Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

ممنوعیت استفاده از «اتاق انزوا» از ۱ سپتامبر در مدارس سرتاسر آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یکی از جدی‌ترین تنبیه‌هایی که دانش‌آموزان آلبرتایی تجربه کرده‌اند، از سپتامبر امسال در استان آلبرتا ممنوع خواهد شد.

اتاق انزوا (Seclusion Room) از نظر دولت استانی آلبرتا «اتاقی است که هدف اصلی آن نگهداری یا ایزوله‌سازی اجباریِ یک دانش‌آموز در حالتی است که دانش‌آموز نمی‌تواند با اختیار خود یا بدون کمک دیگران از آن خارج شود زیرا معیارهای امنیتی خاص آن اتاق در کنترل دانش‌آموز نیست.»

به دنبال اعلام آقای دیدیو اگن (David Eggen)، وزیر آموزش آلبرتا، استفاده از چنین اتاق‌هایی در کل استان از ۱ سپتامبر ممنوع خواهد بود.

این تصمیم به دنبال پژوهشی ۵ ماهه در زمینه دستورالعمل‌های مرتبط با اتاق‌های انزوا گرفته شده که در نتیجهٔ آن مشخص شده که دستورالعمل استفاده از این تنبیه به خودی خود برای حفظ سلامت دانش‌آموزان کافی نیست.

آقای اگن می‌گوید: «به عنوان یک پدر و معلم سابق، برخی حوادث پیش آمده به دنبال استفاده از این اتاق‌ها بسیار برای من آزاردهنده بوده‌اند.»

«دولت ما معتقد است که مدارس بایستی جایی امن و مهربانانه برای همه دانش‌آموزان باشند—به خصوص دانش‌آموزهای آسیب‌پذیر. من می‌خواهم از از گروه مشاوره‌ای که در این امر به من کمک کردند تشکر کنم. با کمک آنها مشخص شد که دستورالعمل‌ها به تنهایی کافی نیستند و مشاوره این گروه کمک کرد تا من زیر این تصمیم را امضا کنم.»

این ممنوعیت از ابتدای سپتامبر ۲۰۱۹ اجرایی می‌شود و انتظار می‌رود که هیئت مدیره مدارس، فهرستی از مدارس دارای اتاق انزوا را به وزارتخانه ارایه کنند و تا ۳۰ آگوست آنها را تخریب نمایند.

فدراسیون Inclusion Alberta که کودکان و بزرگسالانِ دارای ناتوانی را نمایندگی می‌کند، به دنبال این تصمیم بیانیه‌ای منتشر کرده است:

«ما رهبری آقای وزیر در حل این مشکل را تحسین می‌کنیم و عمیقا از اینکه به نگرانی خانواده‌ها گوش فرا داد، متشکریم.»

«این یک لحظهٔ تاریخی برای دانش‌آموزان آلبرتا و کانادا ست و ما می‌دانیم که بسیاری از والدین دیگر فرزندان خود را با نگرانی از حبس در اتاق انزوا راهی مدارس نخواهند کرد.»

در اعلامیهٔ دولتی اشاره شده که هیئت مدیره هر مدرسه فقط در صورت پشتیبانی والدین می‌تواند اتاق انزوا را حفظ کند، که این بند مورد حمایت Inclusion Alberta نیست و در این باره می‌خوانیم:

«ما عمیقا نگران استثناها هستیم. اتاق انزوا نبایستی بخشی از برنامه و رویکرد آموزشی ما باشد بنابراین بایستی روشن شود که تحت چه شرایطی می‌شود یک کودک را در چنین محیطی حبس کرد.»

«ما می‌دانیم که مسئولین برخی مدارس می‌توانند والدین را تحت فشار بگذارند تا برای ثبت نام کودکان در مدارس با خواسته‌های آنها موافقت کنند، و این نباید ادامه پیدا کند، همچنین وجود اتاق انزوا هم نباید تحمل شود. ما به تلاش خود برای حفاظت از کودکان ادامه خواهیم داد.»

Inclusion Alberta در بیانیهٔ خود ابراز امیدواری کرده که بتواند پس از ۱ سپتامبر نظارت موثری بر استفاده از اتاق‌های انزوا —در موارد استثنا— داشته باشد.

خانم تریش بومان، مدیرعامل این گروه می‌گوید: «مهم است که نام مدارسِ مستثنی از برچیدن این اتاق‌ها را بدانیم، و مطلع باشیم که چطور بر عملکرد آنها نظارت می‌شود، و چطور ادارهٔ نواحی آموزشی در زمینه استفاده از آنها پاسخگو خواهد بود.»

«امیدواریم این اطلاعات از سپتامبر در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.»

پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ توسط Inclusion Alberta انجام شده بود معلوم کرد که از بین ۴۰۰ کودک ناتوان یا دارای نیازهای خاص که در موقعیت انزوا یا ایزوله‌سازی نگهداری شده بودند، حدود ۸۰٪ بین سنین ۵ تا ۱۰ سال بوده‌اند و ۸۰٪ از والدین این کودکانِ حبس شده گزارش داده‌اند که فرزندشان در اثر این تنبیه دچار ضربهٔ روحی جدی شده است.

منبع: Dailyhive