Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به زودی به کانادا سفر می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تنها چند ساعت پس از آن‌که دو کشور آمریکا و کانادا اعلام کردند که به یک توافق درباره حذف تعرفه‌های بین دو کشور دست پیدا کرده‌اند، معاون رییس‌جمهور آمریکا مایک پنس اعلام کرد که در ماه جاری و برای انجام صحبت‌های تجاری با نخست‌وزیر جاستین ترودو، به کانادا سفر خواهد کرد.

پنس که در یک توییت توافق انجام شده بین سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) را یک پیروزی برای تمام طرفین نامیده بود، در همان پیام افزود که سعی می‌کند تا طی ملاقات با ترودو پیشرفت‌های لازم برای این توافق را تا جای ممکن هرچه سریع‌تر نهایی کند.

در بیانیه مشترکی که این دو کشور منتشر کرده‌اند گفته شده که توافق جدید درباره تعرفه‌ها پس از بحث‌های طولانی درباره تجارت فولاد و آلومینیوم و در چارچوب اقدامات صورت گرفته و مربوط به ماده 232 قانون توسعه تجارت سال 1962، بدست آمده است.

این بیانیه می‌گوید که دو کشور توافق کرده‌اند تا تمام تعرفه‌ها را بردارند، و بر این اساس ایالات‌متحده تمام تعرفه‌هایی که بر اساس ماده 232 بر واردات محصولات آلومینیوم و فولاد از کانادا اعمال می‌کرد را برخواهد داشت، و کانادا نیز متقابلا تمام تعرفه‌هایی را که به خاطر اقدامات آمریکا بر کالاهای وارداتی از این کشور وضع کرده بود، لغو می‌کند.

بعلاوه هر دو کشور قبول کرده‌اند تا تمام اقدامات قضایی که در دستور کار خود داشته‌اند را پایان دهند. در همین راستا تمام شکایت‌های خود در سازمان تجارت جهانی را نیز پس خواهند گرفت.

قرار است دو کشور کانادا و ایالات‌متحده در ادامه دست به اقدامات موثر زیر نیز بزنند:

از واردات محصولات آلومینیوم و فولادی که به شکل غیرقانونی از یارانه استفاده کرده و یا با تخفیف به فروش می‌رسند جلوگیری کنند؛

از جابجایی محصولات آلومینیوم و فولادی که خارج از دو کشور کانادا و ایالات‌متحده تولید شده‌اند بین دو کشور جلوگیری کنند. هر دو کشور قرار است با کمک یکدیگر جلوی این موارد را بگیرند.

قرار است که یک فرایند مورد توافق دو طرف نیز برای نظارت دقیق بر تجارت آلومینیوم و فولاد بین این دو کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

در بیانیه منتشر شده آمده: با نظارت بر محصولات غیرمجاز، دو کشور محصولات فولادی که با ذوب و قالب‌گیری در آمریکای شمالی ساخته شده‌اند را، از محصولاتی که از مبادی خارج از آمریکای شمالی وارد می‌شوند، شناسایی خواهند کرد.

بر اساس این بیانیه در نهایت و زمانی که کشور وارد‌کننده محصولات آلومینیوم و یا فولاد مقادیر بسیار زیادی را خریداری کند، و این مقدار از رکوردهای تاریخی ثبت شده تجاری بین دو کشور نیز فراتر رود، کشور واردکننده این حق را خواهد داشت تا درخواست مشورت و رایزنی با کشور صادرکننده را صادر کند.

در این جلسه طرف واردکننده می‌تواند عوارض گمرکی تا 25 درصد برای فولاد و 10 درصد برای آلومینیوم  در قبال محصولات دیگر اعمال کند (دسته‌بندی محصولات در بخش پیوست این توافقنامه آورده شده است).

اگر کشور واردکننده این اقدام را انجام دهد، کشور صادرکننده تنها می‌تواند در بخش مذکور دست به اقدام متقابل بزند.

تغییرات پیشبینی‌شده در این توافق از دو روز پس از صدور بیانیه، قابل اجرا هستند.

منبع: dailyhive