Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

چرا هزینه بیمه اتومبیل من بیشتر از دوستانم است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شما یک راننده محتاط هستید که از پیشینه رانندگی بسیار خوبی نیز برخوردارید. اما آن‌چه که برای شما جای سوال است اختلاف زیاد بین هزینه پرداختی بیمه شما با هزینه بیمه دوستتان در شهر دیگر است؟ آیا تفاوت بین رنگ وانت فورد قرمز و وانت فورد مشکی آن‌ها باعث ایجاد این اختلاف قیمت شده است؟ آیا حقوق بالاتر آن‌ها، اعتبار مالی احتمالی، و یا جریمه‌های پارکینگی که شما دریافت کرده‌اید در این قضیه تاثیرگذار بوده‌اند؟ واقعا علت این موضوع در چیست؟

برخلاف تصور عمومی مردم رنگ اتومبیل هیچ تاثیری روی هزینه‌ای که برای بیمه آن می‌پردازید ندارد. همچنین حقوق، اعتبار مالی، و حتی جریمه‌های مربوط به پارکینگ نیز (تا زمانی که به موقع آن‌ها را پرداخت می‌کنید) بر هزینه‌ای که برای بیمه اتومبیل می‌پردازید بی‌تاثیر هستند.

حال بیایید فاکتورهایی را که بر هزینه بیمه اتومبیل اثر می‌گذارند یکی یکی بررسی کرده و آن‌ها را به دو گروه فاکتورهای قابل تغییر و فاکتورهای تغییرناپذیر تقسیم کنیم.

فاکتور اول: پیشینه

بعنوان مثال فرض کنیم شما یک مرد ساکن اونتاریو هستید و دوست شما که زن است در کلگری زندگی می‌کند. اگر تمام ویژگی‌های دیگر شما یکسان باشد او هزینه کمتری برای بیمه اتومبیل پرداخت خواهد کرد.

شرکت‌های بیمه برای آن‌که بتوانند ارزیابی بهتری از ریسک داشته باشند به اطلاعات گوناگون موجود در پیشینه نگاه می‌کنند. اطلاعات بدست آمده از پیشینه به ما می‌گویند که زنان نسبت به مردان کمتر تصادف می‌کنند و حوادث کمتری برای آن‌ها پیش می‌آید. همین موضوع درباره سن افراد نیز حاکم است، برای همین رانندگان جوان‌تر باید هزینه بیمه بیشتری نسبت به رانندگان مسن‌تر پرداخت کنند.

تا زمانی که شرکت‌های بیمه بتوانند بر اساس پیشینه به افراد امتیاز دهند، شما همچنان باید بخاطر پیشینه‌های موجود هزینه بالاتری پرداخت کنید. به این ترتیب اگر به کارگزار بیمه خود ثابت کنید که راننده‌ای مطمئن و بدون سوء پیشینه هستید خواهید توانست هزینه کمتری برای بیمه خود پرداخت کنید.

فاکتور دوم: کجا زندگی می‌کنید؟

دوست شما در کلگری به دلیل محل سکونت خود که در استان آلبرتا قرار دارد از برتری منطقه‌ای در مورد بیمه برخوردار است. اهالی آلبرتا نسبت به اهالی اونتاریو هزینه کمتری برای بیمه اتومبیل خود پرداخت می‌کنند.

هردوی این استان‌ها دارای شرکت‌های بیمه خصوصی هستند که برای بیمه کردن خودرو شما با یکدیگر رقابت می‌کنند. شرکت‌های بیمه این دو استان توسط نهادهای قانونی استانی کنترل می‌شوند (AIRB در آلبرتا و FSCO در اونتاریو). با این حال هم‌اکنون اهالی اونتاریو باید هزینه بیشتری برای بیمه اتومبیل خود بپردازند. فاکتورهای جغرافیایی مانند تراکم بالاتر جمعیتی که منجر به وجود جاده‌های شلوغ‌تر و در نتیجه افزایش احتمال برخورد خودروها و تصادفات در یک منطقه خاص می‌شود می‌تواند یکی از علل بالاتر بودن هزینه بیمه خودرو در این ناحیه باشد. شما باید همیشه با محاسبه هزینه بیمه خودروی خود بهترین و ارزان‌ترین گزینه موجود در استان خود را پیدا کنید.

