Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

تاریخچه روز ملی تارتان و بزرگداشت فرهنگ اسکاتلند در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز تارتان به جشن سالانه فرهنگ و میراث اسکاتلند اختصاص دارد. این روز در کانادا ریشه در دهه ۱۹۸۰ میلادی دارد و از نوا اسکوشیا شروع شده است. در سال ۲۰۰۳ بود که روز تارتان تبدیل به روز ملی جشن اسکاتلند در کانادا شد.

کوه‌های باشکوه، وفور آب تازه و زمستان‌های شمالی، اشتراک‌های کوچکی بین اسکاتلند و کانادا نیستند. دولت اسکاتلند در کانادا دفتر رسمی دارد تا بر گسترش کانال‌های تجاری و کسب‌و‌کار بین دو کشور و حفظ فرهنگ مشترک قدیمی نظارت کند.

آیا می‌دانستید که کانادا دائما بین ۲۰ شریک صادراتی بزرگِ اسکاتلند بوده است و در سال ۲۰۱۶ صادراتش به این کشور اروپایی به ۶۱۰ میلیون یورو رسیده است؟

در ضمن کانادا یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران اسکاتلند است و حدود ۳,۶۵۰ شغل توسط ۴۵ شرکت کانادایی در اسکاتلند ایجاد شده‌اند.

20190129-SCIN-138-1200x600.jpg

اما برگردیم به سراغ روز تارتان در کانادا. جایگاه آن در تقویم کشور چیست؟ از کِی شروع شده است؟

روز تارتان یک تعطیلی عمومی ست؟

روز تارتان (۶ آوریل) جزو تعطیلی‌های ملی و عمومی در کانادا نیست. امسال (۲۰۱۹) این روز مصادف شنبه است و کسب‌و‌کارها طبق معمولِ شنبه‌ها ساعات کاری خود را خواهند داشت.

در این روز مردم چه می‌کنند؟

جشن روز تارتان شامل رژه‌هایی با اجرای گروه‌های نی‌انبان‌نواز، رقص و ورزش‌های مختلف است. دیگر گروه‌های اجتماعی هم مراسمی با تِم اسکاتلندی برگزار می‌کنند. در حالی که اکثر افراد با لباس‌هایی دوخته شده از پارچه چارخانه اسکاتلندی به میدان می‌آیند، تارتانِ برگ افرا، پارچه رسمی این مراسم در کانادا ست.

تاریخچه روز تارتان

داستان قرار گرفتن این روز در تقویم ملی با شکل‌گیری «روز تارتان در نُوا اسکوشیا» شروع شد. جین واتسون (Jean Watson) رئیس Clan Lamont شخصا به سراغ مجلس قانونگذاری استانی در کانادا، و نیز انجمن‌های فرهنگی اسکاتلندی در سرتاسر کانادا رفت و به شکل‌گیری این روز ملی کمک کرد.

بعد از ۱۰ سال، بالاخره این روز ویژه به تایید تمام مجالس استانی رسید و کبک آخرین استانی بود که بالاخره ۱۶ سال بعد از شروع این جنبش در نوا اسکوشیا، در دسامبر ۲۰۰۳ این روز را به رسمیت شناخت.

اینها روزهایی هستند که روز تارتان در استان‌های کانادا به رسمیت شناخته شدند:

  • نوا اسکوشیا – ۶ آوریل ۱۹۸۷
  • اونتاریو – ۱۹ دسامبر ۱۹۹۱
  • بریتیش کلمبیا – ۲۵ مارس ۱۹۹۲
  • پرینس ادوارد آیلند – ۲ آوریل ۱۹۹۲
  • ساسکاچوان – ۶ آوریل ۱۹۹۲
  • منیتوبا – ۶ آوریل ۱۹۹۲
  • آلبرتا – ۶ آوریل ۱۹۹۲
  • نیو برانزویک – ۶ آوریل ۱۹۹۳
  • نیوفاندلند و لابرادور – ۶ آوریل ۱۹۹۵
  • کبک – ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳

روز تارتان هر ساله ۶ آوریل جشن گرفته می‌شود که مصادف است با روز اعلام استقلال اسکاتلند در سال ۱۳۲۰ میلادی.

منبع: Scotland

منبع: Time and Date