ۳۰ درصد از این دانشجویان تجربه‌ای در زمینه کدنویسی صفر کامپیوتر نداشتند. شکی تشریح می‌کند که او هر بار تعداد بیشتری از این افراد را جذب برنامه آموزشی خود می‌کرده است.

شاکی متوجه شده است که الزامات آموزشی در حال کنار گذاشته شدن توسط بسیاری از شرکت‌هایی است که استخدام کننده کارآموزان او هستند و شامل شرکت‌هایی چون Slack، Telus، MetaLab،  Freshworks، TouchBistro، Perficient و Shopify می‌شود.

در شرکت Shopify تقاضا برای استخدام نیازمند ارائه مدرک دانشگاهی یا دبیرستان نیست اما عملکرد روشنفکرانه این شرکت حتی فراتر از این مقدار است. آنا لمبرت (Anna Lambert) مدیر استعدادیابی شرکت می‌گوید:

ما از متقاضیان استخدام درخواست هیچ گونه سابقه یا داشتن میزان خاصی از تجربه در هیچ حوزه خاص شغلی نداریم اما درعوض خواهان افرادی هستیم که بتوانند در رشد شرکت تاثیرگذار باشند.

خانوم لمبرت با استخدام نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در طول ۷ سال شاهد جهش قابل توجهی در میزان جستجو برای استعدادهای برتربوده است. او می‌گوید در این روند تمرکز کمتر روی تجربیات شما و در مقابل تمرکز بیشتر روی توانایی شما برای انجام الزامات شغلیتان است.

تیم استخدامی لمبرت شامل شخصی است که قبلا جوشکار بوده است. از نظر لمبرت و تیمش با وجود اینکه سابقه این شخص کاملا متفاوت است اما در عین حال کاملا قابلیت استخدام شدن را داشته است. پس باید دید چگونه شرکت‌هایی که به دنبال استعدادهای جدید و متفاوت هستند می‌‌توانند افرادی مانند جوشکاران را تشویق به اشتغال در حوزه‌های غیرمرتبط با شغل کنونی خود کنند؟

در وهله نخست استخدام‌کنندگان باید به جای چک لیست اعتبارات یک فهرست بکر و خلاقانه از مهارت‌های موردنیاز شرکت تهیه کنند. خیلی از افراد وقتی می‌بینند که شرکتی خواهان تجربه و مهارت به‌خصوصی است به این نتیجه می‌رسند که واجد شرایط تقاضا برای آن شغل نیستند. بنابراین کاری کنید که همه افراد مشتاق استخدام احساس کنند از تقاضایشان استقبال خواهد شد. لمبرت در ادامه می‌افزاید:

هرچه فراخوان‌های شما برای استخدام فراگیرتر باشد نشان‌دهنده این مطلب خواهد بود که شما می‌دانید تجربیات می‌توانند در تمام اشکال ظاهر شوند و شما نیز خواهان این تجربیات گوناگون هستید.

به علاوه جویندگان شغل نیز باید تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف شناسایی کنند مهم نیست چه نوع تجربیاتی زیرا همه آن‌ها مورد احترام و ارزشمند هستند. لمبرت در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند:

تنها به این دلیل که دارای یک مجموعه از مهارت‌های خاص نیستید خود را کنار نکشید، ممکن است مهارت یا استعداد خاص دیگری داشته باشید که شما را عالی جلوه دهد. به مدارج تحصیلی یا تجربیاتی که ندارید اشاره نکنید بلکه روی نشان دادن تاثیر حضور و فعالیت خود در حوزه‌های شغلی پیشین  تمرکز داشته باشید، سپس مجددا روی تاثیرات بالقوه‌ای که استعدادها و تجربیات منحصربه فردتان برای آن شرکت به ارمغان خواهد آورد تاکید کنید و مطمئن باشید که از استخدام شما خرسند و راضی خواهند بود.

منبع: canadianbusiness