Tuesday, April 16, 2024
-0.3 C
Calgary

ترافیک در اتوبانی به نام اورست

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آیا در حال آماده شدن و جمع کردن پول برای سفر به قله اورست هستید؟ شاید بهتر باشد پیش از هر کار دیگر این مقاله را بخوانید.

نیرمال پورجا کوهنورد نام‌آشنای نپالی که در حال انجام پروژه صعود به 14 قله هشت هزار متری در مدت 7 ماه است با انتشار عکسی در تاریخ 22 ماه مه در صفحه فیسبوک خود تمام دنیا را شگفت‌زده کرد.

https://www.instagram.com/p/ByQNbn0jLv0/?utm_source=ig_embed

در این عکس صفی طولانی از کوهنوردان را در قدمگاه هیلاری درست پیش از رسیدن به قله اورست می‌بینید که در مسیری نسبتا عمودی و صخره‌ای قبل از قله (جبهه جنوبی)، در انتظار قدم گذاشتن بر بام دنیا هستند.

پورجا در این پست نوشته: با وجود ترافیک سنگینی که بر روی قله اورست وجود داشت (نزدیک به 320 کوهنورد بر روی قله حضور داشتند) من ساعت 5:30 دقیقه صبح قله اورست و ساعت 3:45 دقیقه عصر قله لوتسه را صعود کردم.

به دلیل وزش بادهای سهمگین در نزدیکی قله اورست در ارتفاع 29،029 فوتی در بیشتر روزهای سال، تنها چند پنجره هوایی محدود برای صعود به قله وجود دارد (معمولا دو تا سه روز در اواخر ماه مه هوا خوب است). این پنجره‎‌های هوایی فرصتی خوب و ایمن به کوهنوردان و شرکت‌ها می‌دهد و معمولا به طور همزمان اقدام به هدایت تیم‌های خود به سمت قله می‌کنند.

عکس کنونی از ترافیک قله اورست به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و نگرانی‌ها را درباره روند رو به رشد تجاری‌سازی برنامه‌ها و حضور کوهنوردان بی‌تجربه در تیم‌ها، بالا برده است. انتظار می‌رود امسال با حضور پررنگ کوهنوردان به احتمال زیاد رکورد تعداد صعود به قله شکسته خواهد شد.

میزان تلفات افزایش یافته

https://www.instagram.com/p/ByCz_00F2eG/?utm_source=ig_embed

تنها چند روز پس از انتشار این عکس یک وکیل آمریکایی 62 ساله به نام جان کولیش، پس از صعود به قله و هنگام فرود از رخ نپالسه اورست کشته شد. با مرگ او تعداد تلفات امسال اورست به 11 نفر افزایش یافت.

دیوید مورتون که کوهنوردی حرفه‌ای است در مصاحبه اخیر خود با CNN از تاثیر ترافیک بالای قله بر بالا رفتن آمار تلفات امسال گفت. او خود ماه گذشته و طی برنامه‌ای تحقیقاتی به 100 متری قله اورست سفر کرده بود.

او در این مصاحبه گفت: مشکل اصلی که با آن درگیر هستیم بی‌تجربگی افراد است. این بی‌تجربگی نتنها در کوهنوردان وجود دارد، بلکه تیم‌های پشتیبانی از آن‌ها نیز تجربه کافی را ندارند. صعود به قله اورست یک پازل بسیار پیچیده و در عین حال منطقی است. به نظر من زمانی که شما تعداد زیادی کوهنورد بی‌تجربه را همراه با تعداد زیادی تیم پشتیبانی بی‌تجربه بر روی قله اورست داشته باشید، و علاوه بر این‌ها دولت نپال نیز محدودیتی برای تعداد کوهنوردان صعود کننده وضع نکند، باید انتظار بروز حوادثی اینگونه را داشته باشیم.

آمار تلفات در حال افزایش در کنار مقادیر حیرت‌انگیز زباله‌هایی که اخیرا از قله اورست پایین آورده شده باعث گشته‌اند تا تاثیر حضور کوهنوردان بی‌تجربه بر وضعیت مرتفع‌ترین نقطه کره زمین شدیدا مورد توجه کوهنوردان و رسانه‌ها قرار گیرد. به نظر می‌رسد که با ادامه وضعیت کنونی چاره‌ای جز وضع قوانین و اقدامات مناسب برای محافظت از کوهنوردان و محیط‌زیست اورست وجود نداشته باشد.

منبع: dailyhive