نقل مکان به شهر کلگری برای پرداخت هزینه کمتر بیمه کار عاقلانه‌ای نیست،  اما شما می‌توانید هزینه بیمه اتومبیل در نواحی گوناگون شهر خود را با یکدیگر مقایسه و همین جابجایی محل سکونت را درون محله‌های شهر خود انجام دهید. اگر شما جایی را انتخاب کنید که دارای آمار جنایت و تصادفات پایین‌تری باشد، مطمئنا قادر خواهید بود در هزینه بیمه خود صرفه‌جویی کنید.

فاکتور سوم: نوع خودرو

دفتر بیمه کانادا (IBC) اخیرا گزارشی درباره انواع خودروهایی که بیشتر از سایرین مورد سرقت قرار گرفته‌اند منتشر کرده است. استان اونتاریو شاهد افزایشی 15 درصدی در آمار خود بوده که نسبت به افزایش 6 درصدی در آلبرتا قابل توجه است. همین موضوع نیز یکی دیگر از علت‌هایی بوده که باعث شده رانندگان اونتاریو هزینه بیشتری برای بیمه اتومبیل خود بپردازند.

اگر صاحب فورد F-350 هستید نیز بهتر است باید بدانید که این مدل یکی از بالاترین آمارهای سرقت در کشور کانادا را داراست. پیشنهاد می‌کنیم همیشه پیش از خرید اتومبیل جدید نگاهی به لیست خودروهای سرقتی بیاندازید، زیرا خودروهای صدرنشین این لیست دارای هزینه بیمه بالاتری نسبت به سایرین هستند. علاوه بر فاکتورهایی مثل آمار تصادفات در محل زندگی شما و آمار سرقت مدل خودروی مربوطه، شرکت‌های بیمه اطلاعات دیگری نیز مانند سال ساخت خودرو، مدل، حجم موتور و سن اتومبیل را برای محاسبه نرخ بیمه از شما دریافت می‌کنند.

هرچه تعداد دفعات تعمیر و تعویض قطعات یک خودرو بیشتر باشد، باید هزینه بیمه بیشتری نیز برای آن پرداخت کنید. هنگام خرید اتومبیل شما می‌توانید از جدول رتبه‌بندی CLEAR که توسط IBC تهیه شده استفاده کنید تا خودرویی با حداقل هزینه بیمه را بخرید.

فاکتور چهارم: سوابق رانندگی

رفتار رانندگی شما تاثیر مستقیمی بر سوابق رانندگی شما دارد. احتیاط بیشتر حین رانندگی، حفظ فاصله ایمن با خودروی جلویی، و تماشای مداوم آینه‌های خودرو کمک خواهند کرد تا تصادف کمتری برای شما اتفاق بیافتد و به این ترتیب هزینه کمتری نیز برای بیمه بپردازید.

در صورتی که تصادف کنید و مقصر این تصادف نیز شما باشید هزینه‌های بیمه اتومبیل در نوبت بعدی شدیدا برای شما افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که جرایم رانندگی جدی مانند رانندگی در حین مستی و یا استعمال مواد مخدر نیز مرتکب شده باشید باید منتظر افزایش در هزینه‌های بیمه خود باشید. حتی ممکن است در مورد آخر شرکت بیمه از حمایت مالی خودروی شما انصراف دهد.

هرچه سوابق رانندگی شما برای مدت طولانی‌تری پاک باشد، هزینه‌های بیمه شما نیز پایین‌تر خواهد بود.

فاکتور پنجم: فعالیت‌های رانندگی

اگر دوست شما از اتومبیل خود برای خریدهای آخر هفته استفاده می‌کند و یا گاهی با آن به سفرهای جاده‌ای می‌رود، مطمئنا میزان کیلومتر آنچنان زیادی با آن رانندگی نمی‌کند و در نتیجه هزینه کمتری نیز برای بیمه آن خواهد پرداخت. اگر مسافت رانندگی روزانه شما به محل کار و بازگشت از آن 50 کیلومتر است، از اتومبیل خود زیاد استفاده می‌کنید. هرچه از اتومبیل خود بیشتر استفاده کنید شانس بروز تصادف برای شما بیشتر خواهد بود و در نتیجه هزینه‌های بیمه شما نیز بالاتر می‌رود.

