Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

هرآنچه که باید درباره تایرهای زمستانی بدانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آزمایش‌هایی انجام شده بر روی تایرها ثابت کرده‌اند که تایرهای زمستانی نسبت به اکثر تایرهای چهارفصل چسبندگی بهتری بر روی جاده‌های یخ‌زده دارند. شاید با این اوصاف گمان کنید به سادگی تایر زمستانی برای خودروی خود تهیه خواهید کرد و قابلیت‌های خودروی شما بهبود پیدا می‌کند.

اما حقیقت آن است که انتخاب تایرهای زمستانی آنقدرها هم آسان نیست. در ادامه تعدادی پرسش و پاسخ درباره این نوع تایرها را خواهید خواند که امیدواریم بتوانند به شما در انتخاب بهترین نوع تایر کمک کنند.

در اکثر اوقات برف چندان زیادی نمی‌بارد. پس چرا باید از تایرهای زمستانی استفاده کنیم؟

تفاوت اصلی بین تایرهای زمستانی و تایرهای چهارفصل در جنس لاستیک سازنده آن‌ها است. لاستیک تایرهای چهارفصل در دماهای پایین‌تر از 7 درجه سانتی‌گراد شروع به سفت شدن می‌کنند و چسبندگی خود بر سطح جاده را از دست می‌دهند. در مقابل لاستیک تایرهای زمستانی از ترکیباتی با سیلیکای بیشتر تهیه می‌شوند و تا دمای -40 درجه سانتی‌گراد نیز انعطاف‌پذیری خود را حفظ می‌کنند. این تایرها در سرما و بر روی آسفالت یخ‌زده کارآیی بهتری از خود نشان می‌دهند. شما در روزهای سرد زمستان برای حفظ تعادل خودرو در مسیرهای جاده‌ای به چسبندگی تایرها احتیاج دارید و این موضوع هیچ ارتباطی به وجود یا عدم وجود برف و یخ ندارد. علاوه بر این‌  لاستیک‌های زمستانی دارای آج‌ها و سطح تیزی هستند که چسبندگی و تماس بهتری بر روی سطوح برفی و یخی ایجاد می‌کنند.

بر روی تایرهای من نوشته شده که مخصوص سطوح گلی و برفی هستند. آیا این نوع از تایرها زمستانی به حساب می‌آیند؟

خیر. بر روی اکثر تایرهای چهارفصل عبارت M+S نوشته شده است. تنها تایرهایی که دارای علامت دانه برف باشند زمستانی هستند.

حال برای پیچیده کردن بیشتر توضیحات باید نوع دیگری از تایرها را هم معرفی کنیم: تایرهایی که مخصوص تمام شرایط آب‌وهوایی هستند. بر روی این نوع از تایرها نیز علامت دانه برف وجود دارد. این دسته از تایرها در رده‌ای بین تایرهای چهارفصل و تایرهای زمستانی جای دارند، اما جنس لاستیک آن‌ها نه به سختی تایرهای چهارفصل و نه به نرمی تایرهای زمستانی است. این دسته از تایرها برخلاف تایرهای زمستانی، به منظور استفاده در تمامی فصول طراحی شده‌اند. در آزمایش‌های انجام شده توسط تیم Consumer Reports این نوع از تایرها ثابت کرده‌اند که حین ترمزگیری بر روی یخ می‌توانند در حد بهترین تایرهای زمستانی عمل کنند. بعلاوه بطور کلی این نوع از تایرها در هنگام توقف بر روی سطوح خیس و خشک بهتر از تایرهای زمستانی نیز عمل می‌کنند.

باشه، متوجه این موضوع شدم که لاستیک تایرهای چهارفصل در دمای پایین سخت‌تر می‌شود، اما آیا واقعا نیاز هست که بلافاصله پس از این‌که دمای هوا به پایین 7 درجه سانتی‌گراد رسید از تایرهای زمستانی استفاده کنیم؟

مطمئنا تا زمانی که دمای هوا بالای صفر باشد حتی با داشتن تایرهای چهارفصل بر روی چاده لیز نخواهید خورد. اما هدف ما از تعیین یک دمای معیار مانند 7 درجه سانتی‌گراد برای آن بود که شروع فصل زمستان و زمان تعویض تایرها را مشخص کنیم. شما اگر در این زمان از سال از تایرهای زمستانی استفاده کنید قطعا مثل اکثر رانندگان با رسیدن اولین طوفان برفی و یا بارش باران یخی به فروشگاه‌های تایر هجوم نخواهید برد. بعلاوه تعداد لاستیک‌های زمستانی تولید شده برای هر سال محدود است و شرکت‌های تایرسازی آن‌ها را در فصل تابستان تولید می‌کنند. پس اگر دیر بجنبید ممکن است لاستیک مناسبی نیز در فروشگاه‌ها برای شما باقی نمانده باشد.

تایر تولیدی هر شرکت دارای طرح آج منحصربفردی است. از کجا می‌توانیم تشخیص دهیم کدام یک از این طرح‌های آج عملکرد بهتر دارند؟

تایرهای خودرو تا حدودی شبیه به کفش‌های ورزشی که می‌پوشیم هستند. هرکدام از کفش‌های بسکتبال، استوک فوتبال و کفش‌های دو و میدانی بر اساس شرکت سازنده و کاربری خاصی که دارند از چسبندگی متفاوتی نیز برخوردار هستند. تا وقتی شما این کفش‌ها را نپوشیده باشید نمی‌توانید تفاوت آن‌ها را احساس کنید و مطمئنا بر اساس زیبایی ظاهری نیز نمی‌توان بهترین نمونه را انتخاب کرد.

