Thursday, April 25, 2024
7.6 C
Calgary

آیا کلگری در حال از دست دادن جایگاه خود بعنوان مرکز اداری شرکت هاست

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تعداد کارمندانی که در دفاتر مرکزی کلگری کار می‌کنند کاهش یافته، و تعداد دفترهایی که مرکز خود را کلگری اعلام می‌کنند نیز در حال کم شدن است. با تمام این اوصاف مرکز رشد و توسعه اقتصادی کلگری اعلام کرده که این شهر همچنان روتق دارد و مرکز شرکت‌های سهامی بزرگ است.

بین سال‌های 2012 تا 2017 تعداد کارمندان دفاتر مرکزی کلگری 8 درصد کاهش یافته و از 31572 نفر به 29068 نفر رسیده است. در همین حال با استناد به اعداد منتشر شده توسط اداره آمار کانادا در همین مدت تعداد کارمندان شاغل در آلبرتا 2.8 درصد رشد داشته است.

بعلاوه تعداد دفاتر این شهر نیز از 222 به 213 عدد کاهش یافته است. همزمان با این کاهش در شهرهای دیگر شاهد افزایش تعداد دفاتر بوده‌ایم.

تاد هیرش اقتصاددان ارشد پژوهشگاه مالی ATB می‌گوید که این موضوع ارتباطی مستقیم با بحران انرژی سال 2015 دارد. او در ادامه می‌افزاید ما تعداد فراوانی از مشاغل بسیار خوب و با درآمد بالا را از دست داده‌ایم.

درشکل زیر تعداد دفاتر مرکزی فعال در شهرهای بزرگ کانادا را در سال‌های 2012 و 2017 مشاهده می‌کنیم.

منبع:Statistics Canada

از نظر هیرش با وجود آن‌که برخی از این دفاتر بدلیل ادغام شرکت‌ها بسته شده‌اند اما تعدادی نیز بخاطر نقل مکان به شهرهای دیگر دفتر خود را در کلگری تعطیل کرده‌اند. بنظر او کلگری می‌تواند به مقصدی ایده‌آل برای دفاتر شرکت‌هابی در زمینه‌های جدید بجز نفت‌وگاز تبدیل گردد، که این فضاهای خالی را می‌توانند با قیمت‌های پایین پر کنند.

او در ادامه پیشنهاد می‌دهد که بدلیل ارزان بودن شهر کلگری برای کارمندان و پایین بودن هزینه‌های زندگی، بهتر است برنامه‌هایی برای جذب شرکت‌های تکنولوژی از شهر ونکوور به کلگری اندیشیده شود. بنظر هیرش امیدی به بازگشت و رشد مجدد دفاتر مرکزی شرکت‌های انرژی در کلگری نیست، اما فضای خالی برای رونق حوزه‌هایی غیر از نفت‌وگاز وجود دارد.

کلگری همچنان مرکز شرکت‌های بزرگ باقی می‌ماند

کورت الینگسون یکی از اعضای دفتر توسعه اقتصادی کلگری می‌گوید که آمار و رتبه‌بندی منتشر شده توسط اداره آمار کانادا واقعا ناامیدکننده است. اما او در ادامه اضافه می‌کند که باوجود تنزل جایگاه شهر کلگری از نظر داشتن تعداد دفاتر مرکزی کشور رتبه چهارم پس از ونکوور و مونتریال (رتبه پیشین دوم بوده است)، این شهر همچنان از نظر تعداد دفاتر مرکزی متعلق به شرکت‌های بزرگ کانادا، در رتبه دوم قرار دارد.

کلگری با داشتن 116 دفتر مرکزی که در لیست 500 شرکت مالی نشریه اقتصادی کانادا هستند، پس از تورنتو با 276 دفتر در رتبه دوم قرار دارد.

در نمودار زیر دفاتر مرکزی شهر کلگری بر اساس براساس حوزه فعالیت آن‌ها مشخص شده‌اند.

منبع: Calgary Economic Development

بعلاوه کلگری از نظر تعداد دفاتر مرکزی به نسبت جمعیت نیز در رتبه دوم قرار دارد.

او در ادامه می‌افزاید که بخاطر داشتن شرکت‌های بزرگ و دفاتر مرکزی آن‌ها سود کلانی به شهر کلگری سرازیر می‌شود. وقتی این شرایط در شهر حاکم است وقتی با دنیا ارتباط برقرار می‌کنید شما را با دفاتر مرکزی فعال در شهرتان خواهند شناخت و اعتبارتان افزایش پیدا می‌کند.

به گفته الینگسون اوج فعالیت دفاتر مرکزی شرکت‌ها در شهر کلگری به سال 2015 بازمی‌گردد.

در جدول انتهایی نیز ده دفتر مرکزی اصلی شهر کلگری را بترتیب درآمدشان مشاهده می‌کنیم.

منبع: Calgary Economic Development

منبع: cbc