Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

ناسا اولین پیاده‌روی فضایی اختصاصی زنان را به تعویق انداخت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ناسا که قرار بود جمعه ۲۹ مارس اولین پیاده‌روی اختصاصی زنان را در فضا برگزار کند، آن را به تعویق انداخت.

پیاده‌روی فضایی که در آن دو فضانورد لباس مخصوص می‌پوشند و ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را ترک می‌کنند، ماموریتی است که از سال ۱۹۹۸ بارها و تقریبا به طور منظم برگزار شده است. در این ۲۱ سال ۲۱۴ پیاده‌روی فضایی انجام شده است.

از قدیم بیشتر این ماموریت‌ها توسط فضانوردهای مرد انجام می‌شده و فضانوردهایِ زن فقط نقش کمکی داشته‌اند، اما هرگز یک پیاده‌روی کاملا زنانه انجام نشده است و به نظر می‌رسد که فعلا هم این کار انجام نخواهد شد.

دو فضانورد ارشد ناسا، خانم‌ها آن مک‌کلِین (Anne McClain) و کریستینا کوک (Christina Koch) قرار بود اولین پیاده‌روی فضایی تماما زنانه را با یک گروه پشتیبانی کاملا زنانه برگزار کنند —درست در وقت مناسب برای بزرگداشت ماهِ تاریخِ زنان— اما به یک دلیل عجیب فعلا این رویداد تاریخی به تعویق افتاده است.

در بیانیهٔ ناسا آمده است:

«بعد از پیاده‌روی اخیر، مدیران ماموریت تصمیم گرفتند که وظایف اعضا را تغییر دهند، که دلیل آن تا حدی به خاطر نبودن لباس [با اندازهٔ] مناسب بود.»

nasa-63032-unsplash-1024x529.jpg

خانم مک‌کلین که هفتهٔ قبل به اولین پیاده‌روی خودش رفته بود (سیزدهمین زنِ تاریخ که به این دستاورد رسیده است) در فضا متوجه شده که لباس فضایی با اندازهٔ نیم‌تنهٔ مدیوم بهتر از همه به تنش می‌رود و حین عملیات پیاده‌روی راحت‌تر است. اما مشکلی در بین هست: گویا فقط یک لباس با اندازهٔ مدیوم در ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود دارد—که از قبل قرار بود خانم کوک آن را بپوشد.

سخنگوی ناسا خانم برَندی دین (Brandi Dean) در این باره چنین توضیح داده است:

«ما بیشترین تلاش خود را می‌کنیم تا بهترین اندازه‌ها را برای هر فضانورد تهیه کنیم و مبنای انتخابمان سایزی است که در تمرینات روی زمین به تن می‌کرده‌اند، البته در برخی موارد، فضانوردها با چند اندازهٔ مختلف تمرین می‌کنند. با این حال اندازه بدن در مدار زمین ممکن است متفاوت از روی زمین باشد که این به خاطر زندگی در شرایط ریزگرانش است.»

پیاده‌روی فضایی طبق برنامه قبلی انجام می‌شود و برای آن آقای نیک هِیگ (Nick Hague) جایگزین خانم مک‌کلِین شده است. خانم مک‌کلین در ۸ آوریل پیده‌روی بعدی‌اش را انجام می‌دهد ولی ماموریت اختصاصی خانم‌ها فعلا تا ارسال لباس مناسب به ایستگاه فضایی، معطل خواهد ماند.

منبع: Daily Hive