Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

پرواز هواپیمای بویینگ 737 مکس 8 و 9 بر فراز آسمان کانادا ممنوع شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وزیر حمل‌ونقل کانادا مارک گارنیو می‌گوید که به دلیل نتایج بدست آمده از داده‌های جدید، یک اطلاعیه ایمنی از سوی این وزارتخانه منتشر شده که در آن ممنوعیت استفاده تجاری و یا مسافربری از هواپیماهای بویینگ 727 مدل مکس 8 و مکس 9 در کانادا و حریم هوایی کانادا اعلام شده است.

این اطلاعیه تنها سه روز پس از حادثه مرگبار هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی منتشر شده که در آن تمامی 157 سرنشین هواپیما کشته شدند. در میان کشته‌شدگان این حادثه 18 کانادایی نیز حضور داشته‌اند.

گارنیو در یک کنفرانس خبری که روز چهارشنبه برگزار شد گفت بابت حادثه غم‌انگیز هوایی رخ داده برای هواپیمای بویینگ 737 مکس 8 خطوط هوایی اتیوپی بسیار متاثر است. او همچنین با خانواده‌ها و بازماندگان کشته‌شدگان این حادثه ابراز هم‌دردی کرد.

گارنیو پس از مشورت با کارشناسان و متخصصین اداره حمل‌ونقل هوایی کانادا، به منظور رسیدگی به اشکالات احتمالی این مدل هواپیما و در اقدامی احتیاطی این دستور را صادر کرده است.

او در ادامه گفت: این اطلاعیه ایمنی تمامی پروازهای تجاری و مسافری شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی که از بویینگ 737 مکس 8 و 9 استفاده می‌کنند را ممنوع کرده است. پروازهای انجام شده با این هواپیما اجازه بلند شدن، فرود و یا عبور از حریم هوایی کشور کانادا را در حال حاضر ندارند. متخصصان و کارشناسان با مطالعه داده‌های بدست آمده در تست‎‌های آمورشی و الزامات جدید اعمال شده برای بویینگ 737 مکس 8 و 9 که به تیم‌های پروازی داده می‌شود و نیز آخرین اطلاعاتی که از حوادث اخیر بدست آمده تصمیم اخیر را اخذ کرده است.

به گفته گارنیو هنوز برای اظهارنظر درباره علت سقوط اخیر هواپیما در آدیس‌آبابا خیلی زود است و نباید به سرعت سقوط این هواپیما و حادثه هوایی خطوط هواپیمایی Lion اندونزی در ماه اکتبر سال 2018 را با هم مرتبط بدانیم.

گارنیو در ادامه گفت: با این وجود وزارت‌خانه من به دقت تحقیق و بررسی‌های هیئت ملی نظارت و ایمنی حمل‌ونقل (NTSB)، اداره هواپیمایی فدرال (FAA) و اداره هواپیمایی کشور اتیوپی را زیر نظر دارد.

به گفته گارنیو این اطلاعیه ایمنی بلافاصله پس از انتشار الزامی شده و تا اطلاع ثانوی همچنان اعتبار دارد و باید به آن عمل شود.

در حال حاضر مقامات دولتی به بررسی و نظارت بر اوضاع ادامه خواهند داد. گارنیو می‌گوید که در صورت بدست آوردن اطلاعات جدید درباره جزئیات ایمنی به سرعت نسبت به اتخاذ تصمیمات مقتضی و جدید اقدام خواهند کرد.

شرکت هواپیمایی سانوینگ عصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که فعالیت چهار فروند هواپیمای مکس 8 خود را به حال تعلیق در آورده‌ است. از سوی دیگر سخنگوی اتحادیه مهمانداران شرکت هواپیمایی ایر کانادا نیز نگرانی‌های خود را نسبت به پرواز این مدل هواپیمای بویینگ اعلام کرد.

پس از انتشار اطلاعیه وزارت حمل‌ونقل کانادا، شرکت هواپیمایی ایر کانادا نیز اعلام کرد که با توجه به الزامات امنیتی این اطلاعیه و دستوری که طی آن آسمان کانادا برای پرواز هواپیمای بویینگ مکس ممنوع شده، تا اطلاع ثانوی پرواز این مدل را به حال تعلیق در خواهد آورد.

پس از این نیز شرکت ایر کانادا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به طور رایگان نسبت به برنامه‌ریزی مجدد و یا لغو پرواز مسافرینی که بپروازشان پس از این ممنوعیت جدید لغو و یا به عقب افتاده، وارد عمل خواهد شد. در ادامه این اطلاعیه آمده: ما تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر تغییرات مربوطه را برای مسافران خود نهایی کنیم. با توجه به حجم بالای پروازهایی که در شرکت ما با هواپیمای 737-8 انجام می‌شود، و روزانه بین نه تا دوازده هزار مسافر با این مدل جابجا می‌شده‌اند، از مسافرین محترم خواهش می‌کنیم صبور باشند. در صورت تاخیر در تغییر برنامه پرواز و یا در دسترس نبودن مرکز اطلاعات شرکت ایر کانادا بدلیل حجم بالای تماس‌ها از مشتریان خود صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم.

پرواز فلایت ET 302 صبح روز 10 مارس در ساعت 8:38 دقیقه به وقت محلی از آدیس‌آبابا در اتیوپی به مقصد نایروبی در کنیا حرکت کرد. تنها شش دقیقه پس از بلند شدن هواپیما و در ساعت 8:44 دقیقه ارتباط آن با فرودگاه قطع شد.

بنا به اعلام این شرکت هوایی، هواپیمای بویینگ سانحه دیده در تاریخ 4 فوریه 2019 اولین عملیات تعمیر و نگهداری خود را به خوبی پشت سر گذاشته و توسط یک خلبان ارشد بدون هیچ مشکلی فرود آمده بود.

هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نشده است.

در این حادثه دلخراش تمامی سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند. 149 نفر از قربانیان این حادثه را مسافران و 8 تن از آن‌ها را خدمه پرواز تشکیل می‌دادند. کشته‌شدگان این هواپیما از 35 ملیت مختلف بود که 18 تن از آن‌ها تبعه کانادا بودند.

بسیاری از مسافران این هواپیما برای شرکت در کنفرانسی محیط‌زیستی به میزبانی سازمان ملل در شهر نایروبی، عازم این سفر شده بودند.

این حادثه دومین سانحه در پنج ماه گذشته است که برای هواپیمای بویینگ مکس 8 رخ می‌دهد.

منبع: dailyhive