اگر شما سایر روش‌‌های حمل‌ونقل مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را در برنامه‌های خود داشته باشید می‌توانید میزان استفاده از خودروی خود را کاهش داده و به این ترتیب هزینه‌ای را که برای بیمه اتومبیل خود پرداخت می‌کنید قدری کمتر کنید.

فاکتور ششم: نوع پوشش بیمه

اگر دوست شما تنها از حداقل پوشش بیمه یعنی مسئولیت شخص ثالث که اجباری است استفاده می‌کند و سایر موارد انتخابی مانند بیمه تصادف و یا بیمه تکمیلی را دارا نیست، مطمئنا هزینه خیلی کمتری پرداخت خواهد کزد.

حداقل پوششی که برای بیمه شخص ثالث در هر دو استان اونتاریو و آلبرتا به شکل اجباری باید داشته باشید 200،000 دلار است. با این حال بیشتر رانندگان پوشش‌هایی بین 1 تا 2 میلیون دلار را انتخاب می‌کنند. اگر در صورت بروز سانحه شرکت بیمه مجبور به پرداخت 2 میلیون دلار از جانب شما شود، هزینه‌ای که پس از آن باید برای بیمه سال آینده بپردازید بسیار بیشتر خواهد بود.

در صورتی که اتومبیل شما در سانحه سیل و یا سقوط درخت حین بروز طوفان آسیب ببیند، بهتر است دارای پوشش بیمه تکمیلی باشید تا قدری از هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات خودروی شما را بپردازد. با این وجود داشتن این پوشش‌های بیمه اجباری نیست و انتخاب آن‌ها موجب بیشتر شدن هزینه بیمه شما خواهد شد.

هزینه انتخاب پوشش جامع تصادفات می‌تواند حدود 200 دلار به هزینه سالانه بیمه اتومبیل شما بیافزاید. البته این افزایش هزینه به فاکتورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم بستگی داشته و متغیر است. در صورتی که دارای اتومبیلی قدیمی‌تر باشید ممکن است مانند بیشتر افراد این پوشش‌ها را انتخاب نکرده و به جای آن با گذاشتن این مبلغ در حساب‌های پس‌انداز دارای نرخ بهره بالا، اقدام به جمع کردن پول برای خرید اتومبیل نو در سال‌های آینده کنید.

فاکتور هفتم: تخفیف‌های موجود

در صورتی که بیمه اتومبیل و خانه خود را همزمان دریافت کرده باشید ممکن است بتوانید تا 25 درصد در هزینه‌های مربوطه صرفه‌جویی کنید. همچنین در صورت خرید و نصب تایرهای زمستانی می‌توانید تا 5 درصد در هزینه‌های بیمه اتومبیل صرفه‌جویی کنید.

اگر عضو یک اتحادیه، سازمان حرفه‌ای، و یا فارغ‌التحصیلان مدرسه‌ای خاص باشید، گاهی اوقات می‌توانید از تخفیف‌هایی که برای اعضای این نهادها در نظر گرفته شده بهره‌مند شوید.

حتما به خاطر داشته باشید که درباره تخفیف‌های موجود از کارگزار بیمه سوال کرده و در صورتی که این تخفیف‌ها شامل حال شما می‌شوند از آن‌ها استفاده کنید.

فاکتور X

یکی دیگر از روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه بیمه اتومبیل در کشور کانادا استفاده از کارت‌های بانکی هدیه موجود در این کشور است. اگر شما از قبل پرداخت‌های خاص خود مانند بیمه اتومبیل را با این کارت‌ها تنظیم کنید، می‌توانید 2 تا 3 درصد از مبلغ هزینه شده را بازگردانید. همچنین می‌توانید با استفاده از کارت بانکی خاص امتیازهایی را برای هزینه پرداختی بنزین مصرفی خودتان ذخیره کنید.

یک نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کنید آن است که نیاز نیست در مورد هزینه‌های بیمه خودروی خود زیاده‌روی کنید. بسیاری از کارت‌های بانکی دارای تخفیف خدمات امداد جاده هستند. اگر کارت بانکی شما نیز این گزینه را پیشنهاد می‌کند نیاز نیست جهت عضویت در سرویس جداگانه دیگری مجددا هزینه اضافی پرداخت کنید.

همیشه تا جای ممکن سعی داشته باشید از فاکتورهای موجود برای کم کردن هزینه بیمه خود استفاده کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن هزینه بیمه کمتری نسبت به دوست خود پرداخت کنید!

منبع: goauto