Thursday, March 28, 2024
-4.1 C
Calgary

حقایقی جالب درباره پرچم ملی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در این مطلب برای شما حقایق جالبی درباره پرچم کانادا را گردآوری کرده‌ایم.

  1. در ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ پرچم ملی کانادا ۵۰ ساله شد.
  2. در ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ پرچم ملی کانادا برای اولین بار بر فراز منطقه پارلمان برافراشته شد. کانادا فقط ۲ سال تا جشن یادبود صدسالهٔ خود فاصله داشت که پرچمِ برگِ افرا نشان با اعلامیه پادشاهی، پرچم رسمی کشور شد. در سال ۱۹۹۶، روز ۱۵ فوریه را به نام روز پرچم ملی کانادا اعلام کردند و از آن پس هر سال گرامی داشته می‌شود.
    Flag comitteالبته انتخاب پرچم فرآیند ساده‌ای نبود. کمیتهٔ پارلمانیِ همهٔ احزاب صدها طراحی مختلف را روی میز گذاشت تا طرح نهایی از بین آنها انتخاب شود.
  3. پرچم کانادا سفید و قرمز است، که رنگ‌های رسمی انتخاب شده توسط شاه جورج پنجم در ۱۹۲۱ میلادی هستند، و برگی با ۱۱ گوشه در وسط آن قرار دارد. نسبت طول به عرض پرچم ۲ به ۱ است. بخش سفیدِ وسطش مربع کامل است. جالب اینکه ابعاد این پرچم در بین تمام پرچم‌های دنیا، متمایز و خاص است.
  4. نام رسمی این پرچم را «پرچم ملی کانادا» گذاشته‌اند.
  5. در ۱۹۶۴، نخست وزیر وقت «آقای لستر بی. پیرسون» ساختن پرچم جدید برای کانادا را به یک اولویت تبدیل کرد. بعد از حذف هزاران طرح پیشنهادی، کمیتهٔ ویژهٔ پرچم کانادا به ۳ طرح نهایی رسید: یکی با ۳ برگ افرای قرمز در وسط و دو نوار آبی در طرفین (معروف به «پرچم سه گوش پیرسون»)، دومی با یک برگ افرا در مربعی سفید و دو نوار قرمز در طرفین، و سومی که علاوه بر برگ افرا پرچم بریتانیا و سه نماد گل زنبق را هم داشت. در ۲۸ ژانویه ۱۹۶۵ گزینه دوم به عنوان پرچم ملی کانادا توسط ملکه الیزابت دوم رسما معرفی شد تا از ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ مورد استفاده قرار گیرد.
  6. دکتر جورج استنلی، پروفسوری در کالج نظامی سلطنتی، در ۱۹۶۴ طرح این پرچم جدید را پیشنهاد داده بود زیرا به خوبی از فواصل دور قابل تشخیص بود.
  7. پرچم کانادا با نام «پرچم برگ افرا» هم شناخته می‌شود و منبع الهام آن پرچم کالج نظامیِ سلطنتیِ کانادا بوده است.
  8. در فرانسوی نام این پرچم L’Unifolié است، به معنای تک-برگ.
  9. برخلاف تصور عمومی، ۱۱ گوشهٔ این تک برگ افرا هیچ معنایی ندارند. خیلی‌ها فکر می‌کنند تعداد آن‌ها در اشاره به استان‌های کانادا (۱۰) و دولت مرکزی (۱) انتخاب شده‌اند، اما نه. این ۱۱ گوشه صرفا بازسازی شکل طبیعی برگ افرا هستند.
  10. این پرچم در برج صلح (The Peace Tower) اُتاوا نصب شده و ۲۴ ساعتِ ۷ روز هفته در احتزاز است. تعویض آن هر روز، معمولا صبح زود، توسط یکی از کارمندان ساختمان پارمان انجام می‌شود که این فرد تمرین‌های لازم را برای انجام این کار دریافت کرده است. پرچم‌های نصب شده در بخش شرقی و غربی نیز هفتگی تعویض می‌شوند. وقتی یک پرچم پایین کشیده می‌شود آن را به وزارت فواید عامه و خدمات دولتی می‌فرستند، جایی که برای متقاضیان ارسال خواهد شد.
  11. شما هم یکی می‌خواهید؟ باید صبر پیشه کنید. یک فهرست انتظار ۱۰ ساله برای دریافت پرچم‌هایی که بالای برج صلح بوده‌اند، وجود دارد. اما فهرست انتظار پرچم‌های شرقی و غربی، ۵ ساله هستند. هر کسی که علاقمند به دریافت یکی از این پرچم‌ها ست بایستی یا آن را مکتوب و با پُست به آدرس زیر بفرستد:
    Public Works and Government Services Canada, Office of the Minister 18A1, Portage Place III, 11 Laurier St., Gatineau, Que., K1A 0S5
    یا با فکس به شماره زیر:
    8199531908
    یا با ایمیل به آدرس زیر:
    [email protected]
    هر خانوار فقط می‌تواند یک پرچم دریافت کند.
  12. هر استان و قلمروی کانادا پرچم خود را دارد. اما سمبل کانادایی‌ها در کشورهای دیگر همان پرچم برگ افرا است.
  13. پرچم قرمز کانادا که تا سال ۱۹۶۵ پرچم ملی کانادا بود، در بنای یادبود ملی کانادایی ویمی در احتزاز است که برای بزرگداشت سربازهای کانادایی کشته شده در فرانسه طی نبرد ویمی ریج در جنگ جهانی اول ساخته شده است.
  14. نماد برگ افرا از قرن هجدهم در کانادا رواج داشته است. اغلب از آن برای تشخیص کانادایی‌ها در کشورهای دیگر استفاده می‌شود، مثلا اولین نمایندگان کانادا در المپیک ۱۹۰۴.
  15. در ۲۰۰۵، پرچم‌های اصلی که اولین بار در ۱۵ فوریه ۱۹۶۶ بر فراز پارلمان نصب شده بودند، توسط صاحب آنها خانم الیزابت هافمن-لامورو به کانادا بازگردانده شدند و در جریان جشن روز ملی کانادا به نخست وزیر سابق، آقای لستر بی. پیرسون تقدیم شدند.
  16. بزرگترین پرچم کانادا که تا امروز ساخته شده، در یک بازی فوتبال به سال ۲۰۰۹ در همیلتون، بین تیم Tiger-Cats و Argonauts رونمایی شده است. این پرچم ۳۸ متر عرض و ۷۶ متر طول داشت و حداقل ۸۰ نفر برای حمل آن در زمین بازی مورد نیاز بودند. این پرچم هرگز در جایی نصب نشد —خیلی بزرگ بود— اما در تمام بازی‌های خانگی Tiger-Cats به زمین استادیوم Ivor Wynne آورده می‌شود و قیمت آن حدود ۱۵,۰۰۰ دلار است.
    Largest canadian flag
  17. آداب حضور در مقابل پرچم کانادا به این شکل است که هر بار پرچم ملی کانادا حمل می‌شود، یا به احتزاز در می‌آید، یا پایین آورده می‌شود، همه حضار بایستی رو به پرچم باشند، آقایان باید کلاه از سر بردارند و همه بایستی ساکت بمانند. آنهایی که در لباس نظامی هستند، بایستی سلام نظامی بدهند.
  18. پرچم ملی کانادا هرگز خارج از مجمع ملی کبِک به پرواز در نمی‌آید، مگر اینکه مراسم ملی خاصی برگزار شود.
  19. پرچم‌های کانادا زمانی که عزای عمومی باشد، به حالت نیمه-افراشته در می‌آیند.

منبع: Top Tips Club