Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

بریتیش کلمبیا آماده واکنش به آلبرتا در صورت تصویب «لایحهٔ قطع خطوط انتقال نفت و گاز»

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آقای دیوید اِبی، دادستان کل بریتیش کلمبیا می‌گوید که در صورت تصویب لایحهٔ تهدیدآمیز «قطع خطوط انتقال نفت و گاز» بلافاصله با واکنش حقوقی به استقبال از منتخبین انتخابات آلبرتا خواهد رفت.

این لایحه یکی از قول‌های انتخاباتی ست که آقای جیسن کِندی، که امید اصلی برای نشستن بر صندلی نخست‌وزیری آلبرتا ست، تهدید کرده و تلاش دارد که آن را به تصویب برساند.

آقای اِبی می‌گوید: «اگر لازم باشد این ماجرا را به دادگاه می‌کشانیم تا از منافع اهالی بریتیش کلمبیا دفاع کنیم، و حتی همین الآن هم برای حضور در دادگاه آماده‌ایم.»

اما این تهدید استان آلبرتا در واقع جوابی ست به تلافیِ تلاش دولت استانی بریتیش کلمبیا برای مسدود کردن پروژه توسعهٔ خط لولهٔ Trans Mountain.

آقای کِنی که پیشتاز نظرسنجی‌ها در انتخابات استانی ۱۶ آوریل آلبرتا ست، چند روز قبل اعلام کرد که بلافاصله پس از انتخاب شدن، طرح ممنوعیت انتقال سوخت، موسوم به لایحهٔ ۱۲ را به تصویب خواهد رساند.

او می‌گوید:

«ما این لایحه را به یک قانون واقعی تبدیل می‌کنیم، تا به نیودمکرات‌های ویکتوریا نشان دهیم که اگر حق انتقال انرژی را از ما بگیرند، آمادهٔ استفاده از این اختیار قانونی هستیم. و با رسیدن قیمت بنزین به ۱.۷۰ دلار در ونکوور، این لایحه یک اهرم بسیار قوی در اختیار ما می‌گذارد.»

Bitmap.jpg

اما آقای اِبی می‌گوید که بلافاصله در پاسخ به تصویب، تقاضای یک حکم بازداری را به دادگاه خواهد فرستاد:

«نظرات آقای کِنی را شنیده‌ام… مطمئنا امیدوارم که کار به مقابله و واکنش‌های عجولانه نکشد و با گفتگو اختلاف‌های خودمان را خاتمه دهیم زیرا لایحهٔ استان آلبرتا ناقض حقوقی ست که ما طبق قانون اساسی داریم.»

لایحه ۱۲

این لایحه با الزام صادرکنندگان به دریافت مجوز، به استان آلبرتا امکان کاهش انتقال نفت و گاز به بریتیش کلمبیا را می‌دهد.

همچنین این قدرت را به وزیر انرژی آلبرتا می‌دهد تا شخصا مقدار صادرات، و روش انتقال —با خط لوله، تانکر، قطار— را تعیین کند و حتی انتقال مستقیم را به کلی متوقف کند.

این لایحه قبلا هم موضوع یک شکایت قانونی بوده است. اما قاضی مربوطه با این استدلال که پرداختن به آن فقط بعد از تصویب لایحه موضوعیت دارد، آن را رد کرده بود.

حالا باید دید بعد از انتخابات آلبرتا چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

منبع: CBC