Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

آلبرتا و بریتیش کلمبیا عمیق‌ترین پیوند بین دو استان کانادا را دارند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شورای بازرگانی بریتیش کلمبیا می‌گوید که آلبرتا و بریتیش کلمبیا در زمینه‌های مختلف، از مهاجرت گرفته تا تجارت، نزدیکترین و عمیق‌ترین روابط بین استانی در کانادا را دارند.

در گزارشی جدید که یک به‌روزرسانی برای گزارش ۲۰۱۷ این شورا به حساب می‌آید، مشاهده می‌کنیم که به رغم درگیری لفظی بر سر خطوط انتقال انرژی که این رابطه را به خطر انداخته است، این دو استان پیوند و وابستگی اقتصادی عمیقی دارند.

در این گزارش می‌خوانیم:

«در ۲۰۱۵، ما (B.C) تقریبا ۹ میلیارد دلار خدمات و ۶.۹ میلیارد دلار کالا به آلبرتا صادر کرده‌ایم. این یعنی صادرات بریتیش کلمبیا به آلبرتا از صادرات آن به چین (۵.۷ میلیارد دلار) هم بالاتر بوده است.»

«آلبرتا هم ۶.۹ میلیارد دلار کالا به B.C صادر کرده است. صادرات خدماتش هم ۷.۴ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه، صادرات محصول از آلبرتا به B.C بالاتر از صادرات آلبرتا به کل آسیا در سال ۲۰۱۵ بوده است.»

تجارتی بزرگتر از چین

صادرات B.C به آلبرتا بیش از صادرات آن به هر استان دیگری بوده است. همزمان صادرات آلبرتا به B.C در رتبهٔ دوم بعد از صادراتش به اونتاریو قرار گرفته است.

آلبرتا برای صادرات کالاهایش به آسیا بر همسایهٔ خود B.C تکیه دارد. در این گزارش آمده است: «پارسال، آلبرتا بیش از ۵ میلیارد دلار محصول به چین، ۲ میلیارد دلار به ژاپن، و ۱ میلیارد دلار دیگر هم به دیگر کشورهای آسیایی صادر کرد. تقریبا تمام این محصولات تولید آلبرتا از طریق بندرهای B.C به بازارهای خارجی صادر شده‌اند.»

این ترانزیت کالاها برای اقتصاد بریتیش کلمبیا هم خوب بوده است.

نویسندهٔ این گزارش آقای کِن پیکاک می‌گوید:

«تعجب بر انگیز است که این تجارت بین استانی معمولا خارج از دیدرس آدم‌ها ست و زیاد به آن توجه نمی‌شود و غافلگیرکننده است که رابطهٔ تجاری این دو استان از بسیاری جهات بزرگتر از صادرات بین‌المللی آنها است.»

جابه‌جایی آدم‌ها

فقط دلارها و محصولات نیستند که این دو استان غربی را به هم پیوند می‌دهند. B.C و آلبرتا یکی از بزرگترین نرخ‌های مهاجرت دوطرفه در میان استان‌های کانادا را دارند.

در این گزارش آمده است:

«بیشترِ این مهاجرت‌ها به خاطر فرصت‌های شغلی و تفاوت بین محیط‌های کار است. اما هزینه‌های خانه، سبک زندگی، انتقال کارمندان توسط کمپانی‌ها، و ملاحظات خانوادگی هم تاثیر محسوسی دارند.»

در ۱۰ سال اخیر، بیش از ۲۲۵,۰۰۰ نفر از B.C به آلبرتا رفته‌اند در حالی که ۲۵۳,۰۰۰ نفر در جهت برعکس مهاجرت کرده‌اند.

«از بسیاری جهات بازار کار B.C و آلبرتا بیشتر شبیه یک بازار یکپارچه در غرب کانادا هستند. بخش بزرگی از این مهاجرت‌ها به دلایل شغلی و حرفه‌ای انجام می‌شوند.»

آقای پیکاک می‌گوید که سیاستمدارها باید موقع دعوا بر سر سیاست‌ها و خطوط نفت و گاز، به این حقایق و پیوندها توجه بیشتری بکنند.

منطقهٔ تجارت آزاد

این گزارش با یک مشاهده به پایان می‌رسد: اینکه B.C و آلبرتا در حذف مرزهای تجاری بین خود با امضای توافق تجارت، سرمایه‌گذاری و انتقال نیروی کار آزاد «پیشتاز بوده‌اند» —هر چند برخی موانع هنوز پا بر جایند— و به این شکل راه را برای شراکت غرب جدید هموار کرده‌اند.

این توافق زمینه‌ساز شد تا ساسکاچوان و مَنیتوبا هم به این دو استان بپیوندند و یک هدف واحد را دنبال کنند: ایجاد یک بازار آزاد فراگیر در غرب.

به زودی خواهیم دید که لفاظی‌های اخیر سیاسیون دو استان، ختم به خیر می‌شود یا نه. در این بین نباید فراموش کرد که B.C و آلبرتا دو استان موفق کانادا هستند و پیشتاز رشد تولید ناخالص داخلی  (GDP) در ۱۰ سال اخیر بوده‌اند.

منبع: CBC