Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

نتفلیکس با سری مستند «سیاره ما» مخاطبین را تکان داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر از طرفداران مجموعه مستند «سیارهٔ زمین» (Planet Earth) بوده باشید بدون شک آخرهفتهٔ قبلی را با پاپ‌کُرن جلوی تلویزیون گذرانده‌اید. هفتهٔ قبل صحنه‌هایی بسیار چشمگیر از طبیعت در سری جدید «سیارهٔ ما» Our Planet به نمایش درآمد که به این زودی‌ها از ذهن مخاطبین پاک نخواهد شد.

سری مستند Planet Earth و دیگر سریال‌های فرعیِ سازندگان آن، با صدای بی‌نظیر «سِر دیوید اَتِنبرو» (Sir David Attenborough) سال‌هاست مخاطبین را با مناظری بکر از طبیعت و رفتار حیوان‌ها روبرو کرده است، طوری که بارها از خودمان پرسیده‌ایم: «وآو، این صحنه را چطور ضبط کرده‌اند؟»

Our Planet

حالا در سال ۲۰۱۹ هستیم؛ فناوری پیشرفت کرده است، توجه ما به شگفتی‌ها کم شده و سیاره‌مان تغییر کرده است. حالا وقت آن است که آقای اتنبرو دوباره ما را شگفت زده کند.

سری جدیدی که ۵ آوریل ۲۰۱۹ از نتفلیکس پخش شد، به عاشقان طبیعت کمک کرده که آخر هفته‌شان را با تماشای سریالی شگفتی‌های امروز سیاره آبی‌مان بگذرانند.

این مستند ۸ قسمتی با نام Our Planet که خالقین Planet Earth آن را ساخته‌اند و به صدای آقای انتبرو مزین است، از کمک صندوق جهانی طبیعت (WWF) هم برخوردار بوده و نسبت به سریال‌های قبلی، فراخوانی جدی‌تری از مردم دنیا دارد تا به حفظ طبیعت کمک کنند.

تمرکز این سری بر معدود مناطق دست‌نخورده زمین و زندگی حیوانات در آنها ست، و تنوعی عجیب در این زمینه دارد. از مناطق قطبی دوردست گرفته تا اعماق اقیانوس‌ها، از دشت‌های وسیع آفریقا تا جنگل‌های متنوع امریکای جنوبی.

Screen-Shot-2019-03-29-at-2.59.04-PM.png

صحنه‌ها آنقدر باکیفیتند که گاهی باورکردنی نیست. شما چنان از نزدیک ببر سیبری و نهنگ آبی را می‌بینید که احساس صمیمیتی عمیق نسبت به آنها پیدا می‌کنید.

این پروژه ماحصل ۴ سال تلاش، ضبط فیلم در ۵۰ کشور دنیا، و به کار گرفتن ۶۰۰ نیرو است. ضبط این مجموعه تقریبا ۳,۵۰۰ روز در جریان بوده است.

آنچه این مجموعه را متمایز می‌کند

چالش‌های فعلی سیارهٔ ما جدی‌تر از همیشه‌اند، و این سری جدید نوری بر وضعیت امروز می‌تاباند و توضیح آن فقط از صدای باتجربهٔ آقای اتنبرو بر می‌آید.

طبق آمارهای WWF حیات وحش جهانی در چهار دههٔ اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته است، که اثرات آن بر کل اکوسیستم کره زمین وارد می‌شود و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

این مستند همهٔ چیزهای خوب، بد و اندوه‌بار را نشان می‌دهد و چالش‌هایی را به تصویر می‌کشد که حیوانات در سرتاسر زمین با آنها دست به گریبانند—و بسیاری از آنها به خاطر رفتار مخرب انسان‌ها ست.

یکی از صحنه‌های شگفت انگیز در Our Planet که خیلی‌ها درباره آن حرف می‌زنند، در قسمت دوم (Frozen Worlds) به نمایش در می‌آید. در این صحنه دوربین به سراغ جمعیتی از گرازهای دریایی می‌رود که به دنبال جان‌پناهی در تخته سنگ‌های روسیه هستند.

Screen-Shot-2019-04-09-at-3.12.13-PM-e1554849527215.png

گرازهای دریایی عادت دارند محل استراحتی روی یخ‌های شناور پیدا کنند اما از آنجایی که گرمایش زمین این خانهٔ طبیعی را از آنها گرفته است، حالا مجبور به یافتن پناهگاهی روی سنگ‌های خشک هستند.

در این صحنهٔ غمناک، می‌بینیم که گرازهای دریایی بعد از تقلا برای بالا کشیدن خودشان از صخره‌ها، لیز می‌خورند و به سوی مرگی خونین سقوط می‌کنند.

دیدن این موجودات یک تُنی که بعد از یک سقوط ۸۰ متری بی‌جان می‌شوند، سورئال است. و از آنجایی که ساخت این سری بسیار حرفه‌ای ست، شما را میخکوب می‌کند.

سوفی لان‌فیر که این قسمت را تولید و کارگردانی کرده است به نیویورک تایمز می‌گوید:

«این صحنهٔ خاص یکی از سخت‌ترین چیزهایی بود که در عمرم دیده یا ساخته‌ام. موقع نگارش داستانِ این قسمت از مرگ‌و‌میرهای عظیم در این منطقه خبر داشتیم و روسیه را انتخاب کردیم زیرا بزرگترین جمعیت گرازها نسبت به آلاسکا و کانادا در آن گرد هم می‌آیند.»

«خودم انتظار داشتم که گرازهای دریایی از صخره‌ها بیفتند ولی در نهایت سالم بمانند، اما برای تماشای مرگ‌و‌میری به این بزرگی آماده نبودم.»

نام Our Planet به خوبی گویای چیزهایی ست که در این سری مستند خواهید دید: سیارهٔ ما با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به وبسایت این مجموعه بروید.

منبع: Dailyhive