Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

تصویب طرح کاهش مالیات املاک تجاری کلگری به دنبال تظاهرات کسب‌و‌کارها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ساعاتی بعد از تظاهرات چند صد نفری صاحبان کسب‌و‌کار در بیرون از ساختمان شورای شهر کلگری، اعضای این شورای در قالب طرحی فوری تصویب کردند که با کاهشی ۶۰ میلیون دلار در بودجه شهری و با برداشت ۷۱ میلیون دلاری از حساب ذخیره، مالیات املاک تجاری را کاهش دهند.

تقریبا بیشتر از نیمی از کسب‌و‌کارها در کلگری امسال با افزایش بیش از ۱۰ درصدی مالیات‌های املاک خود روبرو شده بودند که بخشی از آن ناشی از کاهش مالیات دریافتی از املاک داون‌تاون بود، جایی که شمار دفاتر خالی هنوز زیاد است و فشار مالیاتی آن بر دوش بقیه کسب‌و‌کارها می‌افتد.

دوشنبه ۱۵ عضو شورا در این رای‌گیری طرح کاهش فشار مالیاتی بر کسب‌و‌کارها را تصویب کردند.

در این طرح که به رهبری شان کیتینگ تصویب شد، آمده است: «در مجموع مبلغ ۱۳۰.۹ میلیون دلار (یک بار) استفاده خواهد شد تا کاهشی حداقل ۱۰ درصدی را در مالیات عایدی از املاک تجاری بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ ایجاد کند.»

طرح آقای کیتیگ از شهرداری می‌خواهد که با حذف برنامه‌ها، خدمات یا نیروهای شاغل، این کاهش بودجه را پیاده کند.

این طرح از پشتیبانی ۹ عضو دیگر شورا برخوردار بود: وارد ساترلند، دایان کالی-ارکهارت، ایوان وُلی، جورج چاهال، جف دیویسون، پیتر دیمانگ، جو مگلیوکا، شان چو و جیان-کارلو کارا.

شورا بعد از بحثی ۵ ساعته که از ۸ صبح شروع شده بود موفق شد این طرح را تصویب کند. این در حالی بود که آقای ناهید ننشی، شهردار کلگری چندان موافق آن نبود و گفت که به نظرش طرحی گزاف برای «بهبودهای حداقلی» را شاهدیم و از ابهامات طرح نگران بود. با این حال او هم بعد از بحث‌های دوشنبه صبح، به آن رای مثبت داد.

در سه سال اخیر، ارزش برج‌های اداری در داون‌تاونِ کلگری بیش از ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است و در نتیجه ۳۰۰ میلیون دلار از درآمدهای مالیاتی از بین رفته است.

همین حالا هم شورای شهر مجبور به استفاده از حساب ذخیره برای کاهش اثرات منفی کاهش درآمدهای خود شده است و در دو سال اخیر ۸۶ میلیون دلار برداشت داشته تا افزایش ۵ درصدی مالیات املاک تجاری را خنثی کند.

اما کسب‌و‌کارها می‌گویند که این تنها یک راه‌حل کوتاه مدت است و خواستار یک استراتژی بلندمدت‌تر برای کاهش استرس و پریشانی شده‌اند، زیرا افزایش ارزش املاک داون‌تاون حداقل تا چند سال دیگر دور از انتظار است.

تظاهرات قبل از جلسه

قبل از برگزاری جلسه، صاحبان کسب‌و‌کارها و طرفدارانشان در میدانِ روبروی شورا حضور یافتند تا نظراتشان را به گوش اعضای شورا برسانند.

باب پِلزِر، یکی از کارفرماها می‌گفت: «من از پرداخت چیزی که ندارم، خسته شده‌ام. به نظرم یکی از مشکلات بزرگ ما، هزینه‌های شهرداری است. ما نیازی به کمک مالی نداریم. یک شهرداری بامسئولیت می‌خواهیم.»

tax-rally-city-hall.jpg

یکی دیگر از حاضران، مایکل اِوِنز می‌گفت: «باید با اهالی کلگری صداقت داشت و واقعیت را به آنها گفت. این مشکل از سمت مخارج است. درست است که مشاغلی در شهرداری از بین خواهند رفت، اما آخر کارکرد اصلی شهرداری که استخدام و اشتغالزایی نیست.»

آقای وولی، عضو شورای کلگری می‌گوید برنامه کاهش ۶۰ میلیونی فقط یک شروع است: «به نظر من باید در ماه‌های آینده خیلی خیلی عمیق‌تر به این مشکل بپردازیم.»

جزئیات کاهش مخارج

ماه آینده جزئیات کاهش مخارج اعلام خواهد شد. خانم کالی-ارکهارت از کاهش مخارج در کوتاه‌مدت ابراز تاسف کرده است ولی می‌گوید این راه‌حلی برای یک وضعیت اضطراری بود: «ما داشتیم به آخر خط می‌رسیدیم.»

شاید این طرح ایده‌آل نباشد اما یک شروع مهم و لازم بود. با اینکه نامه‌های مالیاتی ۲۰۱۹ قبلا ارسال شده‌اند اما قبض‌های مالیاتی که تحت تاثیر این کاهش مالیاتی قرار می‌گیرند نهایتا تا ۱ آگوست تعدیل خواهند شد.

منبع: CBC