Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

مهاجمِ مسجد کبک به حداقل ۴۰ سال حبس محکوم شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به گزارش CBC، آقای الکساندر بیسونت (Alexandre Bissonnette) که اکنون ۲۹ سال دارد به خاطر حمله مسلحانه به مرکز اسلامی کبک در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۷ به حداقل ۴۰ سال حبس محکوم شده است.

آقای بیسونت، مسئول تیراندازیِ سال ۲۰۱۷ در مسجد شهر کِبِک است که علاوه بر مرگ ۶ تن به زخمی شدن ۵۳ نفر دیگر هم انجامید. او حالا بایستی محکومیت خود را بگذراند و تنها بعد از طی ۴۰ سال حبس می‌تواند درخواست فرجام بدهد.

بیسونت که در مارس گذشته به قتل ۶ نفر و تلاش برای قتل ۶ نفر دیگر اعتراف کرد به گفتهٔ قاضی دادگاه عالی، فرانسوا هیوت (François Huot)، تا ۶۷ سالگی نمی‌تواند در مقابل اعضای هیئت عفو کانادا حضور یابد.

قاضی هیوت می‌توانست رای به حبس متوالی بیسونت نیز بدهد که در آن صورت او بعد از ۱۵۰ سال —۲۵ سال برای هر قتل— واجد شرایط آزادی زودهنگام می‌شد، و این می‌توانست طولانی‌ترین حبس در تاریخ کانادا باشد.

اما قاضی در تصمیم‌گیری ۲۴۶ صفحه‌ای خود به این نتیجه رسید که چنین رایی «نامعقول» است و فرستادن یک مجرم به زندان طولانی مدت که مساوی با مرگ در حبس است، بر خلاف منشور حقوق و آزادی‌های کانادا و مغایر شأن انسان‌ها خواهد بود.

با اینکه در کانادا قتل درجه-اول به طور خودکار منجر به حبس ابد می‌شود، اما قاضی هیوت می‌گوید که مجبور بوده مهلت فرجام‌خواهی آقای بیسونت را هم مد نظر قرار بدهد.

قاضی قبل از اعلام رای خود از حضار در دادگاه خواست که به تصمیم او احترام بگذارند، و با اعتراض خود نظم جلسه را بر هم نزنند. سپس تصمیم خود برای محکومیت آقای بیسونت را اعلام کرد.
حالا الکساندر بیسونت باید برای ۶ قتل درجه-اول، ۵ تلاش برای قتل منجر به زخمی شدن، و ۱ تلاش برای قتل که متوجه ۳۵ نفر دیگر از حضار در مسجد —از جمله کودکان— بوده است، به زندان برود. البته قربانیان این حمله همچنان امکان اعتراض به رای را دارند.

منبع: Dailyhive