Tuesday, April 23, 2024
2 C
Calgary

اقتصاد کانادا با ایجاد ۱۰۶,۵۰۰ شغل جدید در آوریل رکورد ۴۳ ساله را شکست

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بازار کار کانادا آمار غافلگیرکننده‌ای را از مشت بیرون آورد و بزرگترین جذب نیروی کار از سال ۱۹۷۶ را ثبت کرد. (دولت کانادا از ۱۹۷۶ شروع به گردآوری آمارهای تطبیقی اقتصاد کرده است.)

اداره آمار کانادا (Statistics Canada) اعلام کرد که در آوریل ۲۰۱۹ خالص ایجاد شغل جدید در کشور به عدد ۱۰۶,۵۰۰ رسیده و اکثر آنها شغل های دائمی بوده‌اند.

این افزایش غیرمنتظره باعث شده که نرخ بیکاری تا ۵.۷ درصد پایین بیاید که در مقایسه با مارس ۰.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بازار کار از نیمهٔ ۲۰۱۶ آمارهای خوبی از اشتغال زایی ارایه کرده و در اقتصادی که دیگر بخش های آنها درگیر مشکلند، بارقهٔ امید بوده است.

در آوریل اشتغال ۰.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین افزایش ماهانه از سال ۱۹۹۴ است.

آمارها از تخمین‌ها جلو می‌زنند

اقتصاددان‌ها برای آوریل انتظار افزایشی به مقدار ۱۰,۰۰۰ شغل و ثبات نرخ بیکاری روی ۵.۸ درصد را داشتند.

نگاهی دقیق تر به آمارهای آوریل نشان می‌دهد که رشد اشتغال ناشی از ایجاد ۷۳,۰۰۰ فرصت شغل تمام وقت و ۸۳,۰۰۰ فرصت جدید در بخش خصوصی بوده است.

در مقایسه با ابتدای سال، کانادا ۴۲۶,۰۰۰ شغل جدید اضافه کرده که ۲.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. به طور متوسط، بازار کار هر ماه ۳۶,۰۰۰ شغل جدید در یک سال اخیر افزوده است.

نرخ دستمزد ساعتی کارگران هم نسبت به آوریل پارسال ۲.۵ درصد رشد داشته است که این سنجهٔ اقتصادی مهم است و معمولا برای تصمیم گیری در مورد نرخ بهرهٔ بانکی مد نظر بانک مرکزی کانادا قرار می‌گیرد.

آقای برایان دی پراتو، اقتصاددان ارشد در گروه بانکی TD Economics می‌گوید: «تقریبا همهٔ آمارهای این ماه قوی هستند: بهترین افزایش در مشاغل تمام وقت را داشته ایم، افزایش تعداد کارگرها—نه فقط در کسب و کارهای خود-اشتغالی— و افزایش دستمزدها هم همراه آن شده‌اند.»

«این را یادداشت کنید: این آمارها پیامی محکم است که نشان می‌دهد کارفرماها به اقتصاد کانادا باور و امید دارند.»

آقای شِنفِلد از  CIBC Capital Markets می‌گوید:

«سخت می‌شود باور کرد که اقتصاد کانادا ۱۰۰,۰۰۰ شغل در یک ماه اضافه کرده باشد، اما بدون تردید ضعف اقتصادی که در دو دههٔ قبلی دیده بودیم باعث شده که شتاب رشد اقتصادی بهتر شود و بخش های مختلف اقتصاد بهبود یابند.»

grocerant-20180823.jpg

این رشد در صنایع مختلفی دیده می‌شود، هم در بخش خدماتی و هم تولیدی. در بخش عمده فروشی و خرده فروشی ۳۲,۴۰۰ شغل اضافه شده، در حالی که در صنعت خانه سازی ۲۹,۲۰۰ شغل جدید داریم.

آقای برندون برنارد، اقتصاددان در وبسایت شغل یابی Indeed، می‌گوید:

«در کل، روند رشد مشاغل در سال گذشته بیشتر به سمت خدمات بوده است در حالی که رشد صنایع تولیدکننده کالاها مثل کارخانه‌ها کُندتر بوده است.»

«چند عامل باعث بهبود صنعت خانه سازی شده که از آن جمله می‌شود به پایان فصل سرما اشاره کرد، و یک رشد ۲۳ درصدی در خانه سازی در ماه آوریل شروع می‌شود، اما نباید وزن غیرمنطقی‌ای به داده های این یک ماه داد.»

اقتصاددان بازار کار خانم جولیا پولاک از ZipRecruiter می‌گوید که افزایش دستمزدها خیلی اتفاق خوبی است.

«افزایش دستمزد در دوره بازیابی اقتصادی به آهستگی صورت می‌گرفت اما به نظر می‌رسد بالاخره دارد شتاب می‌گیرد. [فراموش نکنیم که] برای تثبیت دستمزدهای جدید حتما بایستی اشتغالزایی با سرعت خوبی ادامه پیدا کند.»

مشاغل پاره وقت برای جوان ها

در ماه گذشته ایجاد ۶۶,۴۰۰ فرصت شغلی پاره وقت برای کارگران بین ۱۵ تا ۲۴ سال کمک کرد که نرخ بیکاری جوان‌ها از ۱۰.۷ به ۱۰.۳ درصد کاهش یابد.

وقتی این مشاغل را در کنار بقیه آمارها تحلیل کنیم، معلوم می‌شود که کانادایی‌ها ساعات کمتری را برای هر شغل کنار می‌گذارند.

اونتاریو، کبک، آلبرتا و پرینس ادوارد، همگی شاهد افزایش خالص اشتغال بوده‌اند. اما در این بین اونتاریو ۸۰ درصد سهم داشته و ۴۷,۱۰۰ موقعیت شغلی ایجاد کرده است. نرخ بیکاری در کبک به پایین ترین سطح از ۱۹۷۶ رسیده و روی ۴.۹ درصد آرام گرفته است.

در  ماه قبلی (مارس) شاهد کاهش مشاغل به اندازه ۷,۲۰۰ عدد بودیم. مارس رکورد ۶ ماه رشد پیوسته قبلی را خدشه دار کرد. اما آوریل با قدرت بازار کار را به روند رشد برگرداند و حالا چشم همه به ماه مِی است.

net-job-gains-and-losses-april-2018-to-april-2019.jpg

منبع: CBC News