Friday, April 19, 2024
-1.2 C
Calgary

دستگیری دانشجوی خارجی بخاطر ساعت کاری بالا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Jobandeep Sandhu که دانشجویی بین‌المللی از پنجاب هندوستان است، به خاطر کار با کامیون حین تحصیل دستگیر شده و ممکن است از کانادا اخراج شود. جرم این دانشجوی هندی کار بیش از حد عنوان شده است.

بر اساس گزارش صادره در تاریخ 13 دسامبر سال 2017، ساندو 22 ساله در هنگام رانندگی با یک خودروی تجاری در بزرگراه 401 بین مونتریال و تورنتو برای انجام بررسی‌های معمول ترافیکی متوقف می‌شود.

کمی بعد و پس از ارائه توضیحات از سوی ساندو، او توسط مامور پلیس دستگیر، دست‌بند زده می‌شود و سوار بر صندلی عقب خودروی OPP به پاسگاه منتقل می‌گردد.

پلیس پس از بررسی سوابق ساندو متوجه می‌شود که او تا پیش از این هیچگونه جرمی مرتکب نشده است.

اما موضوعی که او را به دردسر انداخت ساعات کاری بالایش به عنوان راننده بوده است. تنها با نگاهی به برنامه کاری او به عنوان راننده مشخص شد که او در همان روز به اندازه سقف ساعت کاری مجاز برای دانشجویان خارجی در یک هفته، کار انجام داده بوده است.

اما به گفته ساندو انجام کار تمام‌وقت تنها راهی بوده که می‌توانسته از طریق آن شهریه دانشگاه را پرداخت کند.

او می‌گوید: من هیچ وقت دروغ نگفته‌ام. من کسی را نکشته‌ام. من دزدی‌ نکرده‌ام. تنها جرم من کار کردن است.

ساندو چاره‌ای جز انجام کار تمام‌وقت نداشته

بر اساس قوانین فعلی دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند در صورت نداشتن ویزای جداگانه برای کار، حداکثر 20 ساعت در هفته خارج از محیط دانشگاه خود کار کنند. دانشجویان خارجی تنها در تعطیلات درسی مانند فصل تابستان این اجازه را پیدا خواهند کرد که به کار تمام‌وقت بپردازند.

اما بالا بودن هزینه زندگی و شهریه بالای دانشگاه‌ها که گاهی برای دانشجویان بین‌المللی تا 27،000 دلار هم می‌رسد، باعث شده که ساندو برای ادامه تحصیل مجبور به اشتغال در شغل تمام‌وقت شود.

به گفته ساندو خانواده او پس از پرداخت شهریه ترم اول دیگر قادر به پرداخت هزینه تحصیل او نبوده‌اند. خانواده ساندو در هند باید بدهی‌های خود به وام‌دهندگان خصوصی را می‌پرداختند.

ساندو می‌گوید که در ابتدای ورود به کانادا شغلی نداشته است. او سپس یک کار پاره‌وقت پیدا کرده و به صورت محدود مشغول به کار می‌شود.

پس از آن‌که ساندو دانشگاه خود را تغییر می‌دهد و برنامه‌های تحصیلی او تغییر می‌کنند، شغل خود به عنوان راننده کامیون را آغاز می‌کند. ساعت کاری او در این زمان به هفته‌ای 35 تا 40 ساعت افزایش پیدا می‌کند.

ساندو با درآمدی که از این کار به دست می‌آورده هزینه‌های شهریه دانشگاه خود را می‌پرداخته است. بعلاوه او به برادر خود که کمی بعد به عنوان دانشجوی بین‌المللی به کانادا می‌آید کمک می‌کرد.

او می‌گوید: خانواده به ما گفتند که شما باید خودتان هزینه زندگی و تحصیل خود در خارج از کشور را تامین کنید.

تحصیل باید اولین اولویت دانشجویان خارجی باشد

در یک بیانیه کتبی که یکی از سخنگویان دولت نوشته گفته شده که ویزای تحصیلی ساندو به او اجازه می‌داده تا در زمان تحصیل حداکثر 20 ساعت در هفته در خارج از دانشگاه کار کند.

