Wednesday, April 10, 2024
0.8 C
Calgary

سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری برای تولید دارو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک شرکت محلی که در دانشگاه کلگری به تحقیقات پزشکی می‌پردازد، قراردادی 1 میلیارد دلاری به منظور توسعه و تجاری‌سازی داروهای انقلابی خود که برای بیماری خود‌ایمنی، به امضا رسانده است.

مرکز Parvus Therapeutics که در کلگری واقع است و توسط دکتر پر سانتاماریا تاسیس شده، یک قرارداد بین‌المللی همکاری و مجوز مشارکت با شرکت Genentech که در سانفرانسیسکو قرار دارد و در زمینه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند، به امضا رسانده است. دکتر پر سانتاماریا پروفسور بخش میکروب‌شناسی، ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی Cumming است. شرکت Genentech نیز در کشف، توسعه و تجاری‌سازی داروهای جدید تخصص دارد.

بر اساس این توافق هر دو شرکت‌ با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا داروهایی برای درمان بیماری التهاب روده (IBD)، بیماری‌های خودایمنی کبد (ALD)، و بیماری سلیاک بسازند و سپس به مرحله تجاری برسانند. این دو شرکت برای ساخت داروها از تکنولوژی که سانتاماریا در سال 2004 و حین تحقیقات خود در U of C کشف کرده استفاده خواهند کرد. این تکنولوژی از یک مکانیزم ایمنی بدن برای جلوگیری از حمله ایمنی، که در بسیاری از بیماری‌های خودایمنی رخ می‌دهد، استفاده می‌کند. بیماری‌های خودایمنی انواع گوناگونی دارند که برای مثال می‌توان از میان آن‌ها به دیابت‌های نوع 1 و دردهای آرتروز روماتوئید اشاره کرد. با استفاده از این روش به سایر بخش‌های سیستم ایمنی بدن آسیبی وارد نمی‌شود.

سانتاماریا که در سال 2007 و با هدف تجاری‌سازی کشف خود اقدام به تاسیس شرکت خصوصی Parvus کرد، خود در دوران کودکی به یک بیماری خودایمنی مبتلا بوده است. در حال حاضر حدود 100 بیماری خودایمنی مختلف وجود دارد که به انسان‌ها آسیب می‌رسانند و هیچ درمانی برای آن‌ها یافت نشده است. بیشتر درمان‌های موجود که سیستم ایمنی معمول بدن بیمار را غیرفعال می‌کنند، در بیشتر مواقع فرد را در معرض سایر مشکلات و بیماری‌ها قرار می‌دهند.

پروفسور سانتاماریا در اینباره می‌گوید: من در کودکی به بیماری میاستنی گراویس که یک بیماری خودایمنی است، مبتلا بوده‌ام. من چهره پدر و مادر خود و رنجی که در چشمان آن‌ها وجود داشت را دیده‌ام. از اینرو درگیری با این بیماری برای من شکلی شخصی پیدا کرده است.

او می‌گوید که توافق صورت گرفته با Genentech نه تنها پاداش تلاش‌ها و زحماتی است که او، همکاران و دانشجویانش در طول این تحقیقات کشیده‌اند، بلکه برای او نیز از این بابت بسیار ارزشمند است که به بیماران و افرادی که از بیماری خود ایمنی رنج می‌برند کمک بسیاری خواهد کرد.

او در ادامه افزود: هم‌اکنون شانس زیادی وجود دارد که ما بتوانیم اثربخشی این داروها را بر روی بیماران مبتلا به اختلالات خودایمنی آزمایش کنیم. اگر ما در این راه موفق شویم و داروهایمان کارساز باشند واقعا عالی خواهد بود. نتیجه‌ای که من حتی در رویاهای خود نیز آن را نشدنی می‌دیدم.

بر اساس قرارداد کنونی، شرکت Parvus کار توسعه و تولید اولیه و فاز 1 را بر عهده دارد و شرکت Genentech هم فاز 2 و پس از آن را که شامل گذراندن آزمایش‌ها و کسب مجوزها، نظارت‌های بین‌المللی و تجاری‌سازی جهانی محصول می‌شود را انجام خواهد داد.

شرکت Parvus در ابتدای امر یک مبلغ پیش‌پرداخت را دریافت خواهد کرد و پس از آن در صورت دستیابی به هرکدام از اهداف تعیین‌شده، مقدار مشخصی کمک مالی نیز از Genentech می‌گیرد. بعلاوه شرکت Parvus درصدی از مبلغ فروش نهایی محصولات را نیز به عنوان شریک در این قرارداد بدست خواهد آورد. ارزش کلی این قرارداد چیزی بیش از 1 میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت Parvus که دارای چندین کارمند در دو مرکز کلگری و سانفرانسیسکو است، کمک‌های مالی زودهنگامی را از تعدادی سرمایه‌گذار ناشناس دریافت کرد. بعلاوه از مشاوره و حمایت مرکز Innovate Calgary که یک مرکز تابعه U of C است و به عنوان پلی بین دانشگاه و دنیای تجارت عمل می‌کند، استفاده کرده است.

سانتاماریا در اینباره گفت: در این سال‌ها کسانی بودند که به فعالیت‌های ما ایمان داشتند. این افراد حقیقتا شایسته تقدیر هستند، زیرا در زمانی که قانع‌ کردن دیگران درباره صحیح و نتیجه‌بخش بودن اقدامات ما کار بسیار دشواری بود، آن‌ها از ما حمایت کردند.

یه گفته جان ولسون که مدیرعامل مرکز Innovate Calgary است، جهش از فعالیت‌های تحقیقاتی به تجاری برای مراکز آکادمیک کار بسیار دشواری است. او می‌افزاید که این وضعیت در شهر کلگری و به دلیل ‌آن‌که سرمایه‌گذاران بخش‌های علمی و پزشکی بسیار کمتر از بخش نفت‌وگاز هستند، دشوارتر نیز هست.

ویلسون در ادامه می‌افزاید: اما اتفاق کنونی نشان می‌دهد که این کار شدنی است. شرکت‌های جوان‌تر می‌توانند Parvus را به عنوان الگوی خود قرار دهند و به نتیجه کارهای خود امیدوارتر شوند. توافقی که شرکت Genentech انجام داده و سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه آن‌ها برای شهر کلگری و آینده آن بسیار مهم و حیاتی است.

رییس دانشگاه کلگری اد مک‌کاولی، سانتاماریا را محققی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده می‌نامد. او گفت: توافق کنونی یک پیروزی بزرگ برای کلگری است. هرچه نمونه‌های بیشتری به مانند آن در شهر ما رخ دهد، کلگری جایگاه محکم‌تری به عنوان قطب علوم زیستی و نوآوری پیدا خواهد کرد.

منبع: calgaryherald