Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

۱۱ حقیقت خواندنی درباره ادمونتون، شهر جذاب کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این حرفی است که شاید از هر آدمی توی کافه‌های ادمونتون بشنوید.: «ما تگزاسِ کانادا هستیم. نفت. استیک. و همه چیزهای بزرگ، و حتی بزرگتر و بهتر از جاهای دیگر.»

۱. یکی از آفتابی‌ترین شهرهای کانادا

ادمونتون هر سال ۲,۳۰۰ ساعت آفتاب دارد که برای یک شهر در کانادا معرکه است. مثلا در ژوئن روزانه ۱۷ ساعت آفتابی دارد که معادل ساعات آفتابیِ ونکوور در کل تابستان است. بدیهی است که میانگین بارش آن (۴۷۵ میلیمتر در سال) در مقابل ونکوور (۱,۲۰۰ میلیمتر در سال)، قطره‌ای در دریا ست.

۲. شهری سرسبز، و میزبان رودخانه ساسکاچوان

206Edmonton Canada Matador SEO

ادمونتون میزبان بزرگترین کوریدور متصل‌کننده پارک‌های شهری در امریکای شمالی، در حاشیه این رودخانه است. کمی دورتر از منطقه تجاری در خیابان Whyte، مجموعه‌ای از پله‌ها شما را به مسیرهایی می‌رسانند که در میان درختان یکی از سبزترین شهرهای کانادا مثل مار پیچیده و جلو رفته‌اند، منطقه‌ای که بیش از ۲۰ پارک اصلی را شامل است و ۲۲ برابر سنترال پارکِ نیویورک است. نقشه‌کشی هوشمندانه شهری باعث شده که زیرساخت‌های زندگی مردم با درخت‌ها… یا پشه‌ها تداخل نکنند. (پشه‌های ادمونتون جنگجو و بزرگند و گازهای وحشتناکی می‌گیرند).

۳. «شهرِ فستیوال‌ها» در کانادا

سالانه بیش از ۳۰ فستیوال در ادمونتون بر پا می‌شود، از Accordion Extravaganza گرفته تا Rodeo.

در این بین The Edmonton Folk Music Festival سابقه‌ای به قدمت ۱۹۸۰ دارد و نام‌های بزرگی (سال ۲۰۱۰۲، مری چَپلین کارپنتر، جیم کادی، و بانی رِیت) را به شهر می‌آورد.

۴. محل خلق آثار دابلیو.پی. کینسِلا

کینسِلا نویسنده رمان Shoeless Joe است، که فیلم مشهور Field of Dreams با بازی کوین کاستنر از روی آن ساخته شده است.

۵. میزبان بزرگترین پلانتریوم کانادا

پلانتریوم معروف Telus World of Science در ادمونتون است و از پارک گالاگر، جایی که فستیوال آگوست فولک برگزار می‌شود، شب‌ها می‌توانید ستاره‌های واقعی را در آسمان ببینید.

۶. صاحب بزرگترین mall دنیا در گذشته

Edm 0406 westedmontonmall kevintuong 18

West Edmonton Mall مساحتی حدود ۴۸ محلهٔ شهری دارد و حالا پنجمین مال بزرگ دنیا است. داخل آن بزرگترین دریاچه سرپوشیده دنیا (با ۴ زیردریایی و ۲۵۰ نوع زندگی دریایی) و یک استخر مواج (با ظرفیت ۱۲.۳ میلیون لیتر برای ۴۰,۰۰۰ شناگر) را می‌بینید. همچنین بزرگترین رولرکوستر سه حلقهٔ سرپوشیدهٔ دنیا را با طول ۱.۲۸ کیلومتر میزبانی می‌کند که گرانش حلقهٔ دوم آن 5G است —البته که داخل این مجموعه بزرگترین برج بانجی جامپینگ سرپوشیده به ارتفاع ۳۲.۳ متر هم وجود دارد.

در کنار اینها میدان یخ با وسعت مناسب برای بازی‌های NHL، میدان تیراندازی، یک بازسازی با اندازه واقعی از کشتی سانتا ماریای کریستوف کُلُمب، گودال‌های دریایی با لاکپشت‌ها، کوسه‌ها و پنگوئن‌ها، پارک آبی با وسعت ۲۴,۲۴۸ متر مربع، کلسیایی با گنجایش ۵۵ نفر نیز در این مال جای گرفته‌اند. ۲۰ هزار خودرو هم می‌توانند در پارکینگ آن توقف کنند.

۷. بزرگترین موزهٔ تاریخ زندگی در کانادا

059Edmonton Canada Matador SEO

Fort Edmonton Park جایی است که سالن کلاسیک هتل سِلکیرک با دکوراسیون ۱۹۲۰ میلادی، با نام اتاق ماهاگونی، قرار دارد. جایی که هنوز می‌توانید ترشی تخم‌مرغ آب‌پز شدهٔ ۱ دلاری بخرید. اینجا قدیم‌ها طویل‌ترین بار کانادا با ۳۰.۵ متر طول را داشت.

۸. دارای بلندترین پُل تراموای شهری دنیا

پل High Level Bridge Streetcar که سال ۱۹۱۲ ساخته شده، بلندترین پل در نوع خودش است و سواری کردن با آن فقط ۵ دلار هزینه دارد.

۹. خانهٔ مایکل جِی. فاکس

هر چند او با بازی در نقش الکس پی. کیتون در سریال Family Ties معروف شد، اما در بین کارهایش Teen Wolf و Back to the Future و Spin City نام‌های درخشانی هستند. دوران کاری‌اش در سینما تلویزیون، ۴ جایزه Emmy و ۴ جایزه Golden Globe برای این بازیگر به ارمغان آورده است.

۱۰. بالاترین تراکم پستاندارانِ سُم‌دار در دنیا (بعد از پارک Serengeti در افریقا)

این ادعایی است که Elk Island National Park در نزدیکی ادمونتون کرده است. کافی است ۱ ساعت با ماشین رانندگی کنید تا وارد این پارک شگفت‌انگیز شوید و واقعیت را به چشم خودتان ببینید.

۱۱. نقل قولی از ویل فرگوسن

Boot1

من از سرزمین چیزهای عظیم و آزادراه‌های باورنکردنی‌ام. سرزمین مناظر فایبرگلاس و آسمان‌های باز.

سری بزنید به چکمهٔ عظیم کابوی در استالیون، و فروشگاه One Stop Biker که قبلا با نام Western Boot Factory شناخته می‌شد. چکمهٔ عظیم جایی است برای شروع یک سفر کنارجاده‌ای عالی.

این نوع سازه‌های فایبرگلاس بزرگ در منطقه گرِیتِر ادمونتون شامل بزرگترین ایستر-اِگ‌های دنیا هم می‌شوند، برای مثال بزرگترین اردک وحشی دنیا، بزرگترین قارچ‌ها، بزرگترین Pierogi ها، سوسیس‌های عظیم‌الجثه، و اولین باند فرود بزرگ برای UFO ها.

منبع: Matador Network