Wednesday, April 24, 2024
11.2 C
Calgary

آیا ثبات به بازار مسکن ونکوور و تورنتو بازمی‌گردد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هرچند به گفته بسیاری از کارشناسان قیمت مسکن در تورنتو پس از دو سال از شکسته شدن حباب در حال تثبیت شدن است، اما افت قیمت در بازار املاک ونکوور به تازگی شروع شده و به پیشبینی‌ها از ادامه‌دار بودن آن خبر می‌دهند.

به گفته جان پاسالیز که یک تحلیلگر برجسته ساکن تورنتو است، عواملی که موجب رشد سرسام‌آور قیمت مسکن در این دو کلان‌شهر شده‌اند در شهر ونکوور بیشتر وجود دارند. او می‌گوید که ونکوور بیشتر مورد هجوم سرمایه خارجی قرار گرفته، کاغذبازی در آن بیشتر است، پولشویی در آن به مقدار زیادتری رخ می‌دهد و مهاجران ثروتمند بیشتری به آن‌جا می‌روند.

نسبت قیمت مسکن به درآمد شهروندان محلی در گریتر تورنتو رقم وحشتناک 8 به 1 است. حال این میزان در مترو ونکوور به رقم 12 به 1 نیز می‌رسد. نرخ استانداردی که در صورت دستیابی به آن بازار مسکن را می‌توان مقرون‌به‌صرفه نامید حدود 4 به 1 است.

پاسالیز که موسس Realosophy Realty Inc. است از آرام شدن بازار مسکن در این دو شهر استقبال کرده است. اما به نظر او این دو کلان‌شهر کانادا و دروازه‌های ورودی مهاجران به این زودی‌ها به رقم 4 به 1 دست پیدا نخواهند کرد.

همین چند سال پیش قیمت خانه در تورنتو و ونکوور هر سال حدود یک پنجم افزایش پیدا می‌کرد. خوشبختانه امروز درگیر این شرایط وجود ندارد، اما همین موضوع زمان مناسبی را برای سرمایه‌داران خارجی ایجاد کرده تا در هرکدام از این دو شهر اقدام به خرید ملک کنند.

پاسالیز اعتقاد دارد که مقررات ایجاد شده در اونتاریو و بریتیش‌کلمبیا موجب آرام شدن بازار مسکن در این دو استان شده است. او می‌گوید که اگر بخواهیم شهروندان ساکن این شهرها که به زندگی و کار مشغول هستند به آینده امیدوار باشند، باید تلاش کنیم که خانه‌ها، آپارتمان‌ها و دوبلکس‌ها همچنان قابل خرید باقی بمانند.

او در ادامه افزود: به نظر من بازار املاک تورنتو و ونکوور تا حد زیادی بوسیله مهاجران کنترل شده و رشد می‌کند. از سویی میزان مالکین غیرکانادایی و سرمایه‌های خارجی در ونکوور بیشتر از تورنتو نیز هست. ما در ونکوور ساکنین بسیار بیشتری را می‌بینیم که به درآمدهای خارجی دسترسی دارند.

بعلاوه از آن‌جایی که شهر ونکوور بیشتر مورد توجه ساکنین آسیای شرقی قرار گرفته، قیمت خانه‌های آن نیز بیشتر رشد کرده است.

پاسالیز در اینباره می‌گوید: به نظر من این علاقه از شباهت ونکوور به چین و آب‌وهوای این شهر ناشی می‌‎شود. بعلاوه مقدار زیادی پول کثیف نیز به این شهر وارد می‌شود. این دو فاکتور به طور کلی در شهر ونکوور بیشتر از تورنتو قابل مشاهده هستند.

در سال 2018 بیش از 7 میلیارد دلار پول کثیف به شهر ونکوور تزریق شده است. بنا به گزارش روز پنجشنبه کمیته کارشناسی بریتیش‌کلمبیا در مورد پولشویی در بازار مسکن، این مقدار پول کثیف موجب افزایش پنج درصدی در قیمت املاک و مستغلات این استان در سال گذشته شده است.

کارول جیمز که وزیر دارایی استان است در اینباره گفته: بازار املاک ما تنها وظیفه ایجاد خانه برای شهروندانمان را دارد و نباید از آن برای پولشویی استفاده شود. بدون شک میزان پولی که برای پولشویی در بازار املاک بریتیش‌کلمبیا تزریق شده بسیار بیشتر از پیشبینی‌ها بوده است.

