Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

تاثیر مثبت زندگی کنار مناطق حفاظت شده بر روی سلامتی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج تحقیقات اخیر دانشگاه Oregon نشان می دهد که زندگی کنار مناطق حفاظت شده احتمالا تاثیر مثبت بر روی سلامت انسان خواهد داشت.

منظور از مناطق حفاظت شده پارک‌های ملی، ذخایر طبیعی و سرزمین‌های تحت کنترل حیات وحش است که با هدف نگهداری طولانی مدت حفاظت می شوند. آنها یکی از اصلی‌ترین راه‌های گسترش تنوع زیستی در جهان هستند.

شهروندانی که در نزدیکی این مناطق زندگی می کنند می‌توانند از امکانات طبیعی منابع به صورت روزمره و بلند مدت بهره‌مند شوند.

محققان یکی از بزرگ‌ترین داده‌های محیط زیستی و علمی را گردآوری کرده‌اند و تاثیر زندگی کنار مناطق حفاظت شده بر روی سلامتی را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این پژوهش ۸۷٬۰۰۰ کودک که در ۶۰٬۰۰۰ خانه با فاصله بین ۶۰۰ متر تا ۱۰ کیلومتری این مناطق در ۳۴ کشور در حال توسعه جهان زندگی می کنند مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. این مطالعه شامل موارد زیر می‌شود:

• خانه های نزدیک مناطق حفاظت شده و توریستی ۱۷٪ سلامت بهتر و ۱۶٪  فقر کمتری نسبت به سایر مناطق داشتند.
• کودکان زیر ۵ سال ساکن این مناطق نیز نسبت به همسن و سالان خود ۱۰٪  رشد بیشتری داشتند.

برخی از مناطق حفاظت شده دارای محدودیت‌های زیادی برای مردم محلی هستند اما برخی دیگر اجازه استفاده محدود از منابع طبیعی را میدهند. به گفته Drew Gerkey یک انسان شناس محیط زیستی دانشگاه Oregon افرادی که نزدیک مناطق قابل بهره برداری زندگی می کنند بیشترین منفعت را خواهند داشت. در این مناطق شاهد حداکثر تاثیر مثبت بر روی افراد هستیم.

منبع: Dailyhive