این سخنگو به گزارشی از آژانس خدمات مرزی کانادا  (CBSA) نیز اشاره می‌کند که در روز دستگیری ساندو منتشر شده است. در این گزارش علت دستگیری او تحت عنوان زیر پا گذاشتن مجوزهای تحصیلی خود عنوان شده است. در این گزارش گفته شده که این تصمیم از سوی اداره مهاجرت و پناهجویان کانادا در مارس 2018 تایید شده است.

دولت کانادا تاکید دارد که فعالیت اصلی کسانی که با مجوز تحصیلی وارد کانادا شده‌اند باید درست خواندن باشد.

بیاتریس فنلن که سخنگوی اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) است در اینباره گفت: ما زمان کار خارج از محیط دانشگاه را به 20 ساعت محدود کرده‌‎ایم تا این فرصت را به افراد بدهیم با انجام فعالیت‌های شغلی، تجربه کار کردن در کانادا و کسب درآمد را کسب کنند.

هرچند دستگیری مهاجران به خاطر نقض قوانین توسط پلیس و انتقال آن‌ها به CBSA امری معمول است، اما وکیل ساندو می‌گوید که مامور پلیسی که او را دستگیر کرده پا را از حدود معمول فراتر گذاشته است.

آدرین اسمیت که یکی از وکلای ساندو است می‌گوید: من تابحال با موردی برخورد نداشته‌ام که یک مامور OPP تحقیقات مهاجرت دانشجویی که بیش از زمان تعیین شده کار می‌کند را انجام داده باشد.

ساندو تنها 10 روز پیش از پایان دوره دیپلم خود در کالج Canadore در Mississauga در رشته تکنسین مهندسی مکانیک، دستگیر شده است.

ساندو می‌گوید که تمام زمان 45 دقیقه‌‎ای تا رسیدن به ایستگاه پلیس را با دست‌بند و در ماشین پلیس نگهداری شده است.

OPP هیچ پاسخی به اظهارات ساندو نداده است.

با این وجود بیل دیکسون که سخنگوی OPP است طی یک بیانیه کتبی اعلام کرده که همکاری ماموران این اداره با سایر آژانس‌های اجرایی امری کاملا معمول است. او در این بیانیه گفته: ما معمولا هنگامی که با موردی متعلق به آژانس خدمات مرزی کانادا برخورد کنیم، درباره آن با این اداره مشورت خواهیم کرد.

قوانین در حال تغییر هستند

تا سال 2006 دانشجویان خارجی تنها مجاز بودند که در محیط دانشگاه کار کنند.

پس از آن و بعد از اجرای یک پروژه آزمایشی در سه استان، استفان هارپر که نخست‎‌وزیر وقت کانادا بود برنامه اعطای مجوز کار به دانشجویان بین‌المللی در خارج از محیط دانشگاه را اجرایی کرد. این برنامه به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌داد که پس از گذراندن شش ماه از شروع تحصیل خود، تا سقف 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه کار کنند.

در سال 2014 هارپر از سختگیری این قانون برای دانشجویان بین‌المللی کاست، و این اجازه را صادر کرد که آن‌ها بلافاصله پس از رسیدن به خاک کانادا بتوانند به کار خارج از محیط دانشگاه بپردازند.

از زمان روی کار آمدن دولت جمهوری‌خواه کنونی شاهد تغییرات اندکی در قوانین کار دانشجویان بین‌المللی بوده‌ایم.

به گفته فنلن هرکس که خواهان استغال در کار تمام‌وقت در کانادا باشد باید بجای ویزای تحصیلی، برای ویزای شغلی مناسب اقدام کند.

