Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

کاهش 300 میلیون دلاری درآمدهای مالیاتی کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای سال‌ها ساکنین کلگری می‌توانستند به درآمدهای مالیاتی دریافتی از برج‌های اداری مرتفع شهر خود اتکا کنند. این ادارات قادر بودند بخش زیادی از نیازهای مالی شهرداری این شهر را تامین کنند.

حال همزمان با رکود اقتصادی و خالی شدن هزاران دفتر اداری متعلق به شرکت‌های نفتی، ارزش املاک غیرمسکونی مرکز شهر نیز بیش از 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. همین موضوع کاهش 300 میلیون دلاری درآمدهای مالیاتی شهرداری این شهر را نیز به همراه داشته است.

بیشتر بخوانیم:

کاهش چشمگیر ارزش املاک به معنی دریافت درآمدهای مالیاتی کم‌تر از ادارات شهر است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که هزینه‌های شهر همچنان به اندازه سابق بالا هستند.

این کمبود در درآمدهای مالیاتی نیاز به جبران دارد. در سال‌های اخیر بحث‌های متعددی در مجامع سیاسی و اقتصادی کلگری درباره این موضوع انجام شده است. همزمان ادارات و بنگاه‌های اقتصادی خارج از مرکز شهر نیز تحت تاثیر مشکلات ایجاد شده در مرکز تجاری کلگری قرار گرفته‌‎اند.

بیش از نیمی از مالکین واحدهای تجاری حاشیه کلگری در سال جاری با افزایش 10 درصدی میزان مالیات پرداختی مواجه شده‌اند.

شاید در ابتدا این امید می‌رفت که با گذشت زمان مشکل خالی شدن فضاهای اداری مرکز شهر کمرنگ شود. اما حال این امید بیشتر به یک آرزو شباهت پیدا کرده است.

با وجود آن‌که اخیرا در شرایط اقتصادی کلگری روزنه‌های امید مشاهده شده، اما به نظر کارشناسان در آینده نزدیک تغییر مثبت سریعی رخ نخواهد داد.

گرگ وانگ که مدیرعامل منطقه‌ای  CBRE (یک شرکت کارگزاری املاک) در آلبرتا است می‌گوید: به نظر می‌رسد در پنج سال آینده شاهد رشدی بسیار اندک در اقتصاد کلگری باشیم. انتظار نداریم تعداد واحدهای اداری خالی شهر خیلی کاهش پیدا کند، اما این را می‌دانیم که از وضعیت از این بدتر هم نخواهد شد. ما یک دوره رکود بسیار سنگین را پشت سر گذاشته‌ایم و خارج شدن از آن به این سادگی‌ها نخواهد بود.

سال 2012 و در زمان اوج رونق نفتی در کلگری نرخ فضاهای اداری خالی در مرکز شهر حدود چهار درصد بود.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی CBRE، همین نرخ در سال گذشته به 28 درصد نیز رسید.

به نظر می‌رسد نرخ مذکور به نسبت سال گذشته کمتر شده باشد، اما همچنان مرکز شهر با نرخ‌های 20 تا 26 درصدی در حال فعالیت است.

این شرایط را باید به نوعی ناشی از وضعیت اقتصادی و شاید تصمیمات سیاسی نادرستی که برای شهر و شرکت‌های فعال نفتی آن گرفته شده، بدانیم.

رولف فندایک که مدیر تجزیه و تحلیل بازار گروه CoStar است در یک مصاحبه گفت: سوال اصلی این است که چقدر طول می‌کشد تا شرایط اقتصادی آلبرتا خوب شود؟

فندایک به این نکته نیز اشاره کرد که بر اساس پیشبینی‌ها امسال اقتصاد آلبرتا با روندی آرام رشد خواهد کرد و همچنان مشکلاتی مانند ساخت خط‌ لوله و چالش‌های گوناگون در زمینه اشتغال بر سر راه بهبود وضعیت وجود خواهند داشت. او این را هم افزود که برخی کارشناسان به بهبود شرایط در سال آینده امید دارند.

