Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

بخطر افتادن 190 میلیون دلار سرمایه دیجیتال کانادایی‌ها با مرگ مدیرعامل

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

QuadrigaCX یک موسسه مبادلاتی ارز است که دفتر اصلی‌اش در ونکوور قرار دارد. این شرکت به کاربران خود اجازه می‌دهد انواع گوناگون ارز دیجیتال را معامله کنند. حال با مرگ ناگهانی مدیرعامل این تشکیلات یعنی جرالد کاتن در ماه دسامبر 2018 سرمایه‌گذاران و مشتریان شرکت در شوک فرو رفته‌اند. مرگ موسس QuadrigaCX باعث بروز مشکلات پیشبینی نشده بسیاری شده است.

امنیت اینگونه معاملات همواره جزو موضوعات اصلی موردبحث بوده و بهترین راه‌حلی که برای آن درنظر گرفته‌اند ذخیره‌سازی سرد نام دارد. ذخیره‌سازی سرد نوعی اندوخته فیزیکی است که بطور دائم به اینترنت، که اکثر فعالیت‌های ما در عصر دیجیتال از طریق آن انجام می‌شود، اتصال ندارد. برای مثال کیف‌های پول سرد که دارای تعداد زیادی موانع امنیتی و رمزنگاری شده هستند به این روش عمل می‌کنند؛ از میان این محصولات می‌توان حافظه USB امنیتی لدگرنانو را نام برد. با رونق گرفتن این روش تجارت و انتشار اخبار حک شدن کیف پول‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال سراسر دنیا اقدام به تهیه اینگونه دستگاه‌ها کردند.

کیف پول‌های سرد دارای یک مشکل اساسی هستند که احتمالا حین طراحی کسی متوجه آن نشده است. اگر موسس شرکت معاملاتی ارزهای دیجیتال تنها فردی باشد که بتواند به اطلاعات حافظه سرد دسترسی پیدا کند و این شخص ناگهان بمیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ مرگ جرالد کاتن و میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال کدگذاری شده که قابل رمزگشایی نیستند به ایجاد موجی از وحشت و بی‌اعتباری برای این تکنولوژی جدید شده‌اند.

پس از مرگ تنها فردی که امکان دسترسی به این سرمایه رمزنگاری شده را داشته (باوجود اظهارات QuadrigaCX به مشتریانش از بابت نبود هرگونه مشکل)، هیئت ‌مدیره این شرکت بطور موقت تمامی فعالیت‌های خود را بحال تعلیق در آورده و قادر نیست 190 میلیون دلار سرمایه‌ای که مشتریان و سرمایه‌گذاران نزد آن‌ها دارند را بپردازد.

در حال حاضر اگر به سایت رسمی شرکت QuadrigaCX مراجعه کنید با نامه‌ای از طرف هیئت مدیره مواجه خواهید شد که در آن نوشته شده:

در چند هفته گذشته ما دائما تلاش کرده‌ایم تا مشکلات ایجاد شده برای نقد کردن سرمایه مشتریان، که بدلیل موانع امنیتی و رمزنگاری سرمایه دیجیتال نگهداری شده در کیف پول‌های سرد بوجود آمده، را حل کنیم. این شرایط با تامین مالی سپرده‌های دیجیتال مشتریان نزد شرکت، از طریق یافتن یک موسسه مالی بمنظور پذیرفتن پیش‌نویس‌های بانکی، و انتقال دارایی به ما قابل حل است. متاسفانه تاکنون اقدامات ما به نتیجه نرسیده‌اند. فعالیت‌های بعدی شرکت برای حل این مشکل متعاقبا به اطلاع شما خواهد رسید.

شرکت QuadrigaCX تلاش دارد این را اثبات کند که با وجود آن‌که نمی‌توانند بصورت فیزیکی به این سپرده‌ها دسترسی پیدا کنند، اما همچنان این میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال نزد آن‌ها وجود دارد. از این طریق بدنبال یافتن یک پشتوانه اعتباری برای پرداخت پول‌ها هستند. آن‌ها با استفاده از قانون تنظیم اعتبار شرکت (یا CCAA) درخواست خواهند کرد که این اعتبار مالی برایشان فراهم شود. دادگاه رسیدگی به این اتفاقات در تاریخ 5 فوریه قرار بود برگزار شود. اگر پرونده‌های CCAA نظر دادگاه را جلب کنند باز مشکلات QuadrigaCX بطور کامل رفع نخواهد شد، اما اعتبار مالی کافی برای پرداخت مطالبات نقدی مشتریانشان در دسترس قرار خواهد گرفت.

آیا دوران حباب قیمتی ارزهای دیجیتال تمام شده است؟ آیا این کابوس بوجود آمده، اعتماد عمومی به سرمایه‌‌های دیجیتالی و ارزهای غیردولتی را برای همیشه از بین خواهد برد؟ هیچ چیز هنوز مشخص نیست، اما آنچه می‌توان بطور قطع درباره‌اش نظر داد آن است که مشکلات بوجود آمده پایانی بر دوران استفاده از روش امنیتی ذخیره‌سازی سرد خواهد بود.

منبع: dailyhive