Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

استفاده از طبیعت برای پیشگیری از سیل در کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

گروه‌های داوطلب در کلگری از طبیعت برای پیشگیری از سیل رودخانه Elbow استفاده می‌کنند. حیاط پشتی خانه هالی (Hale) دروازه ورودی به شهر محسوب می‌شود اما این آرامش خاطر در ژوئن ۲۰۱۳ هنگامی که سیل ناشی از طغیان رودخانه Elbow به درون خانه او سرازیر شد تبدیل به هرج‌ و مرج و آشفتگی شد.

اکنون سازمان غیرانتفاعی Calgary River Valleys در حال پاکسازی ناحیه است. در ۶ اکتبر گروه‌هایی به صورت داوطلبانه انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی بومی را در محوطه خانه هالی کاشتند. این گیاهان همگی دارای سازگاری مناسبی با منطقه مرطوب ساحلی نزدیک رودخانه هستند. این کار بخشی از پروژه احیای نواحی ساحلی رودخانه است که سازمان‌دهندگان آن امیدوار هستند انجام پروژه سبب خواهد شد تا سواحل کناری رودخانه بتوانند به حالت عادی و طبیعی خود بازگردند. آنی نائومن (Anne Naumann) مدیر و مسئول اجرایی سازمان غیر انتفاعی Calgary River Valleys می‌گوید:

این پروژه به عادی‌سازی و پایدار کردن شرایط کنونی در سواحل رودخانه کمک می‌کند در نتیجه برای صاحبان املاک نزدیک رودخانه و همینطور برای محیط زیست مفید خواهد بود.

او در ادامه اظهار کرد بسیاری از ساکنین اطراف رودخانه Elbow قسمت‌هایی از زمین‌های خود را به دلیل جبر طبیعی ناشی از سیل در سال ۲۰۱۳ از دست دادند. او همچنین گفت:

محوطه‌های چمن کاری شده با چمن‌های آبی Kentucky در آن زمان به کل از بین رفتند. این گیاهان دارای ریشه‌های کوتاه و سطحی هستند که آب رودخانه با نفوذ و باز کردن راه خود از میان ساحل به روی آن‌ها سرازیر شد و همه را با خود برد.

بعد از جاری شدن سیل یک ردیف از سنگ‌های از جا کنده شده که سنگریزه هم نامیده می‌شوند در طول بخش‌های ساحلی رودخانه شهر کلگری روی هم انباشته شدند. نائومن گفت که این پدیده سبب ایجاد یک منطقه ساحلی سالم برای کاشت و رشد گیاهان نخواهد شد. او می‌گوید سنگریزه‌ها تنها یک کار مفید انجام می‌دهند  و آن هم پیشگیری از فرسایش خاک سواحل رودخانه است. نائومن افزود:

این یک اقدام و راهکار موقت برای پیشگیری از سیل است اما اجازه دهید برای پیشگیری از فرسایش بیشتر خاک چاره موثرتری بیندیشیم  و این همان کار مهمی است که باید انجام دهیم اما آن‌ها همینطور نیاز به کاشت گیاهان و پر کردن این نواحی با پوشش گیاهی  دارند که به ثبات و استحکام ساحل زیر این پوشش کمک می‌کند و بخشی از کار تصفیه کردن نواحی ساحلی را به عهده دارد.

پوشش گیاهی کاشته شده در اطراف خانه هالی که دارای گیاهانی با ریشه‌های عمیق در خاک است نه تنها به پیشگیری از سیل و فرسایش خاک کمک می‌کند بلکه سبب اجتماع و سکونت حیات وحش در این نواحی می‌شود و نقش یک فیلتر تصفیه‌کننده را برای حفاظت از کیفیت آب دارد. هالی امیدوار است که سایر صاحبان املاک در طول رودخانه Elbow نیز از بانی این پروژه حمایت کنند و کارهای مشابهی در زمین‌های خود انجام دهند.

پیشگیری از سیل کبگری

سازمان غیر انتفاعی Calgary River Valleys امیدوار است پروژه احیای سواحل به املاک و زمین‌های اطراف رودخانه Elbow نیز گسترش پیدا کند. این املاک توسط مقامات ایالتی اداره می‌شوند و فعلا خالی از سکنه هستند.

این سازمان غیرانتفاعی  در ۲۰ اکتبر از ساعت ۱ تا ۳.۳۰ بعدازظهر یک تور سیاحتی برای بازدید از رودخانه خواهد داشت. اطلاعات بیشتر در این زمینه  را می‌توان روی وبسایت سازمان به دست آورد.

منبع: globalnews