Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

سهم نامتناسب آلبرتا از برنامه‌های ملی: مطالعه موردی برنامه بازنشستگی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در تحقیق جدید انستیتو فریزر، که یک اتاق فکر مستقل و غیرسیاسی ست، معلوم شده که در ۱۰ سال اخیر کارگران آلبرتایی یک مازاد ۲۷.۹ میلیارد دلاری با مشارکت در برنامهٔ بازنشستگی کانادا (CPP) پرداخته‌اند.

این رقم مازاد خالص مشارکت آنها در CPP است. به بیان دیگر پرداختی کارگران آلبرتایی ۲۷.۹ میلیارد دلار بالاتر از دریافتی بازنشستگانِ آلبرتایی از CPP بوده است.

اگر سهم آلبرتایی‌ها از CPP را حذف کنیم (یعنی از درآمد کارگران آلبرتایی به این برنامه تزریق نشود) آن‌وقت نرخ مالیات کارگران کانادایی در سرتاسر کشور باید از ۹.۹ درصد به ۱۰.۶ درصد افزایش یابد تا بتوان مزایای برنامه بازنشستگی را در سطح فعلی حفظ کرد.

albertas-disproportionate-contribution-CPP-infographic-map.jpg

آقای جسیون کلمنس (Jason Clemens)، نایب رئیس انستیتو فریزر و یکی از نگارندگان این تحقیق می‌گوید:

«CPP فقط یکی از نمونه‌های پرشماری است که نشان می‌دهد وقتی آلبرتا پررونق و موفق باشد همهٔ کشور از آن منفعت می‌برند.»

این تحقیق نشان داده که در سال ۲۰۱۷، سهم مشارکت کارگران آلبرتا در CPP دقیقا ۱۶.۵ درصد بوده در حالی که دریافتیِ بازنشستگان آلبرتا از CPP فقط ۱۰.۸ درصد بوده است.

در حقیقت، مازاد پرداخت کارگران آلبرتایی به CPP در آن سال به تنهایی ۲.۹ میلیارد دلار بوده است که رقم واقعا زیادی ست.

albertas-disproportionate-contribution-CPP-infographic-bar.jpg

از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ کل مازاد پرداختی کارگران آلبرتا به CPP رقم باورنکردنی ۲۷.۹ میلیارد دلار بوده است (البته در این تحلیل کبِک لحاظ نشده زیرا از برنامه CPP کناره‌گیری کرده است.)

نکته مهم این است که مازاد پرداختی آلبرتا تقریبا ۴ برابر مازاد پرداختی اونتاریو بوده است، که در بازه مشابه ۱۰ ساله پرداختی‌اش به CPP حدود ۷.۴ میلیارد دلار بیشتر از دریافتی‌اش بوده است.

آقای کلمنس می‌گوید: «کانادایی‌ها در دیگر استان‌ها و مناطق، مشخصا از سهم سخاوتمندانهٔ آلبرتا در اقتصاد ملی برخوردار می‌شوند پس همه کانادایی‌ها و دولت‌های استانی بایستی به رونق آلبرتا کمک کنند.»

منبع: Fraser Institute