اما با بالا رفتن شهریه دانشگاه‌ها و ورود تعداد بیشتری دانشجوی خارجی، که رقم آن از 170،000 نفر در ده سال پیش به بیش از نیم میلیون نفر در سال 2019 رسیده، موکلانی مانند اسمیت اعتقاد پیدا کرده‌‎اند که زمان ایجاد تغییر در قوانین از سوی دولت فرا رسیده است.

او می‌گوید: این‌که دانشجویان خارجی نباید بیش از 20 ساعت در هفته در خارج از دانشگاه کار کنند تا حد زیادی نظری دلخواهانه است. حقیقت ماجرا آن است که امروزه بسیاری از دانشجویان ساعات‌های بیشتر از این نیز کار می‌کنند.

اسمیت می‌افزاید که کانادا برای جذب تعداد بیشتر دانشجوی خارجی نسبت به سایر کشورها مانند آمریکا و بریتانیا می‌تواند از این موضوع نهایت استفاده را ببرد، زیرا این کشورها نیز دارای محدودیت‌هایی مشابه برای کار دانشجویان خارجی هستند.

تغییرات باید گسترده‌‌تر باشند

آدام براون که رییس اتحادیه دانشجویان کانادایی است با نظر اسمیت در اینباره موافق است.

او می‌گوید که که دسترسی محدود دانشجویان به بازار کار باعث کم شدن جذابیت کانادا بین دانشجویان بین‌المللی شده است.

او اعتقاد دارد که دولت باید به دانشجویان بین‌المللی و موقت اجازه دهد که مشغول به کار شوند. بعلاوه تمام دانشجویان خارجی باید قادر باشند تا پس از پایان مهلت ویزای تحصیلی، به موقعیت‌های شغلی دسترسی داشته باشند.

براون در ادامه می‌افزاید: مسلما 20 ساعت کار در هفته در خارج دانشگاه حین زمان تحصیل کافی نیست. مخصوصا زمانی که دانشجویان خارجی باید در اکثر موارد تا چهار برابر دانشجویان محلی هزینه شهریه بپردازند.

بر اساس یک بررسی که دولت فدرال انجام داده، دانشجویان بین‌المللی هرساله حدود 15.5 میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک می‌کنند. بعلاوه حضور این دانشجویان باعث اشتغال بیش از 170،000 در کشور می‌شود.

براون اعتقاد دارد که همزمان با بالاتر رفتن هزینه‌ها و تبدیل محیط آموزشی به فضایی عملی‌تر، سیاست‌های دولت در قبال دانشجویان بین‌المللی نیز نیاز به بهبود دارد.

او نیز همانند اسمیت اعتقاد دارد که کانادا باید راه‌هایی برای بهبود شرایط دانشجویان خارجی نسبت به سایر کشورها را پیدا کند. به این ترتیب کانادا می‌تواند سهم بیشتری از بازار دانشجویان خارجی را بدست بیاورد.

او می‌گوید: این موضوع واقعا ناامیدکننده است که اقدامات اندکی از سوی دولت فدرال برای بهتر کردن اوضاع انجام می‌شود. ما در حال حاضر تنها می‌توانیم بر مشکلات موجود تاکید کنیم تا شاید شرایط بهبود یابد.

ساندو می‌خواهد در کانادا بماند

در حالی که ساندو از کاری که کرده پشیمان است، اما همچنان تاکید دارد که داشتن شغل تمام‌وقت تنها راهی بوده که می‌توانسته از آن طریق به ادامه تحصیل بپردازد.

ساندو با تاکید بر این موضوع که تحصیل خود را به پایان رسانده، و این‌که هم‌اکنون در استان اونتاریو که نیروی کار کافی ندارد در یک شغل تمام‌وقت مشغول به کار است، از مقامات کانادایی می‌خواهد که اجازه ماندن در کشور را کسب کند.

ساندو در حال حاضر برای دریافت ویزای شهروندی موقت به IRCC درخواست داده و اگر در خواست او پذیرفته شود می‌تواند در کانادا بماند. ساندو به CBSA گفته که در صورت رد شدن درخواستش باید تا قبل از 31 مه به هندوستان بازگردد.

منبع: globalnews