Thursday, April 25, 2024
11.2 C
Calgary

کاهش نرخ وام مسکن توسط بانک RBC

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با کاهش نرخ وام مسکن توسط بانک RBC، انتظار می رود که دیگر بانک ها نیز از آن پیروی کنند ونرخ بهره وام های بلند مدت 5 ساله خود را کاهش دهند.

بانک RBC، نرخ بهره وام های بلند مدت 5 ساله خود را در روز چهارشنبه از 3.89 درصد به 3.74 درصد کاهش داد. سایر بانک ها بلافاصله نرخ بهره خود را تغییر ندادند، اما به گفته Robert McLister، کارشناس وام مسکن، و بنیان گذار وب سایت Ratepy.com، احتمالا سایر بانک ها نیز به زودی این تغییر را اعمال می کنند.

به گفته او، سایر موسسات ارائه دهنده وام، که با بانک های بزرگ رقابت می کنند، مدت هاست که نرخ بهره خود را کاهش داده اند، که باعث شده است مزیت رقابتی کمی در بازار داشته باشند.

آقای McLister پیش بینی می کند که بانک های بزرگ، نرخ بهره وام های پنج ساله خود را تا حدود 3.64 درصد طی روزهای آینده کاهش دهند.

به گفته او، برخی از بانک های بزرگ در حال حاضر نرخ های “مصلحتی” داخلی خود را برای وام های پنج ساله برای مشتریان خاص خود ارائه داده اند، اما RBC اولین بانک بزرگی است که از ماه اوت سال گذشته تا به حال، به طور عمومی، نرخ بهره وام خود را  کاهش داده است.

این حرکت به دنبال این اتفاق افتاد که نرخ بازده اوراق قرضه دولت کانادا از ماه نوامبر به شدت کاهش یافته بود. و بانک ها نرخ ثابت وام مسکن خود را با توجه به نرخ بازده اوراق قرضه دولتی برنامه ریزی می کنند.

نرخ بهره اوراق قرضه از میزان 2.46 درصد، به 1.93 درصد در 8 نوامبر کاهش یافت، که بیشتر از نیم درصد می باشد.

درحالیکه نرخ وام های مسکن ثابت، کاهش پیدا می کند، وام های مسکن متغیر، گران تر می شوند، که این باعث شده است تا شکاف بین آنها کاهش پیدا کند.

نرخ وام های متغیر مسکن، با توجه به نرخ وام بانک مرکزی کانادا، در نوسان است. اما نرخ معمول وام مسکن نیز تحت تأثیر میزان تخفیفی است که بانک ها برای مشتریان جدید در نظر می گیرند.

منبع: theglobeandmail