با تمامی این‌ها فندایک گفت که حتی در صورت بهبود وضعیت، کلگری فاصله زیادی با شرایط مطلوب بازار خود که در ابتدای دهه کنونی تجربه می‌کرد، خواهد داشت. بعلاوه آلبرتا باید با فاکتورهای اثرگذار جدیدی همچون اختلافات تجاری و رشد تولید نفت ایالات‌متحده که می‌توانند بر آینده اقتصادی استان تاثیر بگذارند، مقابله کند.

وانگ اعتقاد دارد که بزرگترین چالش کلگری، سیاست‌گذاری‌های بد برای مرکز شهر بوده که بخش انرژی این شهر را به سادگی تحت تاثیر قرار داده و به آن‌ها آسیب رسانده است.

او افزود که بسیاری از شهروندان منتظر مشخص شدن تصمیم دولت فدرال درباره پروژه توسعه خط لوله Trans Mountain هستند. انتظار می‌رود که تا آخر ماه جاری تصمیم نهایی دولت اعلام شود.

اما صرفنظر از آن‌که این تصمیم چه خواهد بود، شورای شهر کلگری باید خود تصمیمات سختی را بگیرد.

روز دوشنبه جلسه شورای شهر درباره اعمال تخفیف برای مالکین ساختمان‌های تجاری در نواحی خارج از مرکز شهر برگزار شده است. پس از خروج ادارات از مرکز شهر، فشار اصلی مالیاتی بر مالکین این نواحی وارد شده و شورای شهر به دنبال راه‌حلی برای این مشکل می‌گردد.

ناهید ننشی که شهردار کلگری است گفت که اگر شورا با این تصمیم موافقت کند، شهرداری باید 70.9 میلیون دلار را برای اعمال تخفیف‌ها از حساب خود هزینه کند. به این ترتیب در سال جاری مالیات مالکین املاک تجاری بدون تغییر باقی خواهد ماند.

شواری شهر در دو سال گذشته تصمیم داشت تا با استفاده از برنامه‌های تخفیفی از افزایش بیشتر فشار مالیاتی بر واحدهای تجاری و اداری جلوگیری کند.

این مشکل جدیدی نیست و انتظار هم نمی‌رود که به این راحتی‌ها رفع شود.

در سال‌های اخیر شورای شهر تخفیف‌ها و برنامه‌های ریاضتی بسیاری را برای مقابله با کاهش چند میلیون دلاری درآمدهای مالیاتی وضع کرده است. بعلاوه صدها فرصت شغلی در طول این مدت از بین رفته و تعداد زیادی از افراد نیز بیکار شده‌اند.

حال که معلوم شده خارج شدن از رکود موجود نیاز به زمان دارد، شورا تصمیم دارد تا با اعمال تخفیف‌های بیشتر مالیاتی فشار را بر حوزه‌های اقتصادی حاشیه‌ای شهر کمتر کند. همچنین صحبت‌هایی در این شورا شده تا تصمیمات اساسی‌تری درباره تغییرات ساختاری شهر گرفته شود. این تغییرات می‌توانند برنامه بودجه چهارساله کلگری را دچار تحول کنند و برنامه‌های ریاضتی بیشتری در بخش مشاغل و خدمات شهری بوجود آورند.

از آن‌جایی که کلگری پس از سال‌ها وابستگی به درآمدهای مالیاتی بدست آمده از ادارات مرکز شهر آن را از دست داده، این تصمیمات و تغییرات به نظر اجتناب‌ناپذیر می‌رسند. به نظر می‌رسد کع متاسفانه به این زودی‌ها کلگری نمی‌تواند شرایط رفاه و شکوفایی اقتصادی پیشین را مجددا تجربه کند.

منبع: cbc