Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

تغییرات جدید در قوانین مهاجرتی به سود مهاجران

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

احمد حسین وزیر مهاجرت و پناهجویان کانادا اعلام کرده که با شروع طرح آزمایشی دوساله جدید، درخواست‌های Sponsorship برخی از اعضای خانواده‌ که پیش از این قادر به دریافت اقامت دائم کانادا تحت قوانین حمایتی از مهاجران و پناهجویان نمی‌شدند، می‌توانند پرونده خود را به جریان بیاندازند.

این طرح آزمایشی آن عده از اعضای خانواده‌ را که طی فرایند ثبت‌نام نامشان ذکر نشده‌ و به این ترتیب ماموران مهاجرت در زمان اعطای حمایت برای اقامت دائمی کانادا آن‌ها را مورد بررسی قرار نداده‌اند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

طبق بند 117(9)(d) مقررات حمایتی از پناهجویان و مهاجران کانادا این دسته از افراد برای دریافت حمایت Family Class واجد شرایط نخواهند بود.

این ممنوعیت همیشگی است و باعث ایجاد مناقشات بسیاری در مجامع گوناگون شده است. شورای پناهندگان کانادا (CCR) اعتقاد دارد که وجود این بند همچون مانعی بزرگ عمل می‌کند و از گرد آمدن اعضای خانواده در کانادا جلوگیری به عمل می‌آورد.

به طور خلاصه CCR اعتقاد دارد که بند 117(9)(d) تاثیر منفی و عمیقی بر وضعیت پناهجویان و مهاجران آسیب‌پذیر می‌گذارد که در هنگام ورود نام اعضای خانواده خود به طور کامل اعلام نکرده‌اند.

به گفته آقای حسن، دولت فدرال وجود این قانون را غیرمنصفانه تشخیص داده است. او می‌گوید: مهاجران جدیدی که در زمان ورود به کانادا تمام اعضای خانواده خود را معرفی نکرده‌اند حال نمی‌توانند آن‌ها را مورد حمایت خود قرار دهند. ما امروز قصد داریم تا این قانون اشتباه را اصلاح کنیم.

به گفته IRCC این طرح آزمایشی شرایط حمایتی را برای مهاجرین ورودی از کشورهای ثالث، کسانی که به آن‌ها حمایت پناهندگی در کانادا اعطا شده و یا کسانی که به عنوان همسر، شریک و یا فرزند مستقل تحت حمایت قرار گرفته‌اند را، مجددا تعریف می‌کند.

قرار است این طرح آزمایشی از 9 سپتامبر 2019 تا 9 سپتامبر 2021 اجرا شود. به گفته IRCC درخواست‌هایی که هم‌اکنون در حال رسیدگی هستند نیز شامل این طرح آزمایشی خواهند شد.

تغییرات جدید در قوانین مربوط به نیروی کار آسیب‌پذیر و اعضای خانواده

از تاریخ 4 ژوئن IRCC به کارگران مهاجر که به واسطه اشتغال در شغلی خاص اجازه اقامت دریافت کرده‌اند، این اجازه داده خواهد شد تا برای دریافت مجوز اقامت کاری آزاد اقدام کنند.

به گفته IRCC این مجوز به کارگران مهاجر اجازه خواهد داد تا در صورت تمایل بتوانند بلافاصله از شغل فعلی خود استعفا دهند و به بهبود وضعیت فعلی خود و یافتن شغلی جدید اقدام کنند.

همچنین IRCC از تغییراتی جدیدی خبر داده که بر اساس آن‌ها به مهاجران تازه وارد که آزار خانوادگی را تجربه کرده‌اند می‌توانند درخواست اقامت موقت و بدون هزینه‌ خود را از 26 جولای ثبت کنند.

این مجوز به افراد واجد شرایط اجازه اقامت قانونی در کانادا همراه با مجوز کار و نیز پوشش بیمه سلامت را اعطا خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها IRCC روند رسیدگی به درخواست اقامت دائم کسانی که در شرایط اضطراری از نظر خشونت خانوادگی قرار دارند را، بنا به دلایل انسانی و بشردوستانه سریع‌تر انجام خواهد داد.

آقای حسن دراینباره گفت: هیچ کارگری نباید در صورت بد بودن شرایط محل کار خود و از بیم از دست دادن اقامت خود اعتراض نکند. هیچ کسی هم نباید از ترس لغو اقامت خود از بیان خشونت‌های خانوادگی هراس داشته باشد. ما می‌خواهیم امروز بگوییم که زمان ترسیدن به پایان رسیده است.

منبع: cicnews