Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

تعویق عرضهٔ تلفن تاشوی سامسونگ «گلکسی فولد» به دلیل مشکلات نمایشگر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همان‌طور که قبلا در پیکوبینو خواندید، سامسونگ در ۲۱ فوریه اولین تلفن هوشمند تاشو دنیا را با نام «گلکسی فولد» و قیمت ۲,۰۰۰ دلار معرفی کرد. وقتی می‌گوییم «اولین» منظورمان «اولین محصول آمادهٔ عرضه به بازار» است. ولی شاید این دیگر حقیقت نداشته باشد، زیرا سامسونگ عرضهٔ آن را فعلا لغو کرده است.

ماجرا از اینجا شروع شد که سامسونگ هفتهٔ قبل گلکسی فولد را برای پوشش مطبوعاتی به نزد وبسایت‌ها و چهره‌های یوتوبی مختلف فرستاد تا بررسی‌های اولیهٔ آن را همزمان با شروع فروش، منتشر کنند. (این یک روش رایج بین کمپانی‌ها ست).

اما به محض برداشته شدن ممنوعیتِ انتشار بررسی‌ها، تعداد زیادی از آن چهره‌ها خبر از خرابی‌های گسترده به دلایل مختلف در بخش نمایشگر این تلفن دادند که عملا دستگاه را از کار می‌انداخت.

حالا سامسونگ به خاطر همین بازتاب منفی، فروش را به تعویق انداخته تا «با دریافت بازخوردها، بهبودهای بیشتری» روی تلفن انجام دهد و «بهترین تجربه کاربری ممکن را برای مشتریان» به همراه بیاورد.

گلکسی فولد یک نمایشگر ۴.۶ اینچی در بیرون و یک نمایشگر تاشوی ۷.۳ اینچی در داخل دارد. خرابی دستگاه در همین نمایشگر تاشو رخ داده است که یک لولای مخفی در پشت آن قرار دارد.

داستان ماندگاری نمایشگرهای تاشو

نمایشگرهای تاشوی امروزی مشکلات زیادی دارند که شاید حتی بشود آن‌ها را پاشنهٔ آشیل نامید، یعنی که ممکن است مشتری با اطلاع از آن مشکلات، از خرید محصول کناره‌گیری کند.

برای مثال، جنس لایهٔ رویی این نمایشگرها پلاستیک است زیرا باید منعطف باشند، و این یعنی خیلی راحت خش بر می‌دارند و دچار فرورفتگی یا برآمدگی می‌شوند. کاربر هم نمی‌تواند روی آنها برچسب محافظ بچسباند.

مشکل دیگر کیفیت تصویر آنها در دو بخشی است که توسط تای وسط، از هم جدا شده‌اند. در همین گلکسی فولد که حالا زیر نورافکن رسانه‌ها قرار گرفته، موقع مرور صفحات با حرکت Swipe، شاهد تاخیری در حرکت تصاویر سمت راست نسبت به سمت چپ هستیم.

سومین مشکل این است که محل تای نمایشگر، آن‌طور که فکر می‌کردیم صاف و یک‌دست نیست. تصویر زیر نمونهٔ خوبی از واقعیت محصول در مقایسه با تصاویری تبلیغاتی است که خود کمپانی منتشر می‌کند. خط تای وسط به وضوح دیده می‌شود.

galaxy-fold-gate.jpg

موارد خرابی در گلکسی فولد

اما در مورد گلکسی فولد، چندین نوع خرابی گزارش شده است:

  • خرابی بدون دلایل آشکار؛ از کار افتادن تصویردهی یک بخش یا تمام نمایشگر.
  • خرابی به دلیل برآمدگی در ناحیه لولا؛ که بعضا همراه با مشاهده ذراتی ریز در لایهٔ محافظ رویی نمایشگر بوده است.
  • خرابی به دلیل کندن عمدی لایهٔ پلاستیکی محافظ که روی نمایشگر قرار دارد؛ همان‌طور که می‌دانید اکثر تلفن‌های نو با برچسبی روی نمایشگر به دست مشتری می‌رسند و اکثر ما هم آنها را بلافاصله جدا می‌کنیم. اما در این مورد، گویا برچسب روی نمایشگر بخشی از مکانیزم محافظت از آن بوده است! ولی سامسونگ نقش مهم این لایه را روی جعبهٔ محصول درج نکرده است.

واکنش سامسونگ

سامسونگ تمام دستگاه‌هایی را که برای رسانه‌ها فرستاده بود، فراخوانده است تا به دقت آنها را بررسی و همه ایرادها را رفع کند. شاید رفع برخی از آنها نیازمند بازطراحی مکانیزم تاشو و حتی فناوری Display باشد. در نتیجه بعید است تا اواخر تابستان شاهد به بازار آمدن این تلفن باشیم.

این در حالی است که کمپانی هوآوی (Huawei) که چندی پیش تلفن تاشوی Mate X را با طراحی تاشو معرفی کرده بود، حالا در موقعیت ربودن گوی رقابت از سامسونگ قرار گرفته است. مگر اینکه آن تلفن هم مشکلات مشابهی داشته باشد!

این اولین بار نیست که یک محصول جدید سامسونگ مایهٔ آبروریزی می‌شود. چند سال قبل بود که گلکسی نوت ۷ به خاطر طراحی جدید باتری‌اش با انفجارهای متعدد از گردونهٔ رقابت خارج شد و سامسونگ تولید آن را متوقف کرد.

حالا سامسونگ علاوه بر رفع ضعف‌های نمایشگر گلکسی فولد باید توضیح دهد که چطور تلفنی با این همه مشکل، قرار بود به همین زودی روانهٔ بازار مصرفی شود! در بخشی از بیانیهٔ این شرکت می‌خوانیم:

یافته‌های اولیه ما درباره نمایشگر نشان می‌دهند که شاید مشکل از لولاهای بالا و پایین باشد که رکوش ندارند. در یک مورد هم احتمال صدمه زدن مواد به کار رفته در داخل تلفن به نمایشگر وجود دارد.

در ادامه، توییت‌های اهالی رسانه دربارهٔ خرابی گلکسی فولد را می‌بینید.

منبع: Daily Hive