بعلاوه Statics Canada گفته‌های پاسالیز درباره ورود موجی بزرگ از خریداران مهاجر و تاثیر آن بر مترو ونکوور، که بسیار بیشتر از تورنتو بوده را، تایید می‌کند. این درحالی است که بیش از نیمی از جمعیت شهر تورنتو را شهروندانی که خارج از کشور کانادا متولد شده‌اند تشکیل می‌دهند. آمار نشان می‌دهد که تنها در سال 2018 بیش از 40،000 مهاجر جدید وارد مترو ونکوور شده‌اند.

گای گلاتلی و رن موریزت که تحلیلگران آماری هستند دریافته‌اند که خانه‌های detached که توسط مهاجران تازه‌وارد در مترو ونکوور خریداری شده‌اند به طور میانگین 824،000 دلار گران‌تر از خانه‌هایی هستند که بومیان کشور کانادا مالک آن‌ها هستند.

در سال 2017 قیمت معمول یک خانه detached در ونکوور که توسط یک مهاجر جدید خریداری شده 2.3 میلیون دلار بوده است. این درحالیست که این مبلغ برای یک فرد متولد کانادا در همین سال 1.5 میلیون دلار بوده است.

این اختلاف در کلان‌شهر تورنتو به این شدت نبوده است. در این شهر قیمت یک خانه detached خریداری شده توسط مهاجر تازه‌وارد 892،000 دلار بوده و ارزش خانه یک مالک بومی کانادا نیز 849،000 دلار محاسبه شده است.

ارزش خانه‌های detached مترو ونکوور در آوریل سال جاری به نسبت سال پیش 11 درصد افت کرده است. قیمت آپارتمان هم در این شهر کاهش شش درصدی را به خود دیده است.

با این وجود افت اخیر به اندازه کاهش 18 درصدی سال 2017 که تنها ظرف چند ماه در بازار شهر تورنتو رخ داد، نبوده است. این کاهش در ارزش املاک، یا به قول پاسالیز سکه، تا حد زیادی به دلیل ترسی است که بین خریداران خارجی ملک در ونکوور، و پس از وضع مالیات خریداران خارجی در بریتیش‌کلمبیا ایجاد شده است.

با وجود آن‌که قیمت خانه‌های تورنتو و ونکوور به نسبت سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده اما پاسالیز اعتقاد دارد که خرید خانه برای اهالی کانادا همچنان مقرون‌بصرفه نیست. برای همین او می‌گوید که باید مالیات وضع شده برای خریداران خارجی ملک در اونتاریو و بریتیش‌کلمبیا را حفظ کنیم.

بعلاوه او می‌گوید که دولت بریتیش‌کلمبیا باید همچنان مالیات املاک و مستغلات خالی خود را نیز از مالکان دریافت کند. این مالیات برای هدف قرار دادن خریداران و خانواده‌هایی طراحی شده که خانه‌ها را با درآمدهای خارجی خریداری می‌کنند.

پاسالیز همچنین می‌گوید که باید یک سامانه ثبت‌نام دقیق ایجاد شود تا صاحبان حقیقی املاک در استان شناسایی گردند. این سامانه برای جلوگیری از نفوذ کسانی که اقدام به پولشویی و فرار مالیاتی می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد.

پاسالیز می‌افزاید: با تمامی این‌ها شما مطمئنا هیچ نیازی به مقرراتی که وضعیت را بدتر می‌کنند و قیمت‌ها را افزایش خواهند داد، ندارید. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که برای مقرون‌بصرفه کردن قیمت املاک باید قوانین و مقررات را کاهش داد و شرایط را برای ساخت خانه‌های جدید برای مردم را ساده‌تر کرد.

هم‌اکنون گریتر تورنتو با وجود بالا بودن قیمت خانه‌ها، در حال ورود به یک دوره ثبات در بازار املاک خود است. به گفته پاسالیز در این شرایط وجود یک بازار متعادل بهترین گزینه خواهد بود.

او در ادامه می‌افزاید: مطمئنا داشتن یک بازار مسکن که قیمت‌ها در آن هرساله تا 10 درصد افزایش پیدا می‌کند به سود هیچ کسی نیست. یک بازار متعادل هرگز دچار تورم نمی‌شود. باید قیمت‌ها در محدوده‌ای مقرون‌بصرفه باقی بماند تا خریداران مجبور به دریافت وام‌های سنگین برای خرید خانه نباشند.

با تمام این‌ها برخی از فعالان بازار مسکن در تلاش هستند تا مجددا روند رو به رشد  قیمت صنعت املاک را بازگردانند. به گفته پاسالیز این گروه در اقلیت هستند و بیشتر فعالان بازار مسکن ترجیح می‌دهند تا بازار آرام و باثبات باقی بماند.

منبع: vancouversun