با آغاز شیوع آنفلوانزا در سراسر کشور، مقامات بهداشتی کانادا در وضعیت آماده باش کامل قرار گرفته اند.

آخرین گزارش آژانس بهداشت عمومی کانادا تحت عنوان FluWatch که شامل آمار دو هفته آخر سال 2017 بود، حاکی از افزایش ابتلا به آنفلوانزا، بخصوص نزد سالمندان 65 ساله و بالاتر ساکن خانه های سالمندان می باشد.

تا به این لحظه، در فصل آنفلوانزای فعلی در کانادا، 11 هزار و 275 مورد ابتلا تایید شده است. سه چهارم از موارد ابتلا به آنفلوانزای گروه A مربوط است. تقریبا عامل همه این موارد ابتلا، ویروس H3N2 است. بیش از 1 هزار نفر از مبتلایان در بیمارستان بستری شده و حداقل 34 نفر در اثر عوارض بیماری فوت کرده اند.

دکتر آنیل چوپرا، سرپرست پزشکی اضطراری شبکه بهداشت و درمان دانشگاه تورنتو، می گوید که افزایش اخیر موارد ابتلا به آنفلوانزا، فشار مضاعفی را بر بیمارستان ها وارد کرده است. در حالی که این بیمارستان ها قبل از این نیز با معضل کمبود تخت روبرو بودند. نیاز به قرنطینه کردن مبتلایان به آنفلوانزا نیز بر مشکلات افزوده است.

مقامات بهداشتی کانادا به طور معمول برای پیش بینی وضعیت شیوع آنفلوانزا در کشور، به سایر مناطق جهان مانند نیمکره جنوبی و اروپا نگاه می کنند. برای مثال، استرالیا طی ماه های زمستان، بدترین فصل شیوع را تجربه کرد. انگلستان نیز هم اکنون با معضل جدی روبروست. تا حدی که وزارت بهداشت و درمان انگلستان به بیمارستان ها توصیه کرده، تخت های بیمارستان برای بیمارانی که به عمل جراحی فوری نیاز ندارند را برای بستری شدن مبتلایان به آنفلوانزا خالی کنند.

به گزارش کارشناسان آژانس بهداشت عمومی کانادا، آنفلوانزای گروه B به سرعت در حال گسترش است. طی فصل آنفلوانزای جاری، تعداد موارد گزارش شده ابتلا به این گروه  15 برابر از کل موارد گزارش شده طی 7 فصل گذشته، بیشتر بود. ویروس های گروه B، شدیدتر از گروه A نیستند، اما مطالعات سال گذشته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده نشان داد که عوارض ابتلا به اندازه گروه A جدی و خطرناک می باشد.

طی تعطیلات آخر سال، اداره بهداشت منطقه ای  وینی پگ، شاهد افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا بود. این مساله مسوولین را وادار کرد که با اقدام سریع به تعداد تخت های بیمارستانی و همچنین کادر درمانی بیفزاید.

سازمان بهداشت جهانی (WHO)  دو بار در سال کارشناسان خود را به نیمکره شمالی و جنوبی اعزام می کند تا با تحلیل داده ها و آمار مربوط به آنفلوانزا، توصیه های لازم در مورد ترکیب واکسن را ارائه کنند. با اینکه برای ارزیابی دقیق کارایی و تاثیر واکسن امسال زود است، اما تجربه استرالیا نشاندهنده ضعیف و بی اثر بودن آن می باشد. برآوردهای اولیه، اثربخشی واکسن در برابر آنفلوانزای A در استرالیا را حدود 10 درصد نشان می دهد. این به مراتب پایین تر از اثربخشی 40 تا 60 درصدی واکسن در سال های اخیر است.

مقاله قبلیچگونه در بازار مسكن کانادا سرمايه گذارى كنيم؟
مقاله بعدیتپه های شنی آتاباسکا، بیابانی در کانادا که حرکت می کند! + تصاویر