Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

حریق جنگل‌ها در نزدیکی شهر High Level آلبرتا با «بالاترین درجه خطر» ادامه دارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همانطور که در پیکوبینو خواندید، فصل آتش‌سوزی‌های طبیعی از راه رسیده و حالا بعد از دریاچه Fraser نوبت به شهر High Level رسیده که درگیر این بلا شود.

آتش‌سوزی ناگهانی که سه‌شنبه در نزدیکی High Level از شهرهای شمال‌غربی آلبرتا شروع شد به «بالاترین درجه خطر» رسیده است و به گفتهٔ آقای جیسون کِنی، نخست‌وزیر آلبرتا، هوای خشک و بادخیز این روزها به معنای آن است که احتمالا شدت خطر در هفتهٔ آینده هم حفظ خواهد شد.

کنی می‌گوید: «این آتش از نوک یک به درخت‌های اطراف تسری می‌یابد و سریع پیش می‌رود. متاسفانه خشک بودن هوا در شمال آلبرتا احتمالا تا مدتی ادامه خواهد داشت و این یعنی خطر این حریق حتی شاید افزایش هم بیابد.»

این آتش به درجهٔ خطر ۶ رسیده است. یعنی بالاترین درجه ممکن.

خطر آتش سرکش در جنگل‌ها در بهار بیشتر است زیرا رطوبت از روی زمین بلند شده و مواد قابل اشتعال بیشتری در حد فاصل دو دورهٔ «آب شدن برف» و «سبز شدن زمین» وجود دارند.

کِنی می‌گوید: «فصل آتشسوزی هر ساله جنگی طولانی و وسیع برای ما رقم می‌زند و بایستی امسال تابستان کاملا آمادهٔ آن باشیم.»

بروس مِیِر، جانشین وزیر کشاورزی و جنگلداری آلبرتا، می‌گوید که اکنون مقابله با آتش‌سوزی High Level با روش‌های هوایی انجام می‌شود زیرا وجود آدم‌ها بر روی زمین، خطرات جانی جدی در پی دارد.

آقای مِیِر: «ما هیچکس را در خط مقدم قرار نمی‌دهیم؛ فقط به این خاطر که خطرات بسیار واقعی در پی دارد.»

high-level-fire-map.jpg

نخست وزیر آلبرتا سه‌شنبه بعد از ظهر به محل رسید تا وضعیت را از نزدیک مشاهده کند.

کنی به رسانه‌ها گفت: «در شرایط فعلی از هیچ کاری فروگذار نکرده‌ایم ولی این آتش خیلی بزرگ است و فعلا مهمترین کاری که از ما بر می‌آید تلاش حداکثری برای حفظ خود شهر است.»

از ۱ مارس تا امروز ۴۲۰ آتش‌سوزی در طبیعت آلبرتا رخ داده است که هنوز ۳۰ تای آنها فعالند و ۵ مورد هم در کلاس «غیرقابل کنترل» طبقه‌بندی شده‌اند.

نخست‌وزیر می‌گوید که طبق گزارش‌های دریافتی تعداد آتش‌سوزی‌های فعال (۵ مورد) اندکی بالاتر از میانگین ۵-ساله است.

او افزوده که آتش‌سوزی‌های جنگلی در شمال غرب آلبرتا یک پدیده طبیعی هستند و مسئولان رسمی می‌گویند که منطقهٔ High Level در ۸۰ سال اخیر آتش‌سوزی بزرگی را شاهد نبوده است.

کنی می‌گوید:

«علت آن تا حدی به انباشت سوخت (چوب) کافی در طی دهه‌های اخیر برمی‌گردد، چنین اتفاقی غیرقابل اجتناب بود، دیر یا زود داشت ولی سوخت و سوز نداشت. اما تفاوت ۲۰۱۹ با سال‌های قبلی این است که ما گروه‌های آماده بیشتری در خط مقدم مقابله با بلایای طبیعی در مناطق مختلف داریم.»

دستور تخلیهٔ بیش از ۴,۰۰۰ نفر در High Level صادر و اجرا شده، شهری که در فاصله ۷۳۰ کیلومتری در شمال ادمونتون است. همچنین ۷۵۰ سکنه در نزدیکی مخزن رودخانه Bushe که از بومیان ’Dene Tha هستند نیز تخلیه شده‌اند.

اکنون ۸۹ آتشنشان، ۲۴ هلی‌کوپتر و ۳ تانکر هوایی مشغول مقابله با آتشند. امکانات لجستیکی و نیروهای پشتیبان هم از اونتاریو، نوا اسکوشیا و بریتیش کلمبیا ارسال شده‌اند که امروز چهارشنبه از راه می‌رسند.

