کم خونی می تونه ناشی از کمبودهای غذایی باشه و یا اینکه در نتیجه بیماری های دیگه بروز کنه که در هر دو صورت باید تحت بررسی قرار بگیره. برای تشخیص و بررسی این مشکل نیز حتماً باید به پزشک مراجعه کنین تا علتش ریشه یابی بشه.

به مکمل های آهن حواستون باشه
اگر تصمیم به مصرف مکمل آهن گرفتین باید بدونید که مصرف نادرست اون باعث بروز واکنش های نامناسب در بدن میشه. مصرف این مکمل ها باعث بروز ناراحتی های عمومی در بدن و همچنین مشکلات گوارشی میشه. برای پیشگیری از کم خونی و برای درمانش توصیه می شه که مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مثل سبزیجات سبز، حبوبات، چغندر، جعفری و یونجه رو نیز افزایش بدین. اگه مکمل مصرف می کنین حتماً اون رو با ویتامین C مصرف کنین تا بهتر جذب بدنتون بشه.

گزنه
گزنه یک گیاه جنگلیه که قابل مصرف بوده و در ترکیب سوپ و آش و همچنین به صورت دمنوش و غیره قابل استفاده اس. البته استفاده درمانی و دارویی از این گیاه معمولاً به صورت دمنوش یا مکمل اونن هست. شما می تونید به طبیعت برین و از مناطقی که آلودگی کمتری داره این گیاه رو بچینین. البته بهتره قبل از لمس این گیاه حتماً دستکش استفاده کنین در غیر این صورت پوستتون دچار خارش زیادی می شه. خوشبختانه زمانی که این گیاه خشک یا پخته می شه خواص تحریک کنندگی اون برطرف می شه. گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی زیادیه که مشخص ترین اون‌ها آهنه. این گیاه خواص گوارشی و دیورتیک (ادرارآور) داره و برای کبد مفیده. بنابراین به طور کلی می تونه بدن را پاکسازی کنه. می تونیم از این گیاه برای برطرف کردن کمبودهای غذایی و همچنین پاکسازی و سم زدایی عمقی بدن استفاده کنیم.

گزنه و لیموترش
لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده اس که باعث پاکسازی و سم زدایی بدن شده و جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن رو افزایش می ده. لیموترش منبع ویتامین C هست. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شه.

گزنه و لیمو ترش در خدمت درمان کم خونی
اگر خواص فوق العاده این دو ماده غذایی در کنار هم قرار گیرن، یک درمان طبیعی برای مقابله با کم خونی به دست میاد.

مواد لازم برای دمنوش گزنه و لیمو ترش برای درمان کم خونی

گزنه سبز خشک شده : ۵ قاشق معادل ۵ گرم
آب لیموترش : ۱ عدد
آب : ۱ لیتر

روش تهیه و استفاده از دمنوش گزنه و لیمو ترش

لیموترش منبع ویتامین C هست. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شه. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنین. چون در این صورت می تونید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید.

برای تهیه این دمنوش ضد کم خونی لازمه که یک لیتر آب رو بجوشونید. به محض اینکه آب جوش اومد زیر شعله رو خاموش کنین و گزنه رو به اون اضافه کنید. در ظرف رو بذارین و اجازه بدین به مدت ۵ دقیقه دم بکشه.
سپس دمنوشتون رو صاف کنین و آب یک عدد لیموترش رو بگیرین و به اون اضافه کنید. می تونید این دمنوش رو با اندکی عسل شیرین کنید.
توصیه می شه که این نوشیدنی رو در طول روز و خارج از وعده های غذایی میل کنین. به عنوان مثال می تونین یک تا دو استکان به صورت ناشتا، یک استکان وسط روز و یک استکان دیگر عصر مصرف کنین. این نوشیدنی رو به مدت ۱۵ روز مصرف کنید تا میزان آهن بدنتون بالا بره. این کار باعث پیشگیری و همچنین درمان کم خونی می شه. بعد از دو هفته مصرف، میزان مصرف رو کاهش بدین و به روزانه یک استکان رضایت بدین.

توصیه می شه خانم‌ها به محض شروع قاعدگی از این دمنوش استفاده کنن تا کمبود آهن جبران بشه. برای افزایش تأثیرگذاری این درمان توصیه می شه که به غذاهاتون نیز لیموترش بزنین. چون این کار باعث افزایش جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شه.

جعفری خام نیز یک ماده غذایی فوق العاده برای جذب ویتامین C و آهن همزمان هست. می تونید در کنار این درمان از جعفری نیز استفاده کنین. همچنین باید بگوییم که دمنوش گزنه ممکنه باعث ایجاد مشکل دفع و همچنین سردرد و ضایعات پوستی موقت بشه. اما این مشکلات خیلی زود برطرف میشن و علامت این هستن که درمان گیاهی شما در حال تأثیرگذاریه. برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی حتماً به برنامه غذاییتون مواد غذایی حاوی آهن اضافه کنین. اگه پزشکتون صلاح می دونه مکمل مصرف کنین.

مقاله قبلی۱۵۰۰ تُن زبالهٔ کانادایی از فیلیپین به خانه بر می‌گردند
مقاله بعدی۱۲ ساحل کمتر شناخته شدهٔ آلبرتا برای تفریح تابستانی