همین وضعیت در مورد تایرها نیز حکم می‌کند. برخی از تایرهایی که دارای آج‌های درشت و عمیق هستند برای استفاده در محیط‌های پر برف طراحی شده‌اند. سایر تایرهای زمستانی نیز برای ایجاد چسبندگی بهتر بر روی جاده‌های یخی و بدون برف عرضه می‌شوند. برخی از تایرهای زمستانی هم تعدادی از ویژگی‌های هر دوی این تایرها را دارا هستند. شما باید این را همیشه به یاد داشته باشید که تبلیغات شرکت‌ها و فروشندگان درباره مزایای نوع خاصی از آج تنها برای جذب مشتری انجام می‌شود. مطمئن باشید هیچ طرح آج خاصی نمی‌تواند عملکردی جادویی داشته باشد. جن پییترسون که رییس تیم آزمایش تایر Consumer Report است در اینباره می‌گوید: شما نمی‌توانید از روی ظاهر تایرها درباره کیفیت آن‌ها قضاوت کنید.

پس من چطور باید بهترین تایر زمستانی را پیدا کنم؟

بجای آن‌که از روی ظاهر تایرها آن‌ها را انتخاب کنید بهتر است با رفتن به فروشگاه‌ها درباره انواع گوناگون تایرها سوال کرده و سپس با مشاهده آنلاین نمرات داده شده به تایرها بهترین نوع آن را با توجه به نیاز خود، انتخاب کنید. البته تیم آزمایش Consumer Report پس از بررسی‌هایی که انجام داده تایرهای Michelin X-Ice Xi3، Nokian Hakkapeliitta R2، Bridgestone Blizzak WS80 و Continental WinterContact SI را بعنوان بهترین‌های بازار انتخاب کرده است. در این گزارش آمده که استفاده از تایرهای برگزیده چسبندگی خودرو را بر روی یخ و برف خیلی بهتر می‌کنند و در زمستان به نسبت تایرهای چهارفصل قابلیت‌های بسیار بهتری دارند.

به گفته پیترسون: این تایرها به بهترین نحو همان کاری را برای شما انجام خواهند داد که برای آن ساخته شده‌اند.

تایرهای میخ‌دار چگونه هستند؟

در تایرهای میخ‌دار تعدادی میخ‌ فلزی میان آج‌های تایر قرار داده شده‌اند. این نوع طراحی باعث بهبود چسبندگی این تایرها بر روی یخ می‌شود. میخ‌های فلزی درون تایر همانند کرامپون‌هایی که کوهنوردان در صعودهای زمستانی می‌پوشند عمل می‌کنند. برخی از استان‌های کشور کانادا در فصل تابستان اجازه استفاده از این نوع تایرها را بر روی جاده‌ها نمی‌دهند. در استان اونتاریو نیز این نوع تایرها تنها بر روی خوردوهایی که دارای پلاک نورترن اونتاریو باشند قابل استفاده هستند. پیترسون درباره تایرهای میخ‌دار می‌گوید: استفاده از این تایرها صدای زیادی ایجاد می‌کند و می‌توانند بر روی مسیرهای عبور و پیاده‌روها خط بیاندازند. برخی از انواع تایرهای بدون میخ نیز قادر هستند عملکردی مشابه تایرهای زمستانی میخ‌دار از خود نشان دهند و همین موضوع استفاده از این نوع تایر را بی‌معنی می‌کند.

آیا هر چهار چرخ خودرو بای تایر زمستانی داشته باشند؟

در هنگام رانندگی اگر هر چهار چرخ به یک اندازه بر روی جاده چسبندگی نداشته نباشند شاهد لیز خوردن تایرهایی لغزنده و از دست دادن کنترل خودرو خواهیم بود. برای توضیح دقیق‌تر بهتر است به مثال کفش برگردیم. فرض کنید دو کفش ورزشی کاملا متفاوت بپوشید و سپس شروع به دویدن کنید، مطمئنا رسیدن به خط پایان کار سختی خواهد بود! اداره حمل‌ونقل کانادا پیشنهاد کرده که از چهار تایر یکسان در خودرو استفاده شود. به این ترتیب بهتر است یا تمامی تایرها زمستانی باشند، یا چهارفصل و یا برای تمامی آب‌وهوا. اندازه تایرها، طرح روی آج‌ها و عمر تایرهای تمامی چرخ‌ها نیز بهتر است که یکسان باشد.

پس از نصب تایرها جدید باید حداقل ماهی یکبار فشار باد آن‌ها را تنظیم کنید. اداره حمل‌ونقل کانادا می‌گوید که تنظیم باد با شروع سرمای هوا و یا زمانی که خودرو تمام شب را بیرون گذرانده بیشتر می‌شود، زیرا سرمای هوا باعث کم شدن میزان فشار هوا در تایرها خواهد شد. تایرهای خود را همیشه با هوا پر کنید (حتی اگر تایرهای خودروی شما با نیتروژن پر شده‌اند). فشار هوای مناسب تایرهای خودرو بر روی برچسبی که روی درب راننده چسبانده شده نوشته شده است.

منبع: theglobeandmail