Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

بریتیش‌کلمبیا می‌خواهد آلبرتا را به دادگاه بکشاند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت بریتیش‌کلمبیا سریعا به لایحه 12 آلبرتا واکنش نشان داده است.

این استان به دنبال تهیه و صدور حکمی قانونی برای مقابله با تهدید مقامات دولتی آلبرتا در مورد قطع صادرات فرآورده‌های نفتی به بریتیش‌کلمبیا هستند. در حال حاضر مقامات این استان در دادگاه کویین آلبرتا پرونده تشکیل داده‌اند.

هم‌اکنون هیچ بازه زمانی خاصی برای رسیدگی دادگاه به این پرونده تعیین نشده است. البته دولت بریتیش‌کلمبیا می‌گوید که در صورت تشخیص هرگونه تعرض اقدامات مقامات آلبرتا با قانون اساسی، دادگاه باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پرونده رسیدگی کند.

نخست‌وزیر بریتیش‌کلمبیا جان هورگان می‌گوید: ما معتقدیم این عمل نقض قانون اساسی کانادا محسوب می‌شود. البته در صورتی که دولت آلبرتا قصد این کار را نداشته باشد نباید اقدام قانونی ما را به عنوان یک تهدید قلمداد کند، بلکه این یک حرکت پیشگیرانه به منظور حفظ منافع شهروندان بریتیش‌کلمبیا است. من به نخست‌وزیر آلبرتا صریحا اعلام کرده‌ام که همانند او وظیفه دارم از مردم خود و منافع آن‌ها دفاع کنم و همواره برای این کار تمام تلاش خود را خواهم کرد.

از روز سه‌شنبه گذشته و پس از ادای سوگند، جیسون کنی و کابینه جدید دولت آلبرتا طبق قانون اختیار آن را دارند که حمل‌ونقل قطار و کامیون‌های حامل سوخت و میزان فرآورده‌های نفتی منتقل شده از طریق خطوط لوله را کنترل کنند.

دادستان کل بریتیش‌کلمبیا دیوید ابی قول داده که به محض به جریان افتادن این پرونده، موضوع نقض قانون اساسی از سوی آلبرتا را پیگیری کند. از همان ابتدا که کنی در این زمینه تهدیدات خود را متوجه بریتیش‌کلمبیا کرده بود، دولت این استان اعلام کرد که مقامات آلبرتا این حق قانونی را ندارد درباره تحریم هر کدام از استان‌ها از جریان سوخت خود تصمیم بگیرند.

در صورتی که کنی تصمیم بگیرد این وعده خود را اجرایی کند مطمئنا شاهد بیشتر شدن قیمت بنزین در استان بریتیش‌کلمبیا خواهیم بود.

جیسون کنی روز چهارشنبه و در مصاحبه با خبرنگاران بار دیگر گفت که دولت بریتیش‌کلمبیا از دادن مجوزهای لازم برای توسعه پروژه Trans Mountain جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر هورگان می‌گوید که این اتهامات کذب هستند و دولت بریتیش‌کلمبیا هیچگاه برای ایجاد مانع بر سر این برنامه و تعویق یا لغو صدور مجوزها هیچ تلاشی نکرده و تنها هدفش حفظ منافع بریتیش‌کلمبیا است.

هورگان در اینباره می‌گوید: ما هیچگاه فرایند صدور مجوزها را قطع نکرده‌ایم. من همواره حقایق را عینا به شما گفته‌ام. آقای کنی تنها چند روز از شروع کارش می‌گذرد و هنوز تحت تاثیر سخنرانی‌های انتخاباتی خود و اظهارات اشتباهش است. ما هیچ وقت در اهدای مجوزها کوتاهی نکرده‌ایم. من آماده گفت‌وگوی حضوری با آقای کنی هستم و امیدوارم این دیدار ظرف 30 روز آینده اتفاق بیافتد.

شکاف شکل گرفته بین این دو استان به دلیل مخالفت نخست‌وزیر جان هورگان با گسترش خط لوله Trans Mountain ایجاد شده است.

جیسون کنی درباره این شرایط می‌گوید: مردم آلبرتا دچار سرخوردگی عمیقی شده‌اند. این حس از آن‌جایی ناشی می‌شود که ما همواره به سایر کانادایی‌ها کمک کرده‌ایم اما به دفعات و در موقعیت‌های گوناگون مورد بی‌مهری و بی‌توجهی آن‌ها قرار گرفته‌ایم. ما از این‌که در زمان‌های سختی به دیگر کانادایی‌ها کمک کرده‌ایم احساس غرور می‌کنیم، اما هم‌اکنون زمان رنج ما و آزمایش دیگران فرا رسیده است.

طبق قانون هر شرکت برای صادر کردن فرآورده‌های نفتی از آلبرتا نیاز به داشتن مجوز دارد. در صورتی که شرکت‌ها بدون کسب مجوز اقدام به صادرات کنند ملزم به پرداخت جریمه خواهند شد. افراد متخلف تا روزانه 1 میلیون دلار جریمه می‌شوند و شرکت‌ها در صورت تخلف باید تا روزانه 10 میلیون دلار خسارت به دولت استانی پرداخت کنند.

پیش از این نیز دولت بریتیش‌کلمبیا در دادگاه علیه آلبرتا شکایت کرده بود، اما از آن‌جایی که این شکایت خیلی زودتر از موعد انجام شده بود و آلبرتا قانون را در آن زمان نقض نکرده بود، پرونده به جریان نیفتاد. اما حکم جدید دچار تغییراتی در ساختار خود شده که می‌توان از میان آن‌ها به زمان‌بندی مجدد و اشاره مستقیم به دولت جدید آلبرتا را نام برد.

منبع: globalnews