Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

افزایش قیمت مسکن در کلگری علی‌رغم وجود رکود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در مجموع قیمت مسکن در کلگری افزایش داشته است اما رکود بیشتر در Condosها دیده می‌شود. قیمت متوسط خانه‌های دو‌طبقه و ییلاقی اندکی بالاتر رفته است.  طبق گزارش موسسه املاک (Royal LePage Real Estate Services ) مجموع قیمت مسکن در کلگری در ۳ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ به میزان ۱/۳ درصد افزایش داشته است. موسسه (Royal Lepage) از طریق محاسبه متوسط وزنی قیمت مسکن در کلگری از تمام انواع مسکن‌های شهر به این رقم رسیده است.

متوسط قیمت یک خانه دوطبقه سال به سال ۲ درصد بالاتر رفته و به قیمت ۵۳۰۸۴۰ دلار رسیده است، در حالی که قیمت خانه‌های ییلاقی با افزایش ۱/۷ درصدی به قیمت ۵۱۷۵۷۳ دلار رسیده است. هرچند بازار مجتمع‌های مسکونی همچنان به رکود خود ادامه می‌دهد و با سقوط ۳/۵ درصدی متوسط قیمت‌ها به ۲۷۹۷۴۵ دلار رسیده است. کورین لیال (Corinne Lyall) یکی از کارکنان موسسه املاک (Royal LePage Benchmark) در بیانیه خبری اعلام کرد:

بازار املاک کلگری در سال ۲۰۱۸ تحت تاثیر مصادف شدن کاهش قیمت نفت با قوانین جدید رهن خانه و افزایش در نرخ‌های بهره بانکی قرار گرفت. هرچند ما شاهد برخی بهبودها در استخدام‌های تمام‌وقت و افزایش مهاجرت در ۱۲ تا ۱۸ ماه آخر بوده‌ایم اما هنوز سطوح موجودی انبارها در بازار بالاتر از حد نرمال است و فروش به کندی صورت می‌گیرد که همین موضوع افزایش قیمت‌ها را با محدودیت مواجه کرده است.

طبق اظهارات لیال در تقاضای مسکن افزایش دیده می‌شود آن هم با وجود این که تعداد املاک موجود در بازار مسکن کلگری بالا است اما می‌توان معاملات انجام شده‌ای در سطوح تجاری و شخصی یافت.

تصویر کلی از قیمت مسکن در کلگری

تمام شهرهای آلبرتا سال به سال شاهد رشد قیمت مسکن بوده‌اند به جز شهر فورت مک مورای (Fort McMurray) که شاهد کاهش ۹/۴ درصدی در قیمت خانه بوده است. مجموع قیمت‌های مسکن در ادمونتون اندکی بالاتر از قیمت مسکن در کلگری بود که با افزایش ۱/۶ درصدی به قیمت ۳۸۵۵۵۰ دلار رسیده است.

قیمت مسکن در کلگری زیر متوسط کشوری بود به طوری که مجموع قیمت‌ها در آنجا به میزان ۴ درصد رشد داشت. ویندسور (Windsor) و کینگستون (Kingston) در آنتاریو به ترتیب با ۱۴/۷ درصد و ۱۳/۸ درصد شاهد بزرگ‌ترین انفجار در قیمت‌های مسکن بوده‌اند. فیل ساپر (Phil Soper)، رئیس و مدیرعامل موسسه (Royal LePage) اظهار کرد که ملایم‌تر شدن شیب قیمت‌ها در بخش املاک کانادا خبر خوبی است. او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:

دخالت قوانین وضع شده دولتی و بالا رفتن نرخ‌های بهره بانکی در کنار جهش قیمت املاک سبب به وجود آمدن چرخه اصلاحاتی شده است که ما امروزه در حال کار روی آن هستیم.

منبع: cbc