Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

بازار مسکن ونکوور، حبابی که در حال ترکیدن است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای ناظران محلی که هر روز قیمت ها را چک می کنند، یک چیز واضح است: «بازار مسکن ونکوور بر پشت یک حباب سوار شده که دارد تخلیه می شود.»

شورای بازار املاک ونکوور این ماه گزارش داد که تعداد معاملات مسکن در ونکوور به کفِ ۲۴ ساله خود رسیده و قیمت‌ها تا ۸.۵ درصد کاهش یافته‌اند.

شاخص قیمت برای خانه‌های مستقل، آپارتمان‌ها، و خانه‌های شهری برای یازدهمین ماه متوالی کاهش یافته و به ۱,۰۰۸,۴۰۰ دلار رسیده که کمترین قیمت در ۲ سال اخیر است.

دلالان معاملات املاک می‌گویند غرب ونکوور (ناحیه Vancouver West) مرکز اصلی این اصلاح قیمت‌ها است که از ۱۸ ماه قبل شروع شده است. برای مثال، یک خانهٔ ساحلی که قبلا ۱۱.۲ میلیون دلار قیمت داشت، به نصف قیمت فروخته شده که ضرری ۶ میلیون دلاری برای صاحب قبلی‌اش به حساب می‌آید.

یکی از دلال‌های منطقه به نام مارک وینس می‌گوید مشتریانش ضررهای سنگینی تحمل کرده‌اند. خانه‌ای که قبلا قیمتش ۶.۲ میلیون دلار تخمین زده می‌شد، حالا به ۲ میلیون دلار فروخته شده است.

صاحبخانه‌ای که قبلا به پیشنهاد ۴.۵ میلیون دلاری نه گفته بود، مجبور شده به قیمت ۲.۳۹ میلیون دلار ملکش را بفروشد. در بهترین سناریوها، صاحبخانه‌ها ضرری ۲۰ درصدی متحمل شده‌اند.

در حالی که اصلاح قیمت‌ها در بازار مسکن ونکوور ادامه دارد، آقای وینس به مشتریانش می‌گوید که به منطقه ساحل غربی چشم داشته باشند، جایی که قیمت‌ها از اوجشان در ۲۰۱۶ حدود ۳۵ درصد کاهش یافته‌اند و حداقل روزی ۵,۰۰۰ دلار کاهش می‌یابند.

به نظر وینس «امکان ندارد که این بازار به این زودی‌ها رونق بگیرد و دوباره به اوج برگردد». او برای توصیف وضعیت در سال آینده از یک کلمه استفاده می‌کند: «رنج‌آور».

این سقوط قیمت‌ها تا حدی برنامه‌ریزی شده بود. برای کاستن از تعداد وام‌های مسکن، دفتر سرپرستِ بنگاه‌های مالی، که یک آژانس فدرال و ناظر بر وضعیت وام‌دهندگان در این استان است، یک تست را در ژانویه برای وام‌ها انجام داد که باعث کاهش مقدار وام قابل دریافت شد.

در سطح استانی، دولت‌های مختلف گام‌هایی را برای پایین آوردن قیمت‌ها برداشته‌اند. ابتدا، دریافت مالیات از خریداران خارجی —به میزان ۱۵ درصدِ قیمت هر خانه— توسط دولت لیبرال درست پیش از انتخاباتی اعلام شد که تقریبا موضوع آن فقط مشکلات مسکن بود.

هدف اعلام شده این مالیات جلوگیری از ورود خریداران به بازار بود اما حالا ادعا می‌شود که این مالیات تبعیض آمیز و بر خلاف قانون اساسی است.

و البته دولت جدید NDP مالیات نقل و انتقالات ملکی برای خانه‌های بالای ۳ میلیون دلار را از ۳ به ۵ درصد افزایش داد، که باعث تسریع سقوط قیمت‌ها شد.

شهرداری ونکوور هم مالیات بر خانه‌های خالی را اعلام کرد تا سرمایه‌گذارانی را که خانه‌های خود را در وضعیت غیرمسکونی رها می‌کردند، تنبیه کند. این نیز باعث کاهش ورود سفته‌بازها به بازار شد و خانه‌های اجاره‌ای بیشتری را در دسترس مستاجران قرار داد.

شاید دلال‌های مسکن از این ابزارهای حاکمیتی ناراضی باشند ولی طبق نظرسجی‌ها، اکثریت مردم بریتیش کلمبیا خواهان چنین مواردی بوده‌اند.

ارتباط چینی

تمرکز دولت روی خریداران خارجی به خصوص چینی‌ها، بسیار شدید بود و علت هم داشت. آمارهای جدید نشان داده‌اند که از بین هر ۵ آپارتمانی که از ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در BC ساخته شده‌اند یکی را خارجی‌ها خریده‌اند.

با سقوط ۲۵ درصدی شاخص سهام شانگهای و سقوط ۳۳ درصدی شاخص شنژن، سرمایه‌گذارهای چینی دنبال محلی جدید برای انتقال سرمایه‌های خود بودند و به این شکل، ونکوور با پیوندهای تاریخی و فرهنگی‌اش با هنگ کنگ، هوای تمیز، دانشگاه‌های خوب، و احترام به قانون، مقصد محبوبی برای پارک کردن سرمایه‌های چینی شد.

اما چند وقتی است که دادگاه‌های چین شروع به تعقیب و محکومیت شهروندانی کرده‌اند که به طور غیرقانونی پول‌های خود را از چین خارج می‌کنند.

مامورانی که متخصص جرایم مالی هستند از طرف بانک های چینی برای یافتن خلافکاران استخدام شده‌اند و در کانادا فعالیت می‌کنند.

بسیاری از این خلافکار‌ها با دریافت وام‌های سنگین در چین، به کانادا گریخته‌اند و پول خود را در املاک و مسکن خوابانده‌اند. آنها هویت خود را هم پشت شرکت‌های جعلی مخفی می‌کنند و این می‌شود که ۵۰ درصد از خانه‌های گران قیمت در ونکوور، صاحبانی با هویتی نامعلوم دارند.

شفاف‌سازی

اما ماه آینده هویت همهٔ آنها آشکار می شود زیرا ونکوور قصد دارد هویت ثبت‌کنندگان دارایی‌های مسکونی را عمومی کند. این هم دلیلی دیگر برای راه افتادن سیل فروش  واحدهای مسکونی است، تعداد واحدهای در معرض فروش نسبت به پارسال ۴۶ درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد عده‌ای با عجله در حال ترک کانادا قبل از بر ملا شدن هویت خود هستند.

ونکوور مقصد خوبی برای کارتل‌ها و گروه‌های خلافکار جهانی هم هست که میلیاردها دلار در بازار مسکن این شهر تزریق کرده‌اند. این هفته، وزیر دارایی استان خانم کارول جِی. جیمز اعلام کرد که دولت استانی تلاشی افزون بر قبل برای مبارزه با پولشویی انجام خواهد داد زیرا فعالیت‌های خرابکارانه به تنهایی عامل افزایش ۲۰ درصدی قیمت خانه در ونکوور بوده‌اند.

قیمت خانه در ونکوور طی یک دههٔ منتهی به ۲۰۱۵ تقریبا سه برابر شده است و این دنیای عجیبی برای اهالی ونکوور است. این افزایش شدید در اثر ورود سفته‌بازها به بازار و وام‌های ارزان قیمت ممکن شده بود، و آپارتمان‌های ونکوور را تبدیل به یکی از بهترین پارکینگ‌های پول در دنیا کرده بود.

اما بر خلاف نیویورک و لندن و سان فرانسیسکو که قیمت بالای مسکن‌شان را می‌شود با درآمدهای خیره‌کنندهٔ صنایع مالی و فناوری توجیه کرد، در ونکوور هنوز درآمدها خیلی کم هستند در حدی که حتی این شهر را تبدیل به کاندیدی مناسب برای تاسیس مقر جدید آمازون هم کرده است.

ونکوور اولین شهر کانادا است که می بینیم سفته‌بازی خارجی‌ها باعث افزایش قیمت خانه‌ها در آن شده است. حالا به نظر می‌رسد اولین شهر کانادا هم خواهد بود که تاثیر فرار سرمایه‌ها را خواهد دید—سرمایه‌هایی که فعلا به نظر نمی‌رسد جایگزینی برای آنها وجود داشته باشد.

منبع: theglobeandmail