Tuesday, April 16, 2024
1.9 C
Calgary

2018 چهارمین سال گرم ثبت‌شده کره زمین بود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق گزارش ناسا و NOAA (سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری)، دماهای اندازه‌گیری شده جهانی کره زمین در سال 2018، آن را به چهارمین سال گرم ثبت شده از سال 1880 تبدیل کرد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دمای جهانی پارسال 1.5 درجه فارنهایت (0.83 درجه سانتی‌گراد) گرم‌تر از دمای میانگین ثبت شده بین سال‌های 1951 تا 1980 بوده است.

دمای ثبت‌شده در سال 2018 پس از دماهای ثبت‌شده در سال‌های 2016، 2017 و 2015 در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.

طبق گفته گوین اشمیت مدیر موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا (GISS)، با وجود رتبه چهارم سال 2018، این سال هنوز جزو یکی از گرمترین سال‌های ثبت‌شده از زمان شروع روند گرمایش کره زمین بحساب می‌آید.

به گفته ناسا از دهه 1880 به این سو دمای سطحی کره زمین حدود 2 درجه فارنهایت (1 درجه سانتی‌گراد) بیشتر شده است.

اشمیت گرمایش کره زمین را تا حد زیادی با افزایش آلاینده‌هایی مانند کربن‌دی‌اکسید و سایر گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های انسانی که وارد اتمسفر می‌شوند، در ارتباط می‌بیند.

این روند گرمایش کره زمین بیش از هرجای دیگر در قطب شمال مشاهده شده است. در سال 2018 شاهد از بین رفتن بخش‌های وسیعی از یخ‌های دریایی قطب شمال بودیم.

همچنین به گفته اشمیت این روند افزایشی در دما می‌تواند به فصل‌های طولانی‌تر آتش‌سوزی و برخی رویدادهای شدید آب‌وهوایی نیز بیانجامد.

اشمیت در ادامه اضافه می‌کند که تاثیرات گرمایش طولانی‌مدت کره زمین هم‌اکنون بصورت وقوع سیل‌های ساحلی، موج‌های گرما، بارش‌های بسیار شدید و تغییرات اکوسیستمی نمود پیدا کرده‌اند.

ناسا اعلام کرده که بررسی‌های دمایی خود را بر اساس اندازه‌گیری‌های دمای سطحی توسط 6300 مرکز آب‌وهوایی زمینی، سنجش‌های صورت گرفته توسط کشتی‌ها و شناورها برای اندازه‌گیری آب دریا، و اندازه‌گیری‌های دمایی ثبت شده بوسیله ایستگاه‌های تحقیقاتی قطبی، انجام داده است.

منبع: dailyhive