مسئولین آتشنشانی می‌گویند که وزش باد به سمت جنوب شرقی که تا چند روز دیگر ادامه خواهد یافت باعث دوری آتش از خانه‌ها و ساختمان‌های شهر شده است.

آقای مِیِر می‌گوید: «آتش دارد در جنوب غربی High Level می‌سوزد و به سمت شمال غربی می‌رود. پیش‌بینی می‌شود که برای چند روز دیگر بادهای قوی طوفانی از جنوب شرق به شرق و شمال شرق بوزند که همگی برای High Level خوبند.»

تخلیه موفق و سریع

آتش در فاصله ۵ کیلومتری High Level است ولی آقای کنی می‌گوید که نه خانه‌ای خراب شده و نه کسی آسیب دیده است.

برق منطقه همچنان قطع است و آنتن‌دهی مخابرات هم خراب شده است. Atco در تلاش برای وصل برق است و Telus هم می‌گوید که نیروهایش تلاشی شبانه‌روزی برای وصل کردن ارتباط‌های تلفنی در ناحیهٔ Mackenzie دارند که در اثر آتش‌سوزی Chuckegg Creek قطع شده بود.

شرکت Telus می‌گوید که چندین سایت مخابراتی‌اش را با ژنراتورهای اضطراری سر پا نگه داشته ولی برنامه سوخت‌رسانی به آنها با نظم در حال اجرا است.

شهردار High Level خانم کریستال مک‌اتیر به محض اطلاع از وضعیت، شبانه تصمیم درستی برای تخلیه شهر گرفت زیرا در شروع آتش جهت باد به درستی مشخص نبود.

مک‌اتیر تایید کرده که تا صبح سه‌شنبه همه ساکنین از شهر خارج شده‌اند، اما هنوز عده‌ای در آن هستند از جمله افرادی که در مقابله با آتش و ارائه خدمات درمانی نقش دارند و برخی از فروشگاه‌های خوراکی برای پشتیبانی از تیم‌های اطفا حریق.

صدمه به شبکه برق باعث شده که ساکنین نتوانند زودتر از ۵ روز دیگر به شهر برگردند و آقای کِنی می‌گوید اگر تا ۳ روز بازگشت آنها میسر نشود، دولت استانی برای پشتیبانی بیشتر وارد کار می‌شود.

همچنین مسئولین بسیار نگران کارخانه چوب‌بُری Tolko و کارخانه تولید تخته‌های چوبی Norbord OSB در نزدیکی شهرند که البته هر دو کار خود را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

بیش از ۶۵۰ نفر از ساکنین خود را به مرکز پذیرش اضطراری در Slave Lake رسانده‌اند که در ۵۰۰ کیلومتری جنوب شرق قرار دارد. ۱۵۰ نفر هم خود را به پناهگاه La Crete, Alta., a hamlet در ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرق High Level رسانده‌اند.

مسئولین از ساکنین خواسته‌اند که از بزرگراه ۵۸ به سمت شرق خود را به جاهای امن برسانند زیرا بزرگراه‌های جنوبی و غربی در اثر آتشسوزی مسدوده شده‌اند.

high-level-fire-update-deb.jpeg

نخست‌وزیر، وزیر کشاورزی و جنگلداری آقای دریشِن، و وزیر امور شهرداری و مناطق آقای کِیسی مادو روز سه‌شنبه با اعضای تیم‌های اطفا حریق در مرکز عملیات دیدار کردند.

کنی در فیسبوک خودش نوشت: «وقوع این حریق‌ها در این فصل بعد از آب شدن برف‌های زمستان، تقریبا عادی است. در این منطقه جنگی زیادی برای سوختن نیست ولی با این حال خطر همچنان بالا است.»

او از واکنش سریع اهالی و درک ضرورت ترک خانه‌هایشان تشکر و ابراز امیدواری کرد که همه چیز به زودی به شرایط آرام قبلی برگردد.

شهردار High Level خانم مک‌اتیر می‌گوید که مردم هنوز آتش‌سوزی‌های اخیر در Fort McMurray و Slave Lake را به خاطر دارند و از این رو «با اینکه ترسیده‌اند اما از انتخاب به ترک منازل راضی‌اند و ما هم به آنها قول می‌دهیم که شرایط را کاملا تحت کنترل داریم.»

مراکز اسکان موقت ظرفیت کافی برای اهالی را دارند و مسئولین حتی سرویس نقلیه برای افرادی که خودروی شخصی ندارند نیز در نظر گرفته‌اند.

حالا دیگر صبر برای طی شدن دورهٔ آتش و همزمان تلاش برای محدود نگه داشتن دامنه آن ماموریت اصلی تیم‌های مقابله با حریق است.

منبع: CBC