Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

قرار است امروز تغییرات جدید جاستین ترودو در کابینه اعلام شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق اخباری که به دست خبرگزاری CBC رسیده، نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌خواهد در این هفته و برای سومین بار در سه ماه گذشته دست به تغییرات اساسی در ساختار کابینه خود بزند. پس از خروج پرحاشیه جین فیلپات در ماه گذشته که پس از دخالت دولت در پرونده SNC-Lavalin روی داد، حال ترودو باید هرچه سریع‌تر جایگزینی برای او انتخاب کند.

سه منبع دولتی که به خاطر مسائل سیاسی خواسته‌اند نام آن‌ها فاش نشود به خبرگزاری CBC اطلاع داده‌اند که امروز دوشنبه نخست‌وزیر قصد دارد تا تغییرات در نظر گرفته شده پس از خروج فیلپات برای کابینه را، اعلام کند. جین فیلپات پیش از خروج از کابینه در مقام وزیر خزانه‌داری دولت مشغول به کار بوده است.

پس از استعفای ناگهانی جین فیلپات، حال جاستین ترودو مجبور شده تا مجددا تغییراتی اساسی در کابینه خود ایجاد کند.

یکی از گزینه‌های جانشینی فیلات در مقام وزیر خزانه‌داری کارلا کوالترو است. او هم‌اکنون به عنوان وزیر خدمات عمومی و تدارکات در دولت فعالیت می‌کند. او که نماینده منطقه ونکوور در مجلس نیز هست، پس از خروج فیلپات در تاریخ 4 مارس به طور موقت مسئولیت‌های وزارت خزانه‌داری را بر عهده گرفت.

فیلپات پیش از آن‌که از مقام خدمات بومیان به سمت وزیر خزانه‌داری انتخاب شود و جای اسکات برایسون بازنشسته شده را بگیرد، به عنوان معاون در هیئت‌مدیره کابینه وزارت خزانه‌داری فعالیت می‌کرد. کوالترو نیز از اعضای کابینه این وزارتخانه است و بعنوان فرد مناسبی برای کنترل و اداره امور آن شناخته می‌شود.

او در دوران فعالیت بعنوان وزیر خدمات عمومی، در چندین پرونده بزرگ نیز با وزارت خزانه‌داری همکاری نزدیکی داشته است. یکی از مهمترین این پرونده‌ها، تحقیقات مربوط به برنامه‌ریزی بنیادی برای ایجاد سیستم خدمات عمومی پرداخت بدون خطای پول که فونیکس نام داشت، بوده است.

یکی دیگر از گزینه‌های تصدی مقام وزارت جویس موری است. او که نماینده بریتیش‌کلمبیا در مجلس نمایندگان می‌باشد یکی از معدود اعضای باقی مانده از بین 34 نماینده جمهوریخواه مجلس است که توانسته در انتخابات سال 2011 مجددا انتخاب شود. او در حال حاضر به عنوان دبیر پارلمان در وزارتخانه خزانه‌داری انجام وظیفه می‌کند. به این ترتیب او نیز با فعالیت‌هایی که در این وزارتخانه انجام می‌شود آشنایی کافی را دارد.

خدمت در مقام وزیر خزانه‌داری نیاز چندانی به حضور و مشارکت عمومی ندارد. اما مدیریت او به عنوان وزیر تاثیر بسیار زیادی بر پیشبرد وظایف سایر دستگاه‌های دولتی خواهد گذاشت.

وزارت خزانه‌داری مسئولیت پاسخگویی اخلاقی و مالی، مدیریت کارکنان و ادارات، کنترل و تصویب مقررات و نیز دستورهای کابینه دولت را بر عهده دارد. به طور خلاصه وزیر این وزارتخانه مدیریت کلی و اساسی بر دارایی‌های عمومی را عهده‌دار است و از مدیریت صحیح دولت در امور کشور اطمینان حاصل می‌کند.

به علاوه وزیر خزانه‌داری مسئولیت مذاکره درباره 27 توافقنامه با 15 سازمان معاملاتی مختلف را نیز بر عهده دارد.

فیلپات تنها سه روز پس از آخرین تغییرات ترودو در کابینه و در تاریخ 1 مارس از سمت خود استعفا داد. بلافاصله پس از این استعفا جودی ویلسون-رینولدز نیز از مقام خود در بخش امور سربازان بازنشسته جنگ استعفا داد. استعفای ویلسون-رینولدز بخشی از اتفاقات و فشارهای ناشی از انتشار گزارش Globe and Mail بود. در این گزارش افشا شده بود که در بازرسی دادستان کل از یک پرونده رشوه، او قصد داشته با مذاکره و رسیدن به توافق با (DPA) شرکت مهندسی SNC-Lavalin واقع در استان کبک، مانع از محاکمه آن‌ها به خاطر اتهامات مربوط به رشوه‌خواری شود.

فیلپات نحوه برخورد دولت با پرونده SNC-Lavalin را به عنوان علت استعفای خودش عنوان کرد. او حین اعلام استعفای خودش گفت: متاسفانه من دیگر اعتماد خود را نسبت به چگونگی برخورد دولت با مشکلات ناشی از این پرونده و نحوه برخورد آن‌ها با این موضوع را از دست داده‌ام.

منبع: cbc