Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

ارزیابی رقابت پذیری مالیاتی بریتیش کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بریتیش‌کلمبیا با مشکلات اساسی از نظر رقابت‌پذیری مالیاتی روبروست که بیشتر آن‌ها بخاطر رفتار مالیاتی شرکت‌ها در این استان بوجود آمده‌اند. سیستم مالیات بر فروش استان برخلاف مناطق دیگر بر روی طیف وسیعی از درآمد‌های کسب‌وکار اعمال می‌شود. اگرچه نرخ مالیات بر سود مشارکت این استان را در رتبه‌های میانی بین استان‌های کانادا قرار می‌دهد، اما این وضعیت سبب می‌شود نرخ حاشیه‌ای مالیات موثر (METR) بر سرمایه‌گذاری افزایش یابد. تمامی این شرایط نهایتا موجب ایجاد چالش‌های رقابتی در بریتیش‌کلمبیا می‌شوند که سرمایه‌گذاران را از این استان خارج می‌کند.

بریتیش‌کلمبیا مدت‌ها درگیر مشکلات متعدد از نظر رقابت‌پذیری مالیاتی بوده، اما در سال‌های اخیر و با اجرایی شدن افزایش مالیات بر طیف وسیعی از محصولات توسط دولت استانی، شرایط بسرعت رو به وخامت گذاشت. این افزایش مالیات‌ها بطور خاص بر روی سود مشارکت و درآمد شخصی اعمال شدند. در کنار آن‌ها عواملی دیگر مانند ایجاد مالیاتی جدید بر دستمزد و ادامه روند افزایش نرخ مالیات بر کربن (که در حال حاضر بیشترین مقدار در آمریکای شمالی است) به تشدید مشکلات کمک کردند. این اقدامات مالیاتی جدید در نهایت باعث افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در استان می‌شوند.

با کاهش رقابت‌پذیری سیستم مالیاتی بریتیش‌کلمبیا، این استان در مقابل فشارهای رقابتی ناشی از سایر رقبای منطقه‌ای نیز آسیب‌پذیرتر می‌شود. یکی از اصلی‌ترین رقیبان بریتیش‌کلمبیا در مرزهای آمریکا بسر می‌برد. تعییرات مالیاتی گسترده ایالات متحده در سال 2018 بشکلی چشمگیر مالیات بر سرمایه‌گذاری را در سراسر این کشور کاهش داد. همزمان با این رویداد و بدلیل توان پایین رقابت بریتیش‌کلمبیا و ماندگاری شرایطی که در آن امیدی به اصلاحات وجود ندارد باعث کوچ سرمایه‌گذاران مهم برای اقتصاد و رشد استان، به سایر قلمروهای تجاری می‌گردد. پیش از انجام اصلاحات در ایالات متحده METR بریتیش‌کلمبیا بالاترین میزان در کشور کانادا و پایین‌تر از میانگین ایالت‌های آمیریکا بود. حال این شرایط کاملا برعکس شده و بریتیش‌کلمبیا کاملا تحت تاثیر مقدار میانگین METR آمریکا قرار گرفته است.

این مقاله به تحلیل مشکلات رقابت‌پذیری سیستم مالیاتی بریتیش‌کلمبیا می‌پردازد و شدت آسیب وارد شده بدلیل تغییرات اخیر در سیاست مالیاتی این استان را ارزیابی می‌کند. در ادامه ما تعدادی از علت‌های دلسرد شدن سرمایه‌گذاران را شناسایی خواهیم کرد، که تغییرات اخیر مالیاتی بریتیش‌کلمبیا آن‌ها را بوجود آورده‌اند.

در گزارشی آماری آمده که بریتیش‌کلمبیا در زمینه مالیات‌های سود شخصی در بین لیستی شامل 61 استان کانادا و ایالات آمریکا، جایگاه نهم را از نظر رقم مالیاتی بالا بخودش اختصاص داده است. پیش از این نیز گفتیم که نرخ مالیات بر ارزش افزوده بریتیش‌کلمبیا بطور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر از بسیاری از نواحی سرمایه‌گذاری آمریکاست که در رقابت با این استان می‌باشند.

در مورد مالیات تجاری نیز افزایش‌های اخیر موجب بیشتر شدن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذاری (CIT) شده و آن را از 10 به 12 درصد رسانده است. این افزایش باعث تشدید مشکلات رقابت‌پذیری سرمایه‌گذاری گردیده که با برقراری مالیات بر درآمد کسب‌وکار در استان ایجاد شده‌اند. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که افزایش اخیر در CIT موجب از بین رفتن اثر برنامه طراحی شده در سال 2008 شده که برای کم کردن زیان ناشی از برقراری مالیات بر کربن پیشبینی شده بود. به این ترتیب شرکت‌های فعال در بریتیش‌کلمبیا نتنها بالاترین نرخ مالیات بر کربن در آمریکای شمالی را می‌پردازند، بلکه بخاطر مقادیر پایین‌تر CIT، بهیج عنوان از مزایای جبران خسارت‌ که پیشبینی شده بود نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

همانطور که پیش از این بارها تاکید کرده‌ایم بریتیش‌کلمبیا بالاترین نرخ مالیات بر کربن در آمریکای شمالی را وضع کرده است. علاوه‌براین ما در این استان برخلاف رقبای اصلی خود مانند آلبرتا که اقداماتی مانند OBA را برای مقابله با تاثیر منفی اینگونه مالیات‌ها بر تولید‌کنندگان بزرگ اجرا کرده‌اند، هیچگونه قانونی نداریم. در این شرایط شرکت‌های فعال در استان تحت فشار رقابتی بیشتری قرار گرفته‌ و طبیعتا به فکر خروج از بریتیش‌کلمبیا هستند.

بعلاوه بریتیش‌کلمبیا در سال‌های اخیر تعدادی برنامه برای افزایش میزان مالیات را اجرایی کرده که از بین آن‌ها می‌توان به وضع مالیاتی جدید بر حقوق و دستمزد اشاره کرد. هدف این مالیات تامین مالی خدمات درمانی و بهداشتی بوده است. بعلاوه مالیات انتقال و واگذاری املاک نیز افزایش یافته است.

این مقاله گستردگی مشکلات بریتیش‌کلمبیا از نظر رقابت‌پذیری مالیاتی را نشان می‌دهد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تغییرات اخیر چگونه باعث بدتر شدن شرایط شده‌اند. همچنین در بخشی از مطالعات به بررسی چندین آمار اقتصادی مربوط به این موضوع پرداخته‌ایم و بطور خلاصه درباره پیامدهای مشکلات رقابت‌پذیری بریتیش‌کلمبیا و تاثیری که بر چشم‌انداز اقتصادی درازمدت استان می‌گذارند، توضیح داده‌ایم.

منبع